شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۰
کد خبر: 84465

سلامت نیوز : وزیر بهداشت می‌گوید که مشکل ارز دارو حل شده است اما معاون او حرف دیگری می‌زند. شامگاه پنجشنبه رسول دیناروند، معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو که در یک گفت‌وگوی رادیویی حضور داشت، بیان کرد که از دو هفته گذشته بانک مرکزی اصلا همکاری درخصوص تخصیص ارز دارو نداشته است. به‌رغم این سخنان دیناروند که نشان از حل نشدن مشکل ارز دارو داشت، یک روز بعد از او وزیر بهداشت به خبرنگاران خبر حل شدن مشکلات ارزی دارو را داد. او گفت: در روند تخصیص ارز دارو 95 درصد از مشکلات حل شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ؛ اگرچه دیناروند گفته بود که وقفه بانک مرکزی در تخصیص ارز دارو درحالی است که قول داده بودند شرایط را نسبت به گذشته بهتر کنند اما وزیر بهداشت از همکاری بانک‌ها و وزارت امور خارجه در راستای حل مشکلات ارزی داروها خبر داده بود. خبری که به نظر می‌آمد اندکی با یکدیگر تناقض داشته باشد. دیناروند در این گفت‌وگو درباره این مشکلات توضیح داد: «ما صحبت‌هایی را در این زمینه با مسئولان مربوطه در بانک مرکزی داشته‌ایم. البته بانک مرکزی در این زمینه تلاش خواهد کرد و گاهی ممکن است اختلاف‌نظرهای بین دستگاهی و همچنین بوروکراسی‌ها موجب ایجاد اختلال شوند. مطمئنم که این موضوع حل خواهد شد». اما با این حال به  دکتر سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی در حاشیه بیست‌وپنجمین کنگره بین‌المللی بیماری‌های کودکان گفت: هیچ مشکلی در این زمینه نیست. او حتی گفته بود: بانکی اعلام کرده بود که ممکن است از 14 اکتبر حدود 10 تا 15 درصد هزینه‌ها را افزایش دهد و وزیر امور خارجه نیز پیگیر این موضوع بوده‌اند.

دیناروند به‌رغم خوش‌بینی همیشگی‌اش این بار مشکلات بانک مرکزی را زمینه‌ساز مشکلاتی در حوزه دارو ارزیابی کرد. او در این برنامه گفت: نارضایتی‌های مردم دو دسته است: یک موضوع مربوط به نارضایتی از کمبودهای دارویی و موضوع دیگر مربوط به قیمت‌های دارویی است. متاسفانه هنوز مشکل کمبودها برطرف نشده البته شرایط نسبت به گذشته بهتر شده است اما هنوز تامین و تدارک دارو به روال منطقی بازنگشته است. او همچنین در پاسخ به سوالی درباره اینکه داروهای بیماران «ام‌اس» پیش از این رایگان بوده اما اکنون بیماران مجبور به پرداخت مبالغی در ازای دریافت داروهایشان هستند، گفت: البته داروهای بیماران ام‌اسی هنوز هم رایگان است، اما در اینباره باید گفت که برخی مراکز درمانی بدهی‌هایی به شرکت‌های دارویی دارند و این شرکت‌ها به‌دلیل همین بدهی‌ها به مراکز درمانی دارو نمی‌دهند. به این ترتیب است که بیماران در مراکزی که برای دریافت دارو پیش از این مراجعه می‌کرده‌اند، ممکن است با مشکلاتی مواجه باشند.

روند ترخیص دارو از گمرک عادی شده است

معاون وزیر بهداشت در توضیح سوالات مردمی همچنین درباره وضعیت ترخیص داروها از گمرک نیز گفت: وضعیت ترخیص داروها از گمرک بسیار بهتر شده است. واردات دارو امری مستمر است و اکنون ترخیص دارو از گمرک طبق روال انجام شده و عادی شده است. با این حال حرف وزیر و معاون وزیر در دو روز گذشته یکی درنیامد. چراکه وزیر بهداشت خبر از حل شدن 95 درصد از مشکلات ارز دارویی داد. او گفت: «به من خبر دادند که حدود 95 درصد مشکل حل شده است که در اینباره جای نگرانی نیست و ما نیز تخصیص مستمر ارز دارو را پیگیریم».

وزارت بهداشت بیمار است

قاضی‌زاده‌هاشمی اعتقاد دارد که وزارت بهداشت بیمار است. او گفت: هرچند وزارت بهداشت مسئول سلامت و درمان مردم است، اما خود این وزارتخانه بیمار است. وزیر بهداشت همچنین درباره سیاست‌های جدید جمعیتی اظهار کرد: امیدواریم هزینه‌های درمان ناباروری در بودجه سال 93 اعتبارات لازم برای برخورداری از بیمه قابل قبول در درمان ناباروری، دیده شود.

کمبود 160 هزار نیرو در وزارت بهداشت

او درباره کمبود نیروی انسانی و به‌ویژه پرستار در برخی بیمارستان‌ها گفت: اکنون حدود 60 تا 70 هزار پرسنل داریم که بابت پرداخت هزینه‌های آنها منبعی در بودجه دیده نشده است. همچنین اکنون با کمبود 160 هزار پرسنل مواجه هستیم که عمده آنها به بخش پرستاری مربوط می‌شود. اشکال آن است که منبعی برای پرداخت حقوق و مزایای این افراد ندارند. از طرف دیگر درآمد اختصاصی بیمارستان‌ها از حدود یک سال گذشته به دلیل پرداخت حق جذب پرنسل با مشکل مواجه شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha