شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۸
کد خبر: 84499

سلامت نیوز : رییس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر از آمادگی 510 پزشک برای درمان 64 هزار زائر خبرداد و گفت: 7500 تن از زائران مبتلا به دیابت هستند.

دکتر سید علی ریاض در گفت‌وگو با (ایسنا)، در تشریح جزئیات کاروان پزشکان حج 92، با بیان اینکه 510 پزشک و پرستار وظیفه درمان زائران ایرانی در مکه و مدینه را بر عهده دارند، گفت: از این میان 280 تن از کادر بهداشتی و درمانی، پزشکانی هستند که به صورت شبانه‌روزی در هتل‌های ایرانی ساکن و نسبت به درمان زائران اقدام می‌کنند.

وی با بیان اینکه مرکز پزشکی حج و زیارت علاوه بر دو بیمارستان در مکه، مدینه و مطب‌هایی که در هتل‌های محل استقرار زائران تعبیه شده، سه پایگاه سیار پزشکی در جحفه، شجره و ثلوم (در مسیر مکه تا مدینه) برپا کرده‌ است، گفت: علاوه بر این بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در ایام تشرف زائران به عرفات و منا، در این دو منطقه درمانگاه‌های تخصصی نیز برپا خواهد شد.

رییس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه پیش از اعزام زائران 120 تن دارو از ایران به بیمارستان‌ها و مطب‌های مرکز پزشکی در مدینه و مکه ارسال شد، گفت: انواع داروهای مورد نیاز زائران در عربستان فراهم شده و علاوه بر آن از زائران خواسته شده تا داروهای مورد استفاده خود را به مدت 40 روز همراه بیاورند.

وی با بیان اینکه عربستان از ورود داروهای مخدر، خواب‌آور و مسکن‌های حاوی کدئین جلوگیری می‌کند، گفت: بر همین اساس مرکز پزشکی حج و زیارت اغلب داروهای آرام‌بخش را در بیمارستان‌های مکه و مدینه تهیه کرده تا در صورت لزوم به زائران ارائه شود. اما زائران باید توجه داشته باشند که این داروها تنها آرام‌بخش است.

ریاض همچنین در مورد بیماری زائران ایرانی، گفت: بررسی‌ها نشان داده که حدود 34 درصد زائران ایرانی این حج مبتلا به بیماری‌های پرخطر مانند: فشارخون، قند خون و ناراحتی‌های قلبی هستند.

رییس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه از مجموع 64 هزار زائر ایرانی حج 92، 7500 تن مبتلا به دیابت هستند، گفت: 12 هزار تن مبتلا به فشارخون و 2400 تن نیز مبتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی هستند که بر همین اساس تمهیدات لازم برای ارائه خدمات به این افراد در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه در حج‌های سال‌های قبل با مشکل پیری زائران روبرو بوده‌ایم، گفت: خوشبختانه میانگین سنی زائران حج تمتع امسال مناسب است، به گونه‌ای که 61 درصد از زائران ایرانی بین 40 تا 60 سال سن دارند.

مراقب گرمازدگی و ویروس کرونا باشید

ریاض با بیان اینکه به علت نزدیک‌شدن ایام حج به تابستان، معضل گرمازدگی زائران به یکی از نگرانی‌های پزشکان بدل شده است، گفت: به زائران توصیه شده که اگر بیماری زمینه‌ای همچون فشارخون، دیابت یا بیماری قلبی دارند، اعمال خود را صبح‌ها تا قبل از ساعت 10 انجام دهند و اعمال مستحبی را نیز به بعد از ساعت پنج عصر موکول کنند.

وی با بیان اینکه شیوع کرونا ویروس در بخشی از شهرهای عربستان، یکی دیگر از نگرانی‌های اصلی خادمان بهداشت و درمان حج و زیارت است، گفت: کرونا ویروس نشانه‌هایی به مانند سرماخوردگی دارد و به همان شکل (سرماخوردگی) به یکدیگر منتقل می‌شود. به همین دلیل زائرانی که علائمی مانند سرماخوردگی دارند، باید به پزشک هتل مراجعه کرده و ضمن استفاده از ماسک و خودداری از دست دادن و روبوسی، بیشتر در هتل استراحت کنند.

به گفته رییس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر، کرونا ویروسی واکسن ندارد و این ویروس موجب عفونت شدید تنفسی می‌شود.

ریاض افزود: پزشکان مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر علاوه بر حضور در بیمارستان‌های ثابت در مکه و مدینه، آماده درمان زائران در مطب‌های سیار و صحرایی در منطقه عرفات و منا نیز هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha