ز دو سال پیش تا امروز هشدارهای زیادی درباره بازگشت هرویین به چرخه اعتیاد كشور گفته شده است. اما خبر جدید درباره افزایش مقدار ناخالصی در مواد مخدر به ویژه در هرویین و تریاك است.

گرانی ارز ؛ عامل افزایش ناخالصی مواد مخدر!
سلامت نیوز : از دو سال پیش تا امروز هشدارهای زیادی درباره بازگشت هرویین به چرخه اعتیاد كشور گفته شده است. اما خبر جدید درباره افزایش مقدار ناخالصی در مواد مخدر به ویژه در هرویین و تریاك است.

عباس دیلمی زاده، مدیرعامل جمعیت خیریه تولد دوباره در گفت وگو با «اعتماد» درباره ناخالصی های مواد مخدر گفت: ناخالصی های مواد مخدر سنتی موضوع جدیدی نیست و براساس پژوهش های انجام شده عمده ترین دلیلی كه ناخالصی مواد مخدر افزایش پیدا می كند، بالارفتن ناگهانی قیمت انواع مخدر هاست.

دیلمی زاده دلیل افزایش ناخالصی در مواد را با ناتوانی متقاضیان به دلیل مشكلات اقتصادی در خرید مواد مخدر مرتبط می داند و می گوید به همین خاطر خرده فروشان مقدار ناخالصی را افزایش می دهند تا مشتریان بیشتری پیدا كنند.

مدیرعامل جمعیت خیریه تولد گفت: هنگامی كه الگوی مصرف تغییر می كند، ممكن است چند اتفاق برای مصرف كننده بیفتد، اول تبدیل به خرده فروش شود كه این اتفاق باید از سمت پلیس كنترل شود، دوم سبد غذایی خانواده اش را كاهش می دهد و سوم دست به سرقت می زند كه معمولادر سیاست های مقابله یی، كاهشی در مصرف نداریم. بنابراین زمانی كه مواد مخدر گران می شود دولت و دیگر نهادها باید اقدام به برگزاری برنامه هایی برای درمان ارزان قیمت مبتلایان كنند.

دیلمی زاده درباره خبر تریاك آغشته به سرب معتقد است هنوز اطلاعات دقیق یا آزمایشی به دست نیامده است اما تریاك دارای ناخالصی های بسیاری است. وی همچنین درباره قیمت مواد مخدر سنتی گفت: قیمت مواد از شرق به غرب كشور كاملامتفاوت است، وقتی خریداران باید مواد را با ارز یعنی دلار وارد كشور كنند، مجبورند با قیمت بالایی وارد كنند به همین خاطر متقاضیان با مشكل مواجه می شوند و مقدار خرید كم می شود.

اما فروشنده ها با اضافه كردن ناخالصی به صورت غیراستاندارد، قیمت مواد را كاهش می دهند، یكی دیگر از دلایل گرانی مواد، برخوردهای پلیس با موادفروشان است كه هرچه فضا برای آنها محدود تر شود قیمت مواد افزایش پیدا می كند، این گونه مداخلات پلیسی گرچه لازم است اما اقدامات غیركارشناسی شده برای موادفروشان باعث به وجود آمدن خطرات دیگری هم می شود و در نهایت باعث رساندن سود بیشتر به موادفروشان از طریق افزایش قیمت می شود.

وی درباره جایگزینی مخدرهای سنتی به جای روانگردانان صنعتی جدید و تجربه كشورهای دیگر گفت: اصولامواد مخدر سنتی جایگاه خاصی در كشورها دارد، چند سال قبل در استرالیا همین اتفاق افتاد و مردم به خاطر تغییر الگوی مصرف و جایگزینی مواد جدید كه نتیجه خوبی برایشان نداشت، به سمت مخدرهای سنتی رفتند. در ایران و جهان گاهی مافیا تصمیم می گیرد مواد جدید را به متقاضیان با قیمت های كمتری به فروش برساند، برای همین الگوی مصرف را تغییر می دهد. معتادان ایرانی پس از استفاده از كراك و شیشه متوجه شدند كه این مواد آسیب های فراوانی دارد و حالاتصمیم گرفته اند مواد سنتی را جایگزین كنند.

دیلمی زاده درباره بازگشت مجدد هرویین به كشور با وجود هشدارهایی كه در دو سال اخیر داده شده است، گفت: ورود مجدد هرویین به كشور موضوع جدیدی نیست، اما مسوولان به هشدارهای ما توجه نكردند و حالاهرویین دوباره بازگشته است، یكی از دلایل این اتفاق شروع تولید مجدد هروئین در افغانستان است كه به مرز ایران می رسد و با اضافه شدن ناخالصی برای كاهش قیمت وارد كشور می شود.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha