سلامت نیوز : متخصصان سلامت با انتشار مقاله‌ای تاکید کردند که مکمل‌های ویتامین D تاثیر چندانی بر افزایش تراکم استخوانی ندارند و افراد بالغ و سالمی که از این مکمل‌ها برای مقابله با پوکی استخوان استفاده می‌کنند بهتر است این هزینه را صرف سایر نیازهای سلامتی‌ خود کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ «یان راید»، عضو هیات علمی دانشکده علوم پزشکی و سلامت «دانشگاه آکلند» در نیوزیلند به همراه تیمی از همکاران خود مطالعه‌ای را با هدف بررسی نقش مکمل‌های ویتامین D در بدن آغاز کردند.

این محققان چندین آزمایش بالینی را روی 4082 نفر انجام دادند که 92 درصد آنها را زنان با میانگین سنی 59 سال تشکیل می‌دادند. در 19 مرحله از این آزمایش اکثر افراد حاضر را سفید‌پوست‌ها تشکیل می‌دادند. محققان در طول این آزمایشات تراکم استخوانی ستون مهره‌ها، ران، لگن، گردن استخوان ران، کل بدن و ساعد را مورد سنجش قرار دادند. همچنین دوز مکمل‌ها در طول مراحل مختلف مطالعه متفاوت بود.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی «مد اسکیپ»، این متخصصان دریافتند که از بین 70 آزمایش آماری، شش آزمایش حاکی از تاثیر مفید ویتامین D، دو آزمایش حاکی از تاثیر مضر آن و مابقی آزمایشات نیز نشان‌دهنده نتایج مختلفی بودند.

دکتر «راید» و همکارانش در نتایج حاصل از مطالعات خود متوجه تاثیر اندک مکمل ویتامین D تنها بر «سر استخوان ران» شدند و این ویتامین را بر سایر قسمت‌های بدن بی‌اثر دانستند.

این مشاهدات همچنین در تضاد با باور عمومی مبنی بر اثر مستقیم ویتامین D بر سلول‌های استخوانی بوده و احتمال اشتباه بودن این باور را تقویت می‌کند. در این مطالعه در عین حال مشخص شد که دوزهای کمتر ویتامین D موثرتر از دوزهای بیشتر بودند.

این تحقیق همچنین نشان داد که ویتامین D به تنهایی نمی‌تواند در حفظ کلسیم استخوان موثر باشد بلکه بیشتر به حفظ گردش تراکم کلسیم در بدن که برای بهبود عملکرد قلب و اعصاب ضروری است، کمک می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha