شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۹
کد خبر: 84442

اگر طی زمان دویدن از نظر ذهنی به اندازه کافی قوی نباشید، با عملکرد قوی باید خداحافظی کنید. برای متمرکز نگه داشتن ذهنتان، باید هرگونه افکار منفی را به پشت ذهنتان بفرستید و درعوض روی همه پیشرفت‌هایی که از زمان شروع دویدن تا بحال داشته‌اید متمرکز شوید.

۵ نکته که باید بدانند هنگام دویدن بدانید
سلامت نیوز : اینها ۵ تکینک و نکته‌ای هستند که همه دونده‌ها به آن نیاز دارند --چه دویدن ورزشی باشد که سالهاست انجام می‌دهید و چه به تازگی.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت مردمان ؛ از استراتژی‌های ذهنی گرفته تا قدرت رنگ قرمز، ۵ چیزی که همه دونده‌ها باید بدانند را برایتان عنوان می‌کنیم و تکنیک‌هایی به شما‌ آموزش می‌دهیم که کمکتان می‌کنند عملکرد دویدنتان را ارتقا بخشید.

دویدن یک بازی ذهنی است

یک دونده خوب بودن به همان اندازه که به رکورد شما بستگی دارد، با وضعیت ذهنی‌تان هم مرتبط است. اگر طی زمان دویدن از نظر ذهنی به اندازه کافی قوی نباشید، با عملکرد قوی باید خداحافظی کنید. برای متمرکز نگه داشتن ذهنتان، باید هرگونه افکار منفی را به پشت ذهنتان بفرستید و درعوض روی همه پیشرفت‌هایی که از زمان شروع دویدن تا بحال داشته‌اید متمرکز شوید.

بعضی‌ها هم به کل فکر کردن به روند دویدنشان را کنار گذاشته و درعوض حواس خود را با رویاپردازی یا فکر کردن به موضوعی دیگر پرت می‌کنند. بااینکه این نوع پرت کردن حواس برای بعضی افراد مفید است اما برای بعضی‌ها هم تمرکز کردن روی خود دویدن و تنفس و مسیر بهتر است. اگر تصور می‌کنید هیچکدام از این استراتژی‌های ذهنی برایتان مفید نیست، موقع دویدن می‌توانید از خیالپردازی‌های ذهنی استفاده کنید که در آن خودتان را چیز یا فردی دیگر تجسم می‌کنید، مثل پائولا رادکلیف یا رودخانه. وقتی وانمود کنید اینها هستید، اعتمادبه‌نفستان بالا رفته و این در توانایی شما برای دویدن اثر مستقیم می‌گذارد.

پوشیدن لباس‌های قرمز یا لباس‌های بدون درز

در اکثر موقعیت‌های زندگی شما لباستان را برحسب اهداف عملی انتخاب می‌کنید اما لباس‌هایی که موقع دویدن می‌پوشید می‌تواند به دویدنتان کمک کرده یا در آن تاثیر منفی بگذارد. اطمینان یابید که برای مسابقه لباس مناسبی انتخاب کنید. بعنوان مثال، آیا می‌دانستید که پوشیدن لباس‌های قرمز رنگ به برنده شدن شما کمک می‌کند؟ براساس تحقیقاتی که در سال ۲۰۰۴  در بازی‌های المپیک آتن انجام گرفت، شرکت‌کننده‌هایی که قرمز پوشیده بودند در مسابقات احتمال بالاتری برای برد داشتند.

یکی دیگر از مسائل مهم در لباس پوشیدنتان که البته اغلب نادیده گرفته می‌شود جوراب است. دونده‌ها معمولاً با پاهایشان مشکل دارند و پوشیدن لباس مناسب مثل جوراب به آن کمک می‌کند. از پوشیدن جوراب‌های ارزان کتانی که درز دارند خودداری کنید زیرا این جوراب‌ها موجب تاول زدن پاهایتان می‌شود. درعوض، پول بیشتری خرج کرده و جوراب‌هایی تهیه کنید که بدون درز باشند. همچنین ضخامت جورابتان هم خیلی مهم است و باید بدانید که پاهایتان وقتی گرم می‌شوند بزرگتر می‌شوند. جورابی بپوشید که جای کافی به پاهایتان بدهد.

دویدن در زمان آرامش خیلی مهم است

دویدن وقتی که اعصابتان آرام است خیلی اهمیت دارد زیرا استرس و عصبی بودن تاثیر منفی بر عملکرد و تکنیک دویدنتان می‌گذارد. موقع دویدن با دست‌هایتان کاملاً ریلکس باشند زیرا این از گذر کردن فشار بدنتان به سمت گردن و شانه‌ها جلوگیری می‌کند. اگر احساس می‌کنید که دست‌هایتان در حال فشرده شدن است، هر چند دقیقه یکبار کمی آنها را بلرزانید تا ریلکس شوند.

راه دیگری که می‌تواند به ریلکس شدن بدنتان کمک کند، صاف نگه داشتن سرتان و عاری از فشار نگه داشتن عضلات صورتتان است. برای این منظور تمرکز کنید تا عضلات صورتتان را ریلکس و شل کنید، مخصوصاً چشم‌ها و آرواره. از دیگر راهکارهای ریلکسی ذهنی تکرار کردن یک شعار یا جمله یا تجسم خودتان در حال شناور بودن به جای دویدن است. این تکنیک‌ها باید به ریلکس و آرام کردن شما و درنتیجه بهبود دویدنتان کمک کند.

الکل دشمن دونده است

آشکار است که مصرف بی‌اندازه الکل مشکلات مختلفی را برای سلامتی به دنبال خواهد داشت اما ضررهای آن برای دونده‌ها حتی بیشتر از اینهاست. اول اینکه الکل آب بدنتان را می‌کشد و این درمقابل باعث می‌شود که بدنتان نتواند ذخائر انرژی را شکسته و درنتیجه حین دویدن به بدنتان سوخت‌رسانی کند. به همین ترتیب سطح قندخون بدنتان پایین آمده و این یعنی نخواهید توانست به اندازه کافی عرق کنید تا دمای بدنتان تنظیم شود. درنتیجه، بعد از مصرف الکل، دویدنتان خسته‌کننده و شل و ضعیف خواهد بود.

با این حال، با وجود تاثیرات حیاتی الکل بر سلامت و عملکرد ورزشی، تحقیقاتی که در دانشگاه میامی انجام گرفت نشان داد که هر چه افراد بیشتر ورزش کنند، تمایلشان به نوشیدن الکل بیشتر می‌شود. اگر تصور می‌کنید شما هم جزء این دسته افراد هستید، سعی کنید مصرف آن را پایین آورده یا قطع کنید.

دویدن کافی نیست

اگر سه، چهار یا پنج مرتبه در هفته می‌دوید، بسیار عالی است. باایحال هر چند مرتبه تمرین دویدن هم که داشته باشید، اگر می‌خواهید دونده‌ای خوب باشید، به سایر انواع ورزش‌ها یا فعالیت‌ها هم نیاز دارید.

انجام انواع دیگر تمرینات و ورزش‌ها برای تقویت توانایی‌تان فواید زیادی دارد که از آن جمله می‌توان به جلوگیری از آسیب‌دیدگی و تقویت سرعت دویدنتان اشاره کرد. برای این منظور می‌توانید چند جلسه در هفته تمرین با وزنه و بدنسازی، تمرینات انعطاف‌پذیری یا فعالیت‌های جدیدی مثل شنا یا دوچرخه‌سواری را امتحان کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha