برنامه مناظره تلویزیونی بررسی علل بالا رفتن سن ازدواج عصر دیروز با حضور پنج نفر از کارشناسان در شبکه یک سیما برگزار شد .در این مناظره دلایل کاهش ازدواج و افزایش طلاق مورد بررسی قرار گفت و از عواملی مانند مشکلات اقتصادی،مسائل فرهنگی،معاشرت‌های غلط و...به عنوان مهمترین علل بالا رفتن سن ازدواج نام برده شد.

دلایل کاهش ازدواج و افزایش طلاق از نگاه کارشناسان بررسی شد
سلامت نیوز : برنامه مناظره تلویزیونی بررسی علل بالا رفتن سن ازدواج عصر دیروز با حضور پنج نفر از کارشناسان در شبکه یک سیما برگزار شد .در این مناظره دلایل کاهش ازدواج و افزایش طلاق مورد بررسی قرار گفت و از عواملی مانند مشکلات اقتصادی،مسائل فرهنگی،معاشرت‌های غلط و...به عنوان مهمترین علل بالا رفتن سن ازدواج نام برده شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ حسین باهر جامعه شناس درباره علل بالا رفتن سن ازدواج اظهار داشت: مشکلات اقتصادی از دلایل افزایش سن ازدواج است و تأمین مسکن حرف اول را برای شروع یک زندگی مشترک می زند.وی با طرح سؤالی مبنی بر اینکه چرا در بین جوانان ازدواج کم و طلاق زیاد شده است خاطرنشان کرد: 40 دلیل برای این موضوعات می توان مطرح کرد که در این برنامه تنها به بُعد فرهنگی و اقتصادی اشاره شده است.

این جامعه شناس افزود: مسائل اقتصادی به خصوص مسکن موضوع مهمی است که حرف اول را در ازدواج می زند و جوانان باید نهایتاً با حمایت پدر و مادر یک زندگی مشترک را آغاز کنند.وی تأکید کرد: مسئله فرهنگی نیز باید مورد توجه قرار بگیرد و در این موضوع ماهواره ها متأسفانه بسیار مؤثر در امر ازدواج و مسائل اجتماعی هستند.

باهر در پاسخ به پرسش برنامه مناظره مبنی بر اینکه، به نظر شما کدام عامل در تأخیر ازدواج جوانان مؤثر بوده است اظهار داشت: مسائل اقتصادی بیشتر از مسائل فرهنگی در کاهش وقوع ازدواج تأثیرگذار بوده است.

ولی الله نقی پورفر عضو هیئت علمی دانشگاه قم در مناظره بررسی علل بالا رفتن سن ازدواج جوانان گفت: در منطق اسلام جامعه سالم مساوی با خانواده سالم است.وی افزود: انسان سالم محور توسعه پایدار است اما کلیت این موضوع از سوی اسلام مورد قبول نیست و انسان بدون خانواده بی هویت است و اسلام او را نمی پذیرد.نقی پور فر تصریح کرد: بحث خانواده سه مسئله اساسی از جمله تشکیل، تحکیم و تعالی خانواده را در بر می گیرد و خانواده یک شاخصی برای کنترل تدبیر ها است.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم تأکید کرد: خانواده در مرکز تدبیر ها نقش سرنوشت سازی دارد.وی در خصوص نقش مسائل فرهنگی و اقتصادی و تأثیر آن در بالا رفتن سن ازدواج جوانان گفت: حداقل 60 درصد مسائل فرهنگی و 40 درصد مسائل اقتصادی باعث بالا رفتن سن ازدواج جوانان شده است.

نقی پورفر در خصوص مباحث فرهنگی گفت: در بحث فرهنگی ابعاد آموزشی مشاوره گام به گام و همسریابی و در ابعاد اقتصادی، تأمین مسکن، حداقل درآمد ماهیانه و دسترسی به امکانات زندگی مورد توجه است.

این کارشناس علوم قرآنی در ادامه اظهار داشت: اگر از حیث منابع انسانی این موضوع را اسیب شناسی کنیم متوجه می شویم که جوانان چه دختر و چه پسر نقش اساسی را در تعیین سن ازدواج دارد اما در کل محور یک خانواده سالم را زنان تشکیل می دهند.

وی افزود: زنان پس از ازدواج در نقش همسری و مادری ظاهر می شوند و در واقع با ازدواج به دو شغل الهی می رسند.نقی پورفر ادامه داد: اصلاح جامعه باید از خانواده ها شروع شود و تمام سازمان های اجتماعی در خدمت خانواده ها قرار گیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم با اشاره به نقش مدیران اجرایی و فرهنگی گفت: مدیران ما در این زمینه نقش حیاتی دارند و در سرنوشت جامعه موثر هستند بنابر این اولین تحول و انقلاب فرهنگی باید در ذهنیت اتاق های فکر ما صورت گیرد.

وی افزود: برای مثال یک نمونه روشن وجود دارد که ما پیشنهاد دادیم باید وزارت جوانان، زنان و خانواده داشته باشیم اما مسئولین بدون هیچ جوابی وزارت ورزش و جوانان را تاسیس کرده اند در صورتی که ورزش اولویت جوانان ما نبود.

خانم مهری سویزی رئس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان در ادامه برنامه مناظره بررسی علل بالا رفتن سن ازدواج جوانان گفت: خوشبختانه خانواده مداری یکی از ارکان ارزشی خانواده های ایرانی است.

وی ادامه داد: خانواده یک پیوند عاطفی و حقوقی است و از آنجا که اساس عالم بر تربیت انسان نهاده شده است خانواده و پرداختن به خانواده نقش مؤثری در تربیت انسان ایفا می کند و ورود به خانواده با ازدواج آغاز می شود.

وی با طرح این سؤال که، چرا رهروان ازدواج در بین جوانان کم است ادامه داد: باید جوانان را به امر ازدواج تشویق کنیم چون هم اکنون معاشرت های نابجا و دوستی با جنس مخالف ارزان، آسان، فراوان و در مقابل آن تشکیل خانواده سخت، گران و دشوار است.

سویزی خاطرنشان کرد: ما باید کاری کنیم تا تشکیل خانواده سهل و آسان انجام گیرد و به صورت یک نهضت ملی آن را پیگیری کنیم.

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان با بیان اینکه 7 عامل در کاهش ازدواج بین جوانان مؤثر است گفت: معاشرت های غلط با جنس مخالف باعث شده است که زمینه ازدواج بین جوانان کاسته شود و همچنین افزایش طلاق فضای ناامیدی را بین جوانان ایجاد می کند.

وی افزود: هجوم ماهواره ها، سایت ها و فضای مجازی، کمبود الگوی آسان ازدواج و سعادتمند از دیگر علل کاهش تمایل به ازدواج در بین جوانان است.

سویزی با اشاره به فیلم کوتاهی که در ابتدای مناظره به نمایش در آمد و قرائت خطبه عقد توسط مقام معظم رهبری برای یک زوج جوان با مهری 14 عدد سکه را نشان می داد گفت: این فیلم به خوبی آسان سازی ازدواج را نشان می دهد که باید در جامعه ترویج شود و جامعه نیز از تشکیل چنین خانواده هایی حمایت کند.

وی ادامه داد: بیکاری چشمگیر جوانان و رها شدن گرگ تورم در بین جوانان و بازتاب این ناامنی در تصمیمات مهم زندگی باعث شده است تا گرفتن تصمیم برای امر خطیر ازدواج سخت تر شود.

سویزی در پایان همچنین به نقش رسانه ها در آسان سازی ازدواج اشاره کرد و گفت: باید زمینه ازدواج درست و آسان از طریق رسانه ملی ترویج شود. چرا باید هم اکنون جوانان ما انتظار داشته باشند که زندگی خود را با نمره 20 و داشتن تمام امکانات در آغاز زندگی شروع کنند.

وی در پاسخ به سؤال حیدری که به نظر شما مسائل اقتصادی مهمتر از مسائل فرهنگی است این موضوع را تأیید کرد که مسائل فرهنگی نقش بیشتری دارد. محمد عباسی وزیر سابق ورزش و جوانان نیز اظهار داشت: همه حکما، دانشمندان و علما قبول دارند که هدف از زندگی تکامل بشر است.

وی با بیان اینکه ازدواج تکلیفی را بر عهده دو زوج جوان می گذارد اضافه کرد: البته در این میان این پیوند تکالیفی را نیز بر سایر جریانات اجتماعی می گذارد.عباسی بیان داشت: در شکل گیری جامعه سالم، ازدواج اگر بتواند مختصات حقیقی خود را داشته باشد، می تواند تکامل بخش باشد.

وزیر سابق ورزش و جوانان یادآور شد: اگر ازدواج آسان صورت گیرد می تواند جامعه را در مسائل دیگر هدایت کند.وی با بیان اینکه دغدغه های موجود در مسیر ازدواج قابل تأمل است ابراز داشت: از بعد مسائل اجتماعی می توان گفت که فرهنگ دغدغه مهمی است اما از نگاه جوانان باید گفت که مسائل اقتصادی اثربخش تر جلوه کرده است.

عباسی خاطرنشان کرد: پرداختن به مسائل مهم فرهنگی و پایه ای می تواند بسیاری از دغدغه ها را حل کند و شرایط اقتصادی را نیز رونق بخشد.وزیر سابق ورزش و جوانان بیان داشت: به لحاظ اجتماعی، مسائل اقتصادی اثربخش ترین عامل در افزایش سن ازدواج بوده است.

علی مطهری نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در مناظره بررسی علل بالارفتن سن ازدواج جوانان گفت: نسل جوان متعلق به آینده و نسل فعلی متعلق به گذشته است.

وی خانواده در کشور های اسلامی را با خانواده در غرب مقایسه کرد و گفت: عواطف انسانی، وحدت و یکدلی روحی در خانواده های ایرانی و اسلامی وجود دارد اما در غرب خانواده به مثابه یک شرکت تجاری است که سهام آن را با هم شریک می شوند و در سود آن با هم مشارکت دارند و عواطف انسانی در بین آنها کمتر تأثیرگذار است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس خاطر نشان کرد: مسائل خانوادگی در دنیای غرب هنوز حل نشده و در آنجا مشکلات بیشتری وجود دارد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در خصوص اینکه مسائل فرهنگی بیشتر باعث بالا رفتن سن ازدواج شده یا مسائل اقتصادی، گفت: من معتقدم علت اساسی افزایش سن ازدواج بیشتر فرهنگی است اگر چه انتخاب یکی از این دو بسیار مشکل است اما مسائل فرهنگی تأثیر بیشتری دارد.

 مطهری درباره قانون تسهیل ازدواج جوانان اظهار داشت: این قانون در سال 1384 و در مجلس هفتم به تصویب رسید که در آن زمان بنده در مجلس نبودم ولی قانون تمهیدات خوبی را برای تصویب ازدواج جوانان پیش بینی کرده است.

وی ادامه داد: مسکن موقت به مدت 3 سال، کمک هزینه زندگی برای زوج هایی که محل درآمد ندارند به مدت 2 سال، تهیه فضاهای مناسب برای جشن های ازدواج توسط مؤسسات و شهرداری ها از مواردی است که در قانون تسهیل ازدواج مطرح شده است.

مطهری خاطرنشان کرد: علی رغم اینکه قانون خوب تدوین شده است و مزایای خوبی برای تسهیل در ازدواج جوانان دارد ولی به طور جدی اجرایی نشد.

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه، این قانون جنبه های اقتصادی و فرهنگی ازدواج را در بر گرفته است اظهار داشت: امروز در شرایط خاصی و با توجه به تحریم های اقتصادی قرار داریم و مشکلات دو چندان شده است شاید تعویق در اجرای قانون تسهیل ازدواج جوانان کم شدن درآمدهای دولت باشد.

مطهری خاطرنشان کرد: ادغام سازمان جوانان با وزارت ورزش یکی از دلایل درست اجرا نشدن قانون تسهیل ازدواج جوانان است.

در ادامه، محمد عباسی وزیر ورزش و جوانان دولت دهم خاطرنشان کرد: قانون تسهیل در ازدواج جوانان در زمانی که بنده در مجلس شورای اسلامی بودم به تصویب رسید و مفاد این طرح قانونی این است که مجلس تسهیل در امور ازدواج جوانان داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه، در حال حاضر دغدغه مهم ازدواج مسائل اقتصادی است خاطرنشان کرد: بیشترین مفاد قانون تسهیل در ازدواج جوانان نیز به موضوع مسائل اقتصادی ازدواج پرداخته است.

عباسی یادآور شد: در هیچ کدام از سالهای گذشته در بودجه مبلغی را به عنوان تسهیل در ازدواج جوانان قرار نداده اند.

وی یادآور شد: در دولت نهم و دهم صندوق مهر برای تسهیل در ازدواج جوانان وامهایی را در راستای این قانون داده است ولی اینکه این صندوق بتواند همان آیین نامه اندوخته جوانان را تشکیل دهد علی رغم اثرگذاری که داشته است ولی نتوانسته تأثیر بسزایی داشته باشد.

وزیر ورزش و جوانان دولت دهم افزود: مسکن مهر نیز در تأمین مسکن ارزان برای جوانان که به تازگی تشکیل زندگی داده اند تأثیرگذار بوده است.

حسین باهر نیز معتقد است باید برای پسرهایی که آمادگی ازدواج دارند ایجاد اشتغال در اولویت باشد و این در حالی است که سیوزی مدعی شد دخترها باید تفکر واقع گرایانه تری به زندگی داشته و کمتر به دنبال وسایل و امکانات خاص باشند.

وی گفت: اقتصاد یک شمشیر دولبه است، آنکه خیلی فقیر است آسیب می بیند و آن کس هم که خیلی غنی است هم به مشکل بر می خورد چرا که یکی درد بیکاری و دیگری درد بی عاری دارد.

وی افزود: وقتی می گویم اقتصاد به این دلیل است که بنیان فرهنگ را اقتصاد شکل می دهد و قران صراحتا در این موضوع عنوان کرده که اگر ازدواج به تأخیر بیفتد به دلیل مسائل مالی است و خدا در این زمینه کمک می کند.

حجت الاسلام ولی الله نقی پورفر در ادامه برنامه مناظره در پاسخ به سؤال مرتضی حیدری مجری برنامه که پرسید آیا با فرض اینکه قانون تسهیل ازدواج به خوبی اجرا می شد آیا باز هم شاهد افزایش سن ازدواج می بودیم، گفت: قدم اول در اجرایی شدن هر قانون قانون گذاری است و ما در هر رفتاری نیازمند یک پیوست فرهنگی هستیم که متأسفانه هم اکنون اهمیت خانواده اتاق های فکر ما به خوبی تبیین نشده است.

وی افزود: کسی که به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری در زمان تبلیغات خود اولویت اشتغال را برای خانم ها مطرح می کند مشخص است که تبیین درستی در اتاق فکر برای وی انجام نشده است چرا که وقتی خانم ها ازدواج می کنند طلبکار و آقایان بدهکار می شوند.

حجت الاسلام نقی پورفر اظهار داشت: همسری و مادری جزو الزامات فقهی نیست و مادری نیز از اصول فقهی به حساب نمی آید.

این عضو هیئت علمی دانشگاه اظهار داشت: هم اکنون متأسفانه در حوزه های علمیه نیز این موضوع به درستی تبیین نشده است وقتی سردمداران آن وحدت رویه و نظر در خصوص مشکلات جوانان ندارند مشکلات ما افزایش می یابد.

وی ادامه داد: هم اکنون اتاق فکر ما حداقل های مطلوب در زمینه ازدواج برخوردار نیست و حلقه وصلی برای ارتباط این اجزا با هم وجود ندارد. ما هم اکنون در آموزش و پرورش لشکر آقایان و خانم های مجرد را داریم و این نشان می دهد که اولویت اول ما ازدواج جوانان نبوده است.

حجت الاسلام نقی پورفر خاطرنشان کرد: در شهر قم هم اکنون آبشاری درست شده است که قطعاً هزینه زیادی برای ساخت آن صرف شده است هزینه ای که می توانست پول ساختن خانه ای برای یک جوان بشود.

وی با اشاره به قانون تسهیل ازدواج گفت: من به شخصه درگیر این قانون هستم و در تدوین آن حضور داشتم این قانون با اولویت تشکیل خانواده مطرح شد اما هم اکنون بودجه بندی های ما براساس تشکیل خانواده تخصیص پیدا نمی کند.

این استاد دانشگاه افزود: اگر نقص کار ما مسائل فرهنگی است باید بگویم در بحث مشاوره نیز تاکنون خوب عمل نکرده ایم و متأسفانه در کشور دکترای خانواده نداریم در حالی در کشور آمریکا این نوع تخصص ها وجود دارد. بنابراین در الزامات فرهنگی تشکیل خانواده نیز نقص هایی وجود دارد.

حجت الاسلام نقی پورفر ادامه داد: من به مدت 3 سال برای مدیران صداوسیمای کشور کارگاهی را برگزار کردم و در آن کارگاه فتواهای مراجع را در خصوص ازدواج مطرح کردم که متأسفانه این فتواها هیچ وقت پخش نشد.

وی در پاسخ به سؤال مجری که این فتواها چه بوده است، گفت: از آیت الله العظمی بهجت، فاضل لنکرانی و مکارم شیرازی در خصوص وجوب ازدواج، فتواهایی گرفته شد که سؤال اصلی ما این بود در سال 75، 6 میلیون و 500 هزار نفر دختر و پسر مجرد و در سال 85، 14 تا 15 میلیون دختر و پسر مجرد وجود داشت که اکثریت این افراد از اصلاح روند ازدواج خود عاجز بودند و سؤال این بود که آیا اصلاح ازدواج جوانان واجب است یا خیر؟

این استاد دانشگاه افزود: اگر وجوب ازدواج برعهده جامعه و حاکمیت است و با فرض اینکه این وجوب مستقر است آیا بذل مال برای اصلاح ازدواج جوانان واجب است؟ و آیا اصلاً این موارد به عنوان تکلیف شرعی برای مسئولان واجب است؟

حجت الاسلام پورفر افزود: آیت الله بهجت در پاسخ به این سؤال مطرح کردند هر مکلفی مؤظف است تکالیف شرعی خود را به جای آورد و در صورتی که در معرض تلف یا هلاکت باشد بر هر کسی که بر حفظ آن قادر است واجب است که این کار را انجام دهد.

وی ادامه داد: آیت الله فاضل لنکرانی با اشاره به آیه 32 سوره نور فرمودند در اسلام نسبت به امر ازدواج ترغیب شده است اما این موضوع واجب نیست و مستحب است. اما در صورتی که ترک ازدواج باعث ایجاد مشکلات شود برای مسئولان واجب است و آیت الله مکارم شیرازی نیز در پاسخ به این سؤال فرمودند در درجه اول حکومت اسلامی با در دست داشتن امکانات وسیع در برابر این معضل اجتماعی به عنوان وظیفه کفایی مسئولیت دارند.

حسین باهر جامعه شناس در ادامه مناظره امروز گفت: من در تدوین اصل43 قانون اساسی حضور داشتم و براساس این قانون ازدواج تکلیف واجب برای هر دولتی است.

حیدری در ادامه این مناظره این سؤال را مطرح کرد: چه اتفاقی باید بیفتد که به شاخص های بهتری در موضوع ازدواج برسیم؟

محمد عباسی وزیر ورزش و جوانان دولت دهم در پاسخ به این سؤال گفت: در حقیقت وقتی می گوییم جوانان از ازدواج استقبال نمی کنند مردم گمان می کنند که تنها مشکل اقتصادی است در حالی که تحصیل نیز موجب افزایش سن ازدواج می شود.

وی افزود: هم اکنون طلاق در نقاط ثروتمند بیشتر از نقاط ضعیف نشین است و بهتر است دانشگاه ها به جای اینکه مبحث کنترل جمعیت را مطرح کنند بحث آسان سازی ازدواج را در دستور کار قرار دهند.

وزیر سابق ورزش و جوانان ادامه داد: باید دولت و خانواده هر کدام مسئولیت خود را برای امر ازدواج جوانان بپذیرند و همانطور که انتخاب نام نیک بر عهده خانواده است کمک به ازدواج نیز برعهده اولیای جوانان است و جامعه به عنوان ولی اجتماعی این جوان وظیفه دارد و دانشگاه ها و صداوسیما نیز وظیفه خود را در این زمینه باید اجرا کنند.

علی مطهری در ادامه مناظره داشت: در کشور به گونه است که اگر دختری در سوم یا چهارم دبیرستان ازدواج کند اولین کار آموزش و پرورش این خواهد بود که آن فرد را از مدرسه بیرون می کند.

وی بیان داشت: بالارفتن سن ازدواج اگر نسبت به 50 سال پیش در نظر گرفته شود مسئله مهمی نخواهد بود چرا که امروز فاصله بین بلوغ طبیعی و اجتماعی بالا رفته است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: انقلاب صنعتی یکی از عوامل افزایش سن ازدواج است که البته این امری طبیعی است.

وی با بیان اینکه دخترها از 14 سالگی و پسرها از 16 سالگی میل به جنس مخالف پیدا می کنند ابراز داشت: باید این فاصله را چگونه طی کنند، این فاصله بین بلوغ طبیعی و اجتماعی است.

مطهری با بیان اینکه اسلام راه کارهای لازم را برای ازدواج ارائه داده است، گفت: رُهبانیت یا ریاضت یا ازدواج دائم یا موقت از جمله موارد مورد بحث است.

وی با اعلام اینکه سن ازدواج در دو سال اخیر نسبت به چهار سال گذشته افزایش یافته است گفت: از نظر من این امر در کنار علل اقتصادی از علل فرهنگی ناشی می شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: باید توجه داشت که در دوره جنگ نیز سختی وجود داشت و نمی توان همه مسائل را ناشی از محدودیت های اقتصادی دانست چرا که هم اکنون در طبقه مرفه نیز سن ازدواج بالا رفته ضمن آنکه آمار طلاق نیز در این طبقه بالا است.

وی یادآور شد: عوامل دیگری مثل گرایش به فرهنگ غرب و دور شدن سبک زندگی اسلامی و آزاد شدن راه های دسترسی به جنس مخالف از مهمترین علل افزایش سن ازدواج است البته در این میان آداب و رسوم نیز نقش قابل توجهی دارد.

مهری سویزی در ادامه مناظره  اظهار داشت: موضوع ازدواج جوانان در رأس امور کارهای کشور نیست.

وی ادامه داد: این در حالی است که در زمان جنگ در رأس امور بود به طوری که زمانی که دنیا در برابر ما قرار گرفته ما در تهاجم دشمنان نائل شدیم.

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان با بیان اینکه عزم ملی همیشه بر مشکلات پیروز است، افزود: در این باره ما از ظرفیت عزم ملی استفاده نکردیم باید باور کنیم این ظرفیت جامعه ما نیست.

وی با بیان اینکه هم اکنون 8 تا 13 میلیون جوان در آستانه ازدواج قرار دارند گفت: اگر این 8 تا 13 میلیون جوان علاقمند به تحصیل بودند و در دانشگاه ها به روی آنها بسته می شد چه تظاهراتی راه می افتاد.

سویزی اظهار داشت: بخشی از مشکل مسکن جوانان نیز می تواند توسط مسکن مهر حل شود چرا که مشکل اصلی جوانان در بحث مسکن به 5 سال اول زندگی آنها مرتبط است و باید اقدامی انجام شود تا در 5 سال اول مورد حمایت قرار گیرند.

وی در ادامه، به مجری برنامه پیشنهاد داد تا با راه اندازی یک نظرسنجی نظرات و ایده های مردم را در خصوص ترویج ازدواج بین جوانان جویا شود.

سویزی همچنین اظهار داشت: خانواده ها باید مباحث چشم و هم چشمی را از خانه ها دور کنند و اصل زندگی را فدای دکور زندگی نکنند چرا که به این ترتیب فرصت جوانی، پاکدامنی و خدایی زندگی کردن را از جوانان می گیرند.

در ادامه مناظره بررسی علل بالا رفتن سن ازدواج جوانان حسین باهر در پاسخ به این سؤال بینندگان که آیا به نظر شما برگزاری ازدواج دانشجویی به صورت جمعی موفق بوده است یا خیر؟ گفت: من از بنیانگذاران ازدواج های دانشجویی بودم و در ابتدای امر این کار خوب انجام می شد اما متأسفانه در ادامه راه دو نکته ایجاد شد اول اینکه مسئولان دانشگاه سعی کردند تا این ابتکار را برای خود کنند و دوم اینکه خوابگاه های متأهل دانشجویی ایجاد شد که معلوم نیست کسانی که از این خوابگاه ها در آینده بیرون خواهند آمد چه سرنوشتی خواهند داشت.

وی ادامه داد: به نظر من در کل ازدواج دانشجویی در بخشی از کار موفق بوده است و بخش دیگر ناموفق عمل کرده است.

حجت الاسلام پورفر نیز در پاسخ به این سؤال گفت: طرح ایجاد معاونت فرهنگی در دانشگاه ها از سوی من پیشنهاد شد تا مسئولیت آموزش، مشاور و همسریابی را به عهده گیرند و کمک فکری برای همسرگزینی باشند.

وی اظهار داشت: 60 درصد مسأله ازدواج فرهنگی است و اگر ما در همسرگزینی دو هم کفو را به هم برسانیم با مشکلات اقتصادی نیز کنار خواهند آمد.

سویزی رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان در خصوص ازدواج های دانشجویی گفت: همواره در هر موضوعی باب سوءاستفاده وجود دارد و در ازدواج های دانشجویی نیز مسائلی مطرح می شد مانند اینکه برخی از دانشجویان در ازدواج دانشجویی شرکت می کنند و سپس در شهر محل اقامت خود عروسی های مفصلی را برگزار می کنند.

وی خاطرنشان کرد: ما فرهنگ وساطت را باید در زمینه ازدواج مهیا کنیم در گذشته ازدواج ها خویشاوندی و فامیلی صورت می گرفت که به دلیل شناخت بهتر طرفین از یکدیگر تنها 5 درصد از ازدواج های فامیلی به طلاق منجر می شود.

سویزی ادامه داد: همانطور که حضرت علی (ع) نیز بر افزایش رفت و آمد بین مردم تأکید داشتند تا خصلت های پوشیده مردم آشکار شود.

وی تصریح کرد: ما باید به مدد رسانه فرهنگ وساطت را در بین خانواده ها احیا کنیم.

 حیدری از مطهری پرسید: آیا درست است که دختر متأهل در کنار دختر مجرد به مدرسه برود؟

مطهری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سؤال گفت: بله به اعتقاد من مشکلی ندارد من زمانی به این موضوع انتقاد کردم چون ممکن بود مسائل زناشویی در بین دختران مطرح شود و اثرات منفی داشته باشد اما هم اکنون موضوعی وجود ندارد که برای دختران ناشناخته باشد.

حجت الاسلام نقی پورفر نیز در پاسخ به این سؤال گفت: ما نباید به خاطر حل مشکلات صورت مسئله را حل کنیم.

سویزی نیز در پاسخ به اینکه آیا وجود دختران متأهل در کنار دختران مجرد در مدارس کار درستی است؟ گفت: ما نباید صرف یک لحظه و صحنه داوری کنیم همکاران و مدیران در مدارس گزارش هایی را به ما می دادند مبنی بر اینکه ممکن بود معلم برخوردهای سلبی را به دلیل انجام ندادن تکالیف با دختران متأهل در مدارس داشته باشند که با برخورد همسران آنها مواجه می شدند.

وی ادامه داد: ما بخشنامه ای را سالهای قبل تدوین کردیم که بر اساس آن دختران متأهل می توانستند با اجازه از کمیسیونی که تشکیل شده بود در مدارس در کنار دختران مجرد حضور پیدا کنند.

سویزی در پاسخ به این سؤال حیدری که آیا همچنان این بخشنامه به قوت خود باقی است یا خیر؟ گفت: من نشنیدم که این بخشنامه لغو شده باشد.

علی مطهری در ادامه این مناظره گفت: یکی از آثار خوب این کار این است که بقیه دختران نیز به امر ازدواج تشویق می شوند و نباید به خاطر مضرات اندک این کار اصل موضوع زیر سؤال می رود.

حسین باهر جامعه شناس نیز افزود: باید آموزش به خانواده ها داده شود تا بچه ها در دورانی که در کنار آنها هستند از هم بدآموزی نداشته باشند و بهتر است آموزش های خوب از زبان یک فرد امین و بزرگوار مطرح شود به عنوان مثال در دوران ما مسائل جنسی از طریق یکی از آقایان به ما توضیح داده می شد که دیگر احتیاج نداشتیم این مسئله را از دیگران بشنویم.

حیدری از عباسی نیز پرسید: بود و نبود وزارت ورزش و جوانان در کاهش سن ازدواج مؤثر بوده است یا خیر؟

محمد عباسی وزیر ورزش و جوانان دولت دهم در پاسخ به این سؤال بینندگان گفت: هر کدام از این مزایا که برای تسهیل ازدواج در مدارس مطرح می شود آسیب هایی نیز به همراه دارد اما هیچ چیز نباید مانع ازدواج شود.

وی در خصوص ازدواج های دانشجویی گفت: ما همه چیز را نباید از همه سازمان ها توقع داشته باشیم.

عباسی افزود: در آخرین روزهای کار من در وزارت ورزش و جوانان توافقاتی با تعدادی از سازمانها انجام شد که بر اساس آن توافقنامه پایداری ازدواج به معاونت امور زنان، آسیب های اجتماعی ازدواج به سازمان بهزیستی سپرده شد و اگر این تقسیم بندی ها انجام شود می تواند اثرگذار باشد.

وزیر ورزش و جوانان دولت دهم اظهار داشت: خطاب قانون تسهیل ازدواج وزارت ورزش و جوانان نیست و هر سازمانی باید بتواند این کار را انجام دهد.

حیدری از حجت الاسلام نقی پورفر نیز پرسید آیا تسهیل ازدواج واجب است یا اجرای طرح گشت ارشاد؟

حجت الاسلام نقی پورفر در پاسخ به این سؤال گفت: آخرین راهکار داغ کردن است امر به معروف همواره مهمتر از نهی از منکر است.

وی ادامه داد: ما هم اکنون نهادی به عنوان امر به معروف و نهی از منکر داریم اما این نهاد بر اساس مفاهیم قرآنی تشکیل نشده است و به اعتقاد بنده تسهیل ازدواج از گشت ارشاد واجب تر است.

حیدری همچنین از سویزی نیز پرسید با توجه به اینکه تحصیلات عالی دختران باعث افزایش سن ازدواج شده است راهکار شما برای حل این معضل چیست؟

مهری سویزی در پاسخ به این سؤال بینندگان گفت: در این موضوع نقش خانواده ها را اساسی می دانم چون مادران قدرت انتقال ارزش را به فرزندان خود دارند و می توانند با نگاه منصفانه دختران خود را تربیت کنند.

وی ادامه داد: گاهی دکور زندگی را خانواده ها برای فرزندان خود بزرگ می کنند و به جای اینکه اخلاق و مهربانی را برای دختران خود به عنوان جهیزیه به خانه شان بفرستند وسایل آسایش آنها را فراهم می کنند.

سویزی افزود: به اعتقاد بنده دانش سازی را دانشگاه ها انجام می دهند اما نهاد اصلی این موضوع خانواده ها هستند.حجت الاسلام پورفر نیز در پاسخ به این سؤال گفت: سه مرحله آموزش باید وجود داشته باشد اما متأسفانه ما آموزش را از نیمه راه آغاز می کنیم.

وی افزود: ما باید ازدواج را مدیریت کنیم و آموزش و مشاوره و همسریابی را در دستور کار قرار دهیم.حسین باهر در ادامه افزود: قبل از اینکه به دبستان برویم ما باید ادبستان داشته باشیم همانطور که می گویند ادب مرد به ز دولت اوست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha