سلامت نیوز : شاید باورتان نشود، اما براساس نتایج تحقیقات، شما می‌توانید با رعایت هفت عادت ساده، خطر ابتلا به آلزایمر را 70 تا 80 درصد کاهش دهید. این مطلب چندی پیش در نخستین کنفرانس سالانه بین‌المللی تغذیه و مغز عنوان شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ در همین زمینه 16 محقق شواهد محکمی را در نشریه «پرونشن» ارائه کرده اند که نشان می دهد پیروی از این هفت عادات نه فقط از آلزایمر بلکه از بروز بسیاری از بیماری های عصبی جلوگیری می کند. این بیماری ها را باید راهزنان مغز انسان در مسیر پرپیچ و خم زندگی به شمار آورد.

1 ـ روغن های ترانس و اشباع را در برنامه غذایی خود به کمترین مقدار ممکن برسانید: این روغن های بد، سبب افزایش میزان کلسترول خون می شود. کلسترول بالای خون احتمال تشکیل پلاک های خطرناکی را در مغز افزایش می دهد که سبب بروز بیماری آلزایمر می شود. مطابق پژوهش های اخیر، افرادی که بیشترین میزان روغن اشباع شده را مصرف می کنند سه برابر بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به بیماری آلزایمر قرار دارند.

2 ـ سبزیجات، میوه ها و غلات کامل (غلات سبوس دار) باید جزء اصلی رژیم غذایی شما باشد: این خوراکی ها سرشار از انواع ویتامین و مواد معدنی است که از مغز محافظت می کند. پژوهش ها نشان می دهد مصرف مقادیر زیاد میوه و سبزی در کاهش خطر بروز زوال قوای شناختی نقش دارد. رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزی خطر ابتلا به چاقی و دیابت نوع 2 را نیز کاهش خواهد داد و هر دوی این بیماری ها در بروز آلزایمر موثر است.

3 ـ روزانه پنج میلی گرم ویتامین E دریافت کنید: مصرف این آنتی اکسیدان با کاهش خطر ابتلا به آلزایمر مرتبط است و می توان آن را با خوردن یک مشت آجیل یا میوه ها و سبزیجاتی نظیر انبه، آووکادو، گوجه فرنگی، فلفل قرمز، اسفناج و خوراکی های دیگر دریافت کرد. سعی کنید تا می توانید این ویتامین را از خوراکی ها به دست آورید. دانشمندان تردید دارند که استفاده از مکمل های دارویی به اندازه این خوراکی ها بتواند مفید واقع شود.

4 ـ با مشورت و صلاحدید پزشک، مکمل های B12 مصرف کنید: مصرف مقادیر کافی ویتامین B12 (حدود 4 / 2 میکروگرم در روز) ـ که در خوراکی های حیوانی و نیز برخی غذاهای غنی شده یافت می شود - در کاهش بروز اختلالات شناختی موثر است. در پژوهشی که در دانشگاه آکسفورد روی افراد سالمند دارای برخی اختلالات حافظه صورت پذیرفته، مشخص شده است مصرف این ویتامین می تواند وضع حافظه این افراد را بهبود بخشد و سرعت روند زوال عقل را کاهش دهد. اگر بیش از 50 سال دارید یا گیاهخوار هستید به احتمال بسیار زیاد به مکمل های ویتامین 12 Bنیاز دارید. به همین دلیل حتما با پزشک خود در این زمینه مشورت کنید.

5 ـ از مصرف مولتی ویتامین های دارای آهن و مس خودداری کنید: البته این حکم فقط تا زمانی اعتبار دارد که پزشکتان برای شما چنین مولتی ویتامین هایی تجویز نکرده باشد. به هر حال نظر پزشک بر هر روشی اولویت دارد. در واقع بیشتر افراد اگر رژیم غذایی درستی را دنبال کنند آهن و مس کافی را به دست خواهند آورد و به مصرف مکمل نیاز نخواهند داشت. دریافت بیش از حد آهن و مس می تواند سبب بروز مشکلات شناختی شود.

6 ـ از پختن غذا در ظروف آلومینیومی خودداری کنید: در عوض می توانید از ظروف استینلس استیل (فولاد ضدزنگ) یا ظروف چدنی استفاده کنید. هر چند نقش آلومینیوم در عملکرد مغز هنوز در دست تحقیق و بررسی است، اما اطلاعات اولیه نشان می دهد این فلز می تواند سبب بروز اختلالات شناختی شود.

7 ـ سه بار در هفته و هر بار به مدت 40 دقیقه تند پیاده روی کنید: پژوهش ها نشان می دهد تمرینات منظم هوازی می تواند خطر زوال عقل را 40 تا 50 درصد کاهش دهد.

اگر این هفت نکته را به عادات دائمی زندگی خود تبدیل کنید می توانید امیدوار باشید مغزتان در مسیر طولانی زندگی شما را همراهی خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha