سلامت نیوز : معاون برنامه‌ریزی و نظارت نظام پزشکی، استراتژی این سازمان در برنامه‌ریزی‌های جدید برای فعالیت دور جدید نظام پزشکی را تشریح کرد.

دکتر محمد جهانگیری در گفت‌وگو با (ایسنا)، سرلوحه کار سازمان نظام پزشکی را‌ قانون و استفاده از تمام ظرفیت‌های حوزه سلامت دانست و گفت: در این راستا شفاف سازی را مد نظر داریم تا با اطلاع رسانی جامع و به موقع از ایجاد شبهات احتمالی جلوگیری شود.

به گفته وی، معاون برنامه‌ریزی و نظارت سازمان نظام پزشکی در دوره جدید تلاش دارد که در نخستین قدم، برنامه‌ریزی را در سرلوحه کار خود داشته باشد و با توجه به اسناد بالادستی، رعایت کامل قانون و همچنین رعایت حال ذینفعان را داشته باشد؛ اولویت نخست ما نفع مردم است که البته جامعه پزشکی هم از درون همین مردم متبلور می‌شوند.

جهانگیری گفت: در معاونت برنامه‌ریزی و نظارت سازمان نظام پزشکی به عنوان نخستین رویکرد، چشم انداز 1404 را مد نظر داشته و به قانون برنامه پنجم توسعه و سیاست‌های کلان مصوبه مجمع و شورای عالی نظام پزشکی توجه ویژه داریم و برنامه‌هایمان را بر اساس این اسناد و تجزیه و تحلیل سیستم نظام سلامت تدوین می‌کنیم.

وی با بیان این که حیطه‌های فعالیت و کار در معاونت برنامه‌ریزی و نظارت نظام پزشکی مشخص شده است، گفت: با توجه به تکالیف اسناد بالادستی و همچنین تکالیفی که از سوی ریاست کل و شورای عالی نظام پزشکی برایمان مشخص شده، قرار است برنامه استراتژی سازمان و همچنین برنامه‌های عملیاتی آن به تفصیل تدوین و به اجرا گذاشته شود.

جهانگیری در این باره افزود: بر این اساس به منظور برنامه‌ریزی جامع در سازمان، کارگروهی را متشکل از نخبگان، مطلعان و دست‌اندرکاران نظام سلامت ساماندهی کرده‌ایم. این برنامه‌ریزی به صورت جامع خواهد بود. در تدوین این برنامه‌ریزی‌ها، سازمان‌های نظام پزشکی کل کشور، انجمن‌های علمی - تخصصی، وزارتخانه‌های بهداشت و رفاه و مجلس شورای اسلامی حضور خواهند داشت. بی‌تردید در این برنامه‌ریزی‌ها از موسسات پزشکی و متخصصان علم مدیریت به ویژه متخصصان سیاستگذاری در سلامت بهره خواهیم برد. البته در این برنامه‌ریزی‌ها، اجرای استراتژیک و کنترل را نیز مد نظر خواهیم داشت.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت سازمان نظام پزشکی ادامه داد: مترصد هستیم که بودجه سال آینده سازمان را نیز براساس این برنامه‌ها پیش بریم. در این زمینه کمیسیون‌های تخصصی شورای عالی به صورت فعال کمک خواهند کرد تا بتوانیم سند مربوطه را در شورای عالی نظام پزشکی به تصویب رسانده و آن را اجرایی کنیم.

"بهره‌وری" با محوریت "ایمنی بیمار" نخستین اولویت نظام پزشکی در برنامه‌ریزی‌ها

وی در تشریح حوزه‌هایی که در برنامه‌ریزی‌های سازمان نظام پزشکی مورد توجه قرار دارند، گفت: موضوع نخست بحث "بهره‌وری در نظام ارایه خدمات سلامت" است؛ به این امر توجه ویژه داریم. این بهره‌وری با محوریت ایمنی بیمار خواهد بود. ایمنی بیمار جزو ارکان اصلی ما است و بر آن تاکید داریم. در این راستا در حوزه‌های پژوهش، آموزش و ارایه خدمات به صورت کامل برنامه‌ریزی خواهیم داشت و آنچه که سهم سازمان نظام پزشکی است، در آن مشخص خواهیم کرد. پژوهش‌ها، آموزش‌ها و ارایه خدمات مد نظر، کاملا به صورت کاربردی و راهبردی خواهد بود.

جهانگیری به ایسنا گفت: تاکنون مطالعه علمی صحیح و همچنین اندازه‌گیری خوبی درمقوله بهره‌وری در کشور نداشته‌ایم. اما براساس شرایط و همچنین آمارهای موجود، می‌توانیم بهره‌وری بهتری را در نظام ارایه خدمات سلامت متصور باشیم؛ چرا که رکن اصلی بهره‌وری در ارایه خدمات، توانمندی‌های نیروی انسانی است. نیروی انسانی کشور از توانمندی لازم برخوردار است، اما از این توانمندی‌ها به صورتی درست استفاده نشده است.

وی مبحث "تکنولوژی" را رکن دیگر "بهره‌وری" خواند و گفت: در بحث تکنولوژی نباید تنها به سخت افزار فکر کرد؛ چرا که تکنولوژی، فرایندها، روش‌ها، دستورالعمل‌ها، قواعد و تجهیزات را نیز شامل می‌شود. تاکنون در این زمینه هم نتوانسته‌ایم به نحو مطلوب از ظرفیت‌های کشور استفاده کنیم.

بهره‌وری پایدار را در سازمان نظام پزشکی پیگیریم

جهانگیری افزود: بر اساس قوانین موجود، هدف گذاری خوبی برای نظام سلامت کشور صورت گرفته است و در این زمینه اهداف بسیار متعالی است، اما شاید در برنامه‌های پایین دستی، دستگاه‌ها وظایف خود را به خوبی انجام نمی‌دهند. در سازمان نظام پزشکی هم قوانین خوبی داریم و تاکنون نیز در این زمینه تلاش شده است اما اکنون به این نتیجه رسیدیم که باید یک برنامه راهبردی بر اساس اسناد بالادستی برای سازمان داشته باشیم ما به دنبال بهره وری پایدار هستیم.

وی توجه به "کیفیت زندگی کاری ارایه دهندگان خدمات" را دومین مبحث در برنامه‌ریزی‌های سازمان نظام پزشکی خواند و گفت: در این زمینه نیز ارتقای علمی و شغلی، مهارت‌ها و مباحث رفاهی ارایه دهندگان خدمات را باید مد نظر داشت. تعهدات کاری، وفاداری‌های سازمانی، توانمندی‌سازی‌ها و ... نیز باید لحاظ شده و در برنامه‌ریزی‌ها مورد توجه قرار گیرند.

جهانگیری "خلاقیت و نوآوری" را محور سوم برنامه‌ریزی‌های سازمان نظام پزشکی در دور جدید عنوان کرد و گفت: باید با استفاده از خلاقیت و نوآوری، بهره‌وری تمام جامعه به خصوص جامعه سلامت را افزایش داده و از طرف دیگر کیفیت زندگی کاری را نیز تضمین کرد. در این راستا نیز مسایل خاص دیگر را هم مد نظر خواهیم داشت.

برنامه "نظارت رهبردی در سلامت" تدوین می‌شود

معاون برنامه‌ریزی و نظارت سازمان نظام پزشکی همچنین گفت: در این برنامه‌ریزی‌ها، برنامه خاصی هم برای نظارت راهبردی خواهیم داشت. بر این اساس "نظارت راهبردی در سلامت" را تدوین و مدل سازی خواهیم کرد. جلسات اولیه به این منظور گذاشته شده و کنفرانسی هم با درخواست ارسال مقاله برگزار خواهیم کرد تا هم‌اندیشی‌های لازم صورت گرفته و بتوانیم تا یک سال آینده نظارت راهبردی در سلامت را تدوین کنیم؛ چرا که به نظر می‌رسد جای برنامه نظارت راهبردی در سلامت کشور خالی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha