متخصصان پژوهشکده فناوریهای نوین علوم پزشکی جهاد دانشگاهی "ابن سینا" به کمک روش های نوین توانستند بیش از 150 مورد آمینوسنتز( نمونه گیری از مایع اطراف جنین)، کوردوسنتز( نمونه گیری از جفتCVS ) و کاهش انتخاب جنین را بدون هیچگونه عوارض سقط را با موفقیت به نتیجه برسانند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا در راستای بررسی سلامت جنین و همچنین کاهش جنین های منتقله به رحم پس از انجام روشهای کمک باروری و به منظور پیشگیری از بروز عوارض حاملگی های چند قلویی، تاکنون موفق شده است بیش از 150 مورد آمینوسنتز( نمونه گیری از مایع اطراف جنین)، کوردوسنتز( نمونه گیری از جفتCVS ) و کاهش انتخاب جنین را بدون هیچگونه عوارض سقط، با موفقیت به انجام رساند.

معمولاً کاهش انتخابی جنین درسطح دنیا با میزان قابل قبول 6 تا 12 درصد سقط همراه است و علاوه بر آن استفاده از این تکنیک دارای خطراتی است که سقط کامل جنین، پارگی کیسه آب، زایمان زودرس و خونریزی و عفونت در مادر از جمله این عوارض است.

این در حالی است که آمینوسنتز و CVS از جمله تکنیک های بررسی سلامت جنین در زمان حاملگی است که در صورت احتمال ابتلای جنین به اختلالات مادرزادی به صورت سرپایی و بدون بیهوشی در حدود هفته  15 الی 20 بارداری انجام می پذیرد و در طی آن نمونه مایع آمنیوتیک و یا زائده های جفتی که حاوی سلولهای جنینی است جمع آوری و جهت انجام تست های ژنتیکی مورد استفاده قرار می گیرد.

کاهش تعداد جنین ها به منظور پیشگیری از بروز عوارض حاملگی های چند قلویی (بخصوص 3 قلو و بیشتر) وهمچنین برای جنین‌هایی که با مشکلات و یا ضایعات ژنتیکی مواجه هستند جهت حذف جنین های غیر نرمال و ادامه حیات جنین های نرمال بکار می رود. این عمل درطی سه ماهه اول حاملگی انجام می شود.

خوشبختانه در مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا با بهره مندی از محققان کشور هیچگونه عارضه ای حتی یک مورد سقط نیز ملاحظه نشده است. 
 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha