سلامت نیوز : دو سه هفته‌ای است خبرهای ضد و نقیضی روی تلکس خبرگزاری‌های کشور یکی پس از دیگری مخابره می‌شود که تعجب همگان را برانگیخته است. چند روز پیش در شورای شهر تهران درباره گوشت‌های وارداتی جلسه داشتیم که آقایان دکتر مسجدجامعی رئیس جدید شورای شهر تهران و آقای صفایی، مدیرعامل میادین میوه و تره‌بار تهران با ما به تبادل‌نظر و دیدگاه پرداختند که آقای صفایی شروع به ارائه گزارش عریض و طویلی درباره سبزی و تره‌بار که وارد میادین و بازار میوه و تره‌بار می‌شود کرد و گزارشاتی از سال‌های 90 و 91 که در فصول مختلف درباره خطر بیماری‌های مشترک بین انسان و دام وجود داشت، ارائه کردند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ؛ وی آلودگی کرفس را 50‌درصد عنوان کردند و همچنین آلودگی محرز در 4 محصول کلیدی که در سبد هر خانواری هست از قبیل سیب‌زمینی، خیار و پیاز و گوجه‌فرنگی را به شدت تذکر دادند که پیازهای وارداتی نیترات سرب داشته و دارد. جلسه ما 2 ساعت تمام حول و حوش سبزیجات و میوه‌‌ها بود و فرصت به بحث گوشت نرسید. اما خبری که تیتر ویژه اکثر روزنامه‌های کشور بود این بود که «سازمان دامپزشکی میزان سرب موجود در مرغ را اعلام نمی‌کند» اینکه گفته می‌شود 46‌درصد مرغ‌های تهران آلوده به سرب هستند تفسیر همکاران خودمان است؟ سؤال من این است مگر دامپزشکی زمین‌ها را آلوده به سرب کرده است؟ در این زمینه باید گفت که ما طرح پایش را با نظم و با برنامه‌های اصولی و مدون همیشه اجرا می‌کنیم. ما خریدار گوشت نیستیم، تجار و دست‌اندرکاران صنایع پرمصرف متقاضی اصلی خرید گوشت هستند و در این خصوص سازمان دامپزشکی نه طرف ماجراست نه به دنبال بازارهای جدید است.

متقاضی و درخواست‌دهنده با بررسی مسائل قیمتی به مجموعه موردنظرشان تقاضا می‌دهند و اگر مورد تائید وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت بود آن زمان به دامپزشکی به‌عنوان مسئول و متولی مراجعه می‌شود. این‌طور نیست که ما برویم از اوکراین و هند گوشت وارد کنیم. ما نه طرف معامله هستیم و نه واردکننده. ما ریسک و ارزیابی خطر را انجام می‌دهیم. در انتقال اطلاعات به جامعه به‌گونه‌ای عمل شد که گویی مافیایی در سازمان دامپزشکی شکل گرفته است. در مورد کشور پهناور هند باید بگویم که 105 میلیون رأس گاو میش که معادل 63‌درصد گاوهای جهانند (کل گاوهای جهان 165 میلیون رأس است)در این کشور پرورش می‌یابند. اکثر مردم هند کشاورز و دامدار هستند و هر خانواده هندی 7 یا 8 رأس گاومیش پرورش می‌دهد و از زمین‌هایشان و مراتع استفاده و بهره‌برداری می‌کنند، استفاده و بهره‌برداری آنها از گاومیش‌های پیر برای شیر است درحالی که ما گاومیش‌های جوان بالای سه سال از آنها تحویل می‌گیریم در این راستا و گوشت تازه و جوان هند حرف اول را می‌زند. بنابراین بحث‌های حاشیه‌ای «گوشت‌های پیر هندی» ناعادلانه و غیرمنصفانه است و برای تحت‌الشعاع قراردادن افکار عمومی است.

مشکلات و مصائب کار ما زیاد است و تقاضای ما از همکاران دامپزشک برخورد منصفانه است. به‌عنوان مثال سال گذشته انتشار یک خبر نادرست در ماه مبارک رمضان حرف و حدیث و شائبه‌هایی ایجاد کرد. شایع بود که سازمان 700 تن مرغ آلوده از ترکیه وارد کرده است. فشار زیادی بر سازمان دامپزشکی بود و سازمان هم تائید نمی‌کرد به گفته مسئولان تمام این مرغ‌ها معدوم و امحا شدند و اجازه مصرف نیافتند. یکطرفه به قاضی رفتن کار درستی نیست. سازمان همان‌طور که اشاره شد گوشتی نمی‌خرد. اما جناب دکتر مشکات خبر داغ دیگری که این روزها رسانه‌ها درباره آن بحث می‌کنند «احتمال آلوده بودن گوشت‌ها به مواد رادیواکتیو از اوکراین» است.

برای تنویر افکار عمومی درخصوص صحت و سقم این مسأله باید اذعان داشت که اگر این حرف درست باشد کارشناسان قیمت مرغ را تا 10 هزار تومان برآورد می‌کنند و احتمال حذف آن از سبد خانوارها هست. همان‌طور که همه می‌دانیم 28 سال پیش انفجار چرنوبیل در نزدیک (اوکراین) به وقوع پیوست. در سال 1986 که این حادثه رخ داد با انفجار در راکتور هسته‌ای و انتشار تشعشعات رادیواکتیوتیه نزدیک 5 میلیون نفر قربانی شدند. ابتلا به سرطان تیروئید و نقص ژنتیکی در نوزادان از پیامدها و عواقب این حادثه است که به بزرگ‌ترین فاجعه تکنولوژیک انسانی شهرت دارد و در واقع پس از این ماجرا بود که ورود تمام محصولات خوراکی از اوکراین ممنوع اعلام شد. از سوی سازمان بهداشت جهانی تاکنون این ممنوعیت‌ها به قوت خود باقی بوده و در سراسر جهان ادامه دارد حتی خود کشور روسیه به‌عنوان همسایه اوکراین نیز در واردات از این کشور وسواس زیادی به خرج می‌دهد و مواد غذایی خود را از سایر کشورها تأمین می‌کند. اما کشور اوکراین به همراه دو کشور آرژانتین و برزیل تولیدکننده ذرت هستند که ما در گذشته در این خصوص وارداتی انجام دادیم. در همان زمان کارشناسان مجرب سازمان به اوکراین رفتند و کار نمونه‌برداری را از نظر مواد رادیواکتیو و فلزات سنگین در آب‌ها و مزارع و مراتع و مرغداری‌های «اوکراین» انجام دادند که در این زمینه مشکلی مشاهده نشد.

با این وجود در ادامه اجازه واردات داده نشد و این مسأله متوقف شد. مسأله واردات گوشت آلوده مرغ از اوکراین دقیقاً مثل گوشت پیر هندی است که اصلاً منصفانه نیست. قبل از رفتن دکتر محسن دستور، رئیس سازمان دامپزشکی به سفر معنوی حج وی رسانه‌ها را به دوری از آلوده کردن فضای روانی جامعه و جلوگیری از افراط و تفریط و به اعتدال و انصاف دعوت کردند. آقای مشکات نظر حضرتعالی در این‌باره چیست؟ جواب یکطرفه مثل همان به قاضی رفتن یکطرفه است ما بر اساس اصول مدون و با برنامه مشخص یک چارچوب حرکت می‌کنیم و به نظر می‌رسد رسانه‌ها و روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها و سایت‌ها با ایجاد این جوها فقط برای جامعه اسباب نگرانی ایجاد می‌کنند. بنابراین لازم است که برای تنویر افکار عمومی حقیقت را به مردم بگوییم.

خبری که این روزها در دو راهی یوسف‌آباد «سازمان دامپزشکی» خیلی داغ است آمدن شما یا دکتر بهروز یاسمی (شاعر و دامپزشک فعال) به‌جای دکتر محسن دستور رئیس فعلی سازمان است. در این خصوص بگویید؟ برخی شایعات برای تخریب افراد هم منتشر شده است. ان‌شاء‌ا... هر چه خیر و به صلاح سازمان دامپزشکی است اتفاق بیفتد.به مردم عزیز این اطمینان را می‌دهیم که هیچ‌گونه مرغ آلوده به مواد رادیواکتیو از اوکراین یا گاوهای پیر از هند وارد نشده است پس چون گذشته با خیال آسوده و آرام به مصرف این اقلام اساسی سبد مصرفی اصلی خانواده‌شان اقدام و اهتمام ورزند که جای هیچ‌گونه نگرانی و ناراحتی نیست و به این جنجال‌ها و حاشیه‌های رسانه‌ای گوش نسپارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha