رئیس انجمن پزشکان عمومی شیراز معتقد است که تعطیلی برنامه پزشک خانواده در شرایطی که خیلی از مردم محروم و کم درآمد آن را قبول کرده اند، بحران ساز خواهد شد.

تعطیلی برنامه پزشک خانواده بحران می آفریند
سلامت نیوز : رئیس انجمن پزشکان عمومی شیراز معتقد است که تعطیلی برنامه پزشک خانواده در شرایطی که خیلی از مردم محروم و کم درآمد آن را قبول کرده اند، بحران ساز خواهد شد.

دکتر ابوالفضل بهجو در گفتگو با مهر اظهارداشت: نسخه 02 برنامه پزشک خانواده ماهیتا دارای اشکالاتی است که خوشبختانه دست اندرکاران امر به تفاهم مشترکی در این زمینه رسیده اند.

وی با انتقاد از تعجیل در اجرای برنامه پزشک خانواده، تاکید کرد: اما واقعیت امر این است که مردم حداقل از اجرای طرح در سطح یک راضی هستند و دوست ندارند از خدمات آن محروم شوند.

بهجو با عنوان این مطلب که ویزیت بیمار در سطح یک 1500 تومان و هزینه دارو نیز 1500 تومان می شود، افزود: بیمار در سطح یک، با 3 هزار تومان از مطب پزشک خارج می شود و اگر بیماری او مزمن و خاص باشد، به پزشک متخصص ارجاع داده می شود که آنجا هم فقط 10 درصد حق ویزیت پزشک را می دهد.

رئیس انجمن پزشکان عمومی شیراز، یکی از اشکالات نسخه 02 را ارجاعات زیاد و نوبتهای طولانی برای رفتن نزد پزشک متخصص دانست و گفت: این قبیل موارد، از جمله اشکالات طرح در نسخه 02 است که باید فرهنگسازی بشود.

وی همچنین از پایین بودن سرانه پزشک خانواده به عنوان یکی از دلایل نارضایتی پزشکان در همکاری با این طرح یاد کرد و افزود: البته این نارضایتی در حدی نیست که بخواهند با طرح همکاری نکنند. به طوریکه در شیراز از مجموع 630 پزشک عمومی همکار در برنامه پزشک خانواده، دو سوم آنها از درآمدشان راضی هستند.

بهجو با انتقاد از سیاه نمایی برخی از افراد که می خواهند به خواسته های خودشان برسند، گفت: بعضا مشکلات طرح خیلی اغراق آمیز بیان می شود و به سیاه نمایی می رسد در حالی که اینگونه نیست.

وی از پزشکان عمومی به عنوان بزرگترین منتقدان طرح پزشک خانواده نام برد و افزود: اما این دلیل نمی شود که با اجرای طرح مخالفت کنیم. ما معتقدیم که شیوه اجرای برنامه پزشک خانواده باید اصلاح شود و این موضوع را دست اندرکاران نیز قبول دارند.

بهجو تاکید کرد: اگر اجرای این برنامه در شیراز تعطیل شود، بحران بزرگی درست می شود.

رئیس انجمن پزشکان عمومی شیراز با اعلام اینکه از مجموع 1000 پزشک همکار برنامه در استان فارس، 555 نفر یک شیفت کار می کنند، گفت: اگر سرانه پزشکان اصلاح شود، استقبال از طرح بیشتر می شود.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر هر پزشک خانواده در شیراز 3 هزار و در شهرستانهای فارس 3500 نفر را تحت پوشش دارد، افزود: این تعداد قدری زیاد است و باید به 1500 تا 2000 نفر برسد. در این صورت، کیفیت خدمات به مردم نیز بهتر می شود.

بهجو در ارتباط با سیاه نمایی برنامه پزشک خانواده از سوی برخی افراد تحت عنوان شورای هماهنگی انجمن های پزشکی در شیراز، گفت: ماهیت این شورا برای ما قابل قبول نیست. چون برخی از افرادی که عضو آن هستند، از مناطق دور دست و بعضا مناطق کوچک استان فارس هستند که اصلا نمی توانند خودشان را نمایندگان پزشکان عمومی بدانند.

وی، هدف این گروه را سیاه نمایی و غوغاسالاری برای رسیدن به مقاصد و اهداف کاملا شخصی دانست و تاکید کرد: ما معتقدیم در شرایط فعلی که خیلی از مردم از خدمات سطح یک پزشک خانواده راضی هستند، نمی توان اجرای آن را متوقف کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha