جمعه ۱۹ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۷
کد خبر: 84426
سلامت نیوز:‌ یک روانشناس معتقد است: توانایی نداشتن در انتخاب و ناتوانی در فهم و درک همدیگر عامل بسیاری از طلاق‌ها در فرهنگ ایرانی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر شاهین فرهنگ در همایش خانواده موفق به مناسبت سالروز ازدواج حضرت علی و فاطمه زهرا(س) که در سمنان برگزار شد با اشاره به روایتی از نحوه تشکیل زندگی و ازدواج امام علی(ع)و فاطمه زهرا(س)، برگزاری مراسم ساده و تهیه اندک جهیزیه را از نمودهای بارز زندگی این دو بزرگوار عنوان کرد و افزود: ازدواج آن دو بر این تفکر استوار بود که زندگی و دنیا، وسیله و فرصتی برای تقرب به پرودگار است و از این رو فاطمه زهرا(س) با بخشیدن لباس شب عروسی خود به یک فقیر و آزاد کردن غلام و کنیز با پول‌های جمع شده در مراسم عروسی، برکت را به خانه خود آورد و تا آخر عمر چیزی که خارج از توان حضرت علی (ع) باشد از او نخواست.

وی با اشاره به آمار روز افزون طلاق در ایران، گفت: علت عمده طلاق‌ها در کشور ما این است که روش‌های زندگی و انتخاب کردن را نیاموخته و از زبان هم سر در نمی‌آوریم، بنابراین سودی که از ازدواج می‌بریم کم و در برخی مواقع لطمه‌ای که از ناحیه آن می‌خوریم زیاد است که نهایتأ منجر به قهر و فاصله و طلاق همسران می‌شود.

این مدرس مهارت‌های زندگی افزود: مردان و زنان در احساسات، عشق ورزی، خواسته‌ها، عکس العمل‌ها و نیازها با هم متفاوتند و اغلب اوقات به خاطر نشناختن این تفاوت‌ها با یکدیگر می‌جنگند.

دکتر فرهنگ با اشاره به اختلافات ساختاری بین مردان و زنان، گفت: از جمله این اختلافات آن است که آقایان کلیات را بیشتر مد نظر قرار می‌دهند و خانم ها جزئیات را.

این دکترای روانشناسی، با اشاره به این‌که نیمکره راست مغز مربوط به بخش سمبلیک و تخیلی و نیکره چپ مربوط به بخش استدلالی و منطقی است، افزود: خانم‌ها می‌توانند به طور همزمان از دو نیمکره مغز استفاده کنند و 2 کار را به صورت عالی انجام دهند ولی آقایان چون در آن واحد یک کار را بیشتر نمی‌توانند انجام دهند، 25 دقیقه فرصت نیاز دارند تا از بخش احساسی به استدلالی و بالعکس بروند و این نیز باعث اختلاف بین آنها می‌شود.

وی، تفاوت در تجسم فضایی، محاسبه فاصله‌ها و حجم ها را از دیگر اختلافات ساختاری بین مردان و زنان برشمرد و افزود: اینها مواردی هستند که در آقایان قوی ترند و همین امر باعث ایجاد تفاوت در آنها می‌شود.

فرهنگ، درک زبان بدن و رابطه‌مدار بودن خانم‌ها و هدف‌مدار بودن آقایان را دیگر تفاوت بین جنس زن و مرد ارزیابی کرد و افزود: خانم‌ها، کارهایشان برای گرمی و نزدیکی روابط و تلاش آقایان بیشتر برای رسیدن به هدف است. همچنین توجه مردان، دیداری و توجه خانم‌ها، شنیداری است.

این روانشناس اضافه کرد: آقایان بیشتر علاقمندند در رابطه با اقتصاد و سیاست حرف بزنند و خانم‌ها عمدتا به آشپزی، مد لباس، مسائل روانشناسی و دینی و مذهبی علاقمندند و اینها نیز سبب بوجود آمدن اختلافاتی بین آنها شده است.

وی، زن و مرد را مکمل هم دانست و افزود: خداوند بواسطه مأموریت‌هایی که برای آدم‌ها گذاشته، توانایی‌های متفاوت به آنها داده و طبق آموزه‌های دین اسلام در مواردی آقایان نقاط قوت و ضعف دارند و در مواردی خانم‌ها.

فرهنگ با اشاره به این‌که علم روانشناسی در کشور ما بومی نشده است، اظهار کرد: روان شناسی ره آورد غرب است و با فرهنگ دینی ما سازگار نیست. دستورات دین اسلام و قرآن بهترین و کاملترین سرمایه معنوی برای الگو پذیری است.

وی با بیان این‌که فراگیری و آموزش تکنیک‌ها برای آن است که ما ابتدا به اصلاح کردن روش‌های خود بپردازیم و کاری به طرف مقابل نداشته باشیم، به خانم‌ها توصیه کرد، از بیان تذکرات پیاپی به آقایان پرهیز کنند چرا که این روند، باعث نافرمانی می‌شود.

فرهنگ افزود: انجام کارهای شخصی آقایان و بیان اشتباهات آنها به خصوص جلوی دیگران روش نادرستی است که تاثیرات سویی نیز به همراه دارد. مقایسه مرد با دیگران و به رخ کشیدن اشتباهاتش نیز مخرب و ویرانگر است و خانم‌ها باید توجه داشته باشند که به آقایان نه دستور که به آنها مسئولیت دهند و اگر دچار اشتباه شدند دوباره به آنها مسئولیت بدهند.

وی با اشاره به نیاز زنان به درک و توجه فراوان از سوی آقایان، توصیه کرد، در شرایط مختلف با خانم‌ها مشورت و در امور مختلف از آنها نظرخواهی کنید.

فرهنگ افزود: آقایان باید در موقعیت‌های مختلف از خانم‌ها، تعریف و تمجید کنند و طبق فرموده دین اسلام بر کلمه "دوست دارم" مداومت داشته باشند.

این روانشناس گفت: آقایان در منزل بهتر است خانم‌هایشان را به اسم کوچک و با نام‌های خوب صدا کنند و به آنها فرصت دهند به امور شخصی و مورد علاقه شان نیز برسند. همچنین آقایان باید توجه داشته باشند که زنان در زمان های خاص و در مواقع اختلالات هورمونی، بی حوصله و عصبی و پرخاشگرند و نیاز به درک و توجه بیشتری دارند. زنها شیفته محبتند و بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی به خاطر این است که در خانه محبت نمی‌بینند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha