جمعه ۱۹ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۹
کد خبر: 84433
سلامت نیوز: یک داروساز گفت: تب نشانه مبارزه بدن با عوامل بیماری‌زا است؛ این عوامل ممکن است ویروسی یا باکتری باشد. گرمای حاصل از تب مانع رشد این باکتری‌ها و ویروس‌ها می‌شود.

دکتر خیریه عبداله‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار داشت: دمای طبیعی بدن انسان 37 درجه است و دمای بیشتر از 38 درجه تب به حساب می‌آید و اگر دمای بدن از 40 درجه بیشتر شود، تهدید بزرگی برای جان انسان است.

وی با بیان این که عملکرد آنزیم‌ها و سایر پروتیین‌ها در دمای بیشتر از 40 درجه دچار اختلال می‌شود، ادامه داد: دمای بدن در انسان توسط قسمتی از مغز به نام هیپوتالاموس کنترل می‌شود. هنگامی که یک عامل بیماری‌زا مانند ویروس یا میکروب وارد بدن می‌شود، برخی عوامل بیماری‌زا یا تب‌زا در بدن می‌شوند که در نتیجه از طریق هیپوتالاموس، تولید پروستاگلاندین افزایش پیدا می‌کند و در نهایت، پروستاگلاندین‌ها در فرایندی موجب افزایش دمای بدن افراد می‌شوند.

این داروساز افزود: داروهایی مانند استامینوفن یا داروهای ضدالتهاب غیراستروییدی مانند ایبوپروفن از طریق کم کردن پروستاگلاندین‌ها، دمای بدن را پایین آورند.

عبداله‌ نژاد گفت: به بیمارانی که تب دارند توصیه می‌شود مایعاتی مانند آب و سایر نوشیدنی‌ها را به اندازه زیاد مصرف کنند زیرا تب موجب تبخیر آب بدن می‌شود. همچنین تب موجب افزایش تپش قلب می‌شود که در افراد مسن و بیماران قلبی و عروقی موجب نگرانی می‌شود.

وی بیان کرد: افراد در هنگام تب از داروهایی مانند استامینوفن، ایبوپروفن و همچنین آسپرین برای پایین آوردن تب یا قطع آن استفاده کنند. علاوه بر آن، استفاده از لباس یا حوله مرطوب، پاشویه و حمام کردن با آب ولرم موجب کاهش دمای بدن می‌شود.

این داروساز درباره اهمیت حمام کردن با آب ولرم به خصوص برای نوزادان به منظور پایین آوردن تب، عنوان کرد: این روش برای نوزادان اهمیت زیادی دارد زیرا بهتر از مصرف دارو است.

وی ادامه داد: تعداد کمی از نوزادان (در حدود 2 تا 5 درصد) در اثر تب دچار تشنج می‌شوند. در صورتی که نوزاد تب کند، حتی اگر میزان تب ضعیف باشد، توصیه می‌شود به پزشک مراجعه شود.

عبداله‌ نژاد گفت: والدین در فاصله‌ای که هنوز نوزاد خود را به پزشک نبرده‌اند، بهتر است او را حمام کنند. دمای آب حمام باید 2 درجه از دمای بدن نوزاد خنک‌تر باشد.

وی افزود: همچنین مصرف استامینوفن برای جلوگیری از تشنج کودک و خوراندن مایعات و کم کردن لباس نوزاد توصیه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha