گروهی از دانشمندان آمریکایی کشف کردند که سلولهای بنیادی خونساز می توانند نقش مهمی در مبارزه با عفونتهای اندامهای احشایی بدن ایفا کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر، محققان مدرسه پزشکی استانفورد که نتایج تحقیقات خود را در تازه ترین شماره مجله " Cell" منتشر کرده اند، کشف کردند که سلولهای بنیادی خونساز می توانند از طریق رگهای خونی از مغز قرمز استخوان عبور کرده و خود را به اندامهای احشایی برسانند و در آنجا به شکار متجاوزان و عاملان بیماریهای عفونی بپردازند.

به گفته این دانشمندان، هنگامی که این سلولها با یک عامل بیماریزا برخورد می کنند، مواد دفاعی را سنتز کرده و فرایند تقسیم و رشد را آغاز می کنند و به مرور سلولهای ایمنی جدیدی چون لنفوسیتها و سلولهای دندریتی را تقویت می کنند.

این دانشمندان در این خصوص اظهار داشتند: "این فرایند نگاه ما را به سلولهای بنیادی خون تغییر می دهد."

حداقل از 50 سال قبل دانشمندان می دانستند که سلولهای بنیادی خونساز می توانند از مغز قرمز استخوان به جریان خون مهاجرت کنند، اما تاکنون دلیل این مسئله و مقصد نهایی که این سلولها به آن می رسند را کشف نکرده بودند.

این محققان به منظور مطالعه این پدیده از لنفهای مجرای سینه موشهای آزمایشگاهی استفاده کردند. مجرای سینه، یکی از ساختارهای مهم سیستم لنفاوی است.

دانشمندان در این آزمایش از موشهای اصلاح ژنتیکی شده ای استفاده کردند که سلولهای بنیادی خونساز آنها می توانستند با میکروسکوپ فلورسانتی مشاهده شوند و سپس نشان دادند که این سلولها حتی در اندامهایی مثل کبد، قلب و ریه ها هم حضور دارند.

این پژوهشگران امیدوارند که از این نتایج در ارائه راهکارهایی برای مبارزه با بیماریهای عفونی و انواع سرطانها استفاده کنند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha