سلامت نیوز : هنگام توصیف انگیزه پیشرفت ضروری است که به زمینه‌های اجتماعی آن توجه شود. هر فرد تلاش می‌کند به نحوی به وظایف مورد‌نظر خویش عمل کند ولی از آنجا که این امر در یک محیط اجتماعی اتفاق می‌افتد مفاهیمی از قبیل تشریک مساعی، رقابت، تشکیل گروه، اهداف گروه و پیشرفت گروهی نیز مطرح می‌شود. در میان آثار اجتماعی انگیزه پیشرفت می‌توان به آثار مثبت اجتماعی آن اشاره کرد که موردتوجه بیشتری قرار می‌گیرند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ؛ باتوجه به این‌که بیشتر افراد جامعه موفقیت در انجام وظایف را یک هدف مثبت درنظر می‌گیرند و در این زمینه تلاش می‌کنند، درنتیجه به آثار مثبتی ازقبیل فزونی انتظار موفقیت‌های بعدی، غرور و صلاحیت بیشتر دست می‌یابند، بنابراین موفقیت دارای آثار مثبت اجتماعی است. دستیابی به هدف موردانتظار موجب تجلی موفقیت می‌شود و در این صورت افراد نسبت به یکدیگر برخورد صمیمانه و خیراندیشانه از خود نشان می‌دهند. در یکی از آزمایش‌هایی که در این زمینه انجام شد، محققان نتیجه گرفتند افراد موفق نسبت به افراد ناموفق در زمینه کارهای اجتماعی و عام‌المنفعه و مددیاری آمادگی بیشتری از خود نشان می‌دهند. آن‌ها معتقد بودند که بین موفقیت و گرایش به کارهای مردم‌پسند رابطه وجود دارد.

راهکارهایی برای افزایش انگیزه پیشرفت

اکنون که به تفصیل درباره انگیزه پیشرفت گفتیم و جنبه‌های آن را مشخص کردیم، وقت آن است که به راهکارهای افزایش انگیزه پیشرفت در دانش‌آموزان و دانشجویان بپردازیم.
۱- اهداف‌تان را مشخص کنید
درباره اهداف خود فکر کرده و فهرستی از آن‌ها تهیه کنید. اهداف بزرگ و بلندمدت را به اهداف کوچک‌تر تقسیم کنید. مراحلی را که لازم است برای رسیدن به این اهداف طی کنید، معین کرده و برای عبور از آن‌ها برنامه‌ریزی کنید. زمانی که یک مرحله را پشت‌سر گذاشتید، آن را با علامتی در فهرست خود مشخص کنید. این کار سبب می‌شود تا بار دیگر که فهرست خود را مرور می‌کنید، ببینید چه مراحلی را طی کرده‌اید و برای ادامه راه تشویق شوید.
۲- اهداف خود را برای دیگران بازگو کنید
این کار باعث می‌شود برای موفقیت بیشتر تلاش کنید. زیرا در صورت شکست خوردن، نه تنها تلخی شکست را تجربه می‌کنید، بلکه ناچار می‌شوید نزد دوستان و بستگان‌تان نیز به شکست خود اعتراف کنید. این کار مسلما غرور شما را جریحه‌دار می‌کند بنابراین شما برای جلوگیری از این اتفاق حداکثر تلاش خود را خواهید کرد.
۳- خودتان را بشناسید
داشتن شناخت صحیح از خودتان و توانایی‌های‌تان به شما کمک خواهد کرد تا اهداف واقع‌بینانه‌ای برای خود تنظیم کنید و به فعالیت‌هایی که برای‌تان ارزشمند است و با استعدادها و توانایی‌های شما همخوانی دارد و انگیزه پیشرفت شما را ارضا می‌کند، بپردازید.
۴- در همه کلاس‌ها شرکت کنید
سعی کنید به‌جز مواقع کاملا ضروری غیبت نکنید. حضور شما در کلاس باعث می‌شود تمام مطالب ارائه شده در کلاس را بشنوید و فراگیرید. علاوه بر این حضور در کلاس، فرصت یادداشت‌برداری از نکات مهم را برای شما فراهم می‌کند. همچنین اگر نکته مبهمی در مطالب ارائه شده وجود داشته باشد، شما قادر خواهید بود از دبیر یا استاد خود درباره آن سوال کنید و برای یادگیری مطالب جدید آماده شوید.
۵- برای هر یک از دروس خود اهداف ویژه‌ای تنظیم کنید
مشخص کنید که از هر کلاس و درس خاص چه انتظاری دارید. آیا به موضوع درس علاقه‌مندید؟ یا باوجود میل‌تان ناچارید در این کلاس شرکت کنید؟ مطمئنا همه درس‌ها برای شما اهمیت یکسانی ندارند. ممکن است بخواهید و استعداد آن را نیز داشته باشید که در چند درس بهترین باشید، اما بعضی درس‌ها برای‌تان ارزش زیادی نداشته باشد و به نمره قبولی راضی باشید. زمان و انرژی صرف کنید و این دو سرمایه گرانبها را بیهوده هدر ندهید.
۶- به سلامت جسمانی خود توجه کنید
مسلما فردی که از نظر جسمانی بیمار است، در صورت داشتن انگیزه پیشرفت هم، انرژی کافی برای دنبال کردن اهداف خود نخواهد داشت. داشتن بدنی سالم و با طراوت به شما کمک می‌کند با روحیه‌ای مطلوب به کارهای خود بپردازید، بنابراین سعی کنید از رژیم غذایی سالمی پیروی کنید، به اندازه کافی ورزش و استراحت کنید و عادات ناسالم (مانند سیگار کشیدن) را ترک کنید.
۷- تفریح را فراموش نکنید
در کنار فعالیت‌های درسی، از تفریح نیز غافل نشوید و اوقات بیکاری خود را به بطالت نگذرانید. اگر به ورزش علاقه‌مند هستید، در کلاس‌های ورزشی شرکت کنید و از طریق رقابت با دیگران انگیزه پیشرفت خود را افزایش دهید.
۸- حداقل در یک کلاس فوق‌برنامه شرکت کنید
اکثر دانش‌آموزان و دانشجویان تصور می‌کنند به دلیل اشتغال به تحصیل، نمی‌توانند در هیچ فعالیت فوق‌برنامه‌ای شرکت کنند، اما این طرز فکر صحیح نیست. اگر شما از نظر درسی در حد متوسط هستید، می‌توانید حداقل در یک کلاس فوق‌برنامه شرکت کنید. اندکی تحت‌فشار بودن ظرفیت‌های بالقوه انسان را آشکار می‌سازد.
۹- با افرادی دوست شوید که انگیزه پیشرفت بالایی دارند
داشتن دوستی صمیمی که انگیزه پیشرفت بالایی دارد، امتیاز ویژه‌ای است که باید قدرش را بدانید. شما می‌توانید از دوست خود الگوبرداری کنید یا دلایل موفقیتش را جویا شوید. از دوستی با افرادی که بیشتر از تحصیل به تفریح اهمیت می‌دهند، بپرهیزید و توجه خود را به درس معطوف کنید.
۱۰- هنر مدیریت زمان را فراگیرید
سعی کنید از تمام اوقات روز خود بهره ببرید و برای هر فعالیت درسی خود زمان خاصی را تعیین کنید. محدوده زمانی تعیین شده باید واقع‌بینانه باشد. اختصاص دادن زمان کم به یک تکلیف دشوار سبب به وجود آمدن استرس و از بین رفتن تمرکز و در نتیجه شکست در انجام آن تکلیف می‌شود. از طرف دیگر اختصاص دادن زمان زیاد به یک تکلیف آسان نیز، موجب اتلاف وقت می‌شود.
۱۱- خودتان را تشویق کنید
همه انسان‌ها از این‌که هنگام موفق شدن تشویق شوند، لذت می‌برند، بنابراین پاداشی برای خود درنظر بگیرید و پس از رسیدن به هدف یا برداشتن گامی که شما را به هدف‌تان نزدیک‌تر ساخته، خودتان را تشویق کنید. نوع پاداشی که برای خود درنظر می‌گیرید مهم نیست، این پاداش ممکن است یک شاخه گل یا گوش دادن به موسیقی موردعلاقه‌تان باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha