« جمهوری اسلامی ایران از سازمان بهداشت جهانی می‌خواهد در كنار مباحث بهداشت جسمی نسبت به رفع فقر و همچنین سلامت روانی مردم جهان به ویژه جوانان حساسیت بیشتری داشته باشد.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازایسنا، دكتر پرویز داوودی معاون اول رئیس‌جمهور عصر امروز در دیدار عبدالرزاق جزایری مدیر كل منطقه‌ای سازمان بهداشت جهانی با بیان این مطلب اظهار داشت: جمهوری اسلامی در كنار این كه با یك سری اهداف انسان‌دوستانه و عدالت‌خواهانه مدیریت می‌شود سعی دارد همواره آموزه‌های اسلامی را مد نظر داشته باشد. با توجه به این كه دین مبین اسلام به سلامت روحی و جسمی انسان تأكید فراوانی دارد جمهوری اسلامی نیز خود را مقید به اجرای آن فرامین می‌داند.

وی تأكید كرد: توجه به بهداشت و سلامت جامعه را با اختصاص منابعی برای رفاه عمومی و تلاش در جهت رشد و اعتلای فكری و روحی مردم دنبال می‌كنیم.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به دغدغه دولت نهم در تأمین سلامت مردم گفت: در جمهوری اسلامی به ویژه در دو سال اخیر برنامه‌های زیادی برای بالا بردن سلامتی مردم به كار گرفته شده است و با تلاش‌های صورت گرفته در امر سلامت جسمی، بیماری‌هایی مانند مالاریا، سل، ایدز و سایر بیماری‌های واگیردار سیر نزولی داشته است.

دكتر داوودی همچنین بودجه‌های حمایتی برای اقشار آسیب‌پذیر جامعه و زنان سرپرست خانوار و نیز ازدواج جوانان را از زمینه‌های سلامت روحی جامعه دانست و گفت: طی دو سال گذشته بودجه‌های زیادی در این راستا هزینه شده است.

وی خاطر نشان كرد: سیاست‌های حمایتی دولت به ویژه در گستره وسیعی در سلامت جسمی و روانی مردم در استان‌های محروم افزایش چشمگیری داشته است.

معاون اول رئیس‌جمهور شناسایی نقاط حادثه‌خیز جاده‌ها و نیز سهمیه‌بندی بنزین را از جمله اقدامات مهم دولت در راستای كاهش حوادث و آلودگی هوا بیان كرد و گفت: سهمیه‌بندی بنزین از خردادماه امسال آغاز شده است و امیدواریم با گازسوز كردن و خارج كردن خودروهای فرسوده از سال 87 شاهد كاهش محسوسی در آلودگی هوا باشیم.

دكتر داوودی همچنین با اشاره به اهتمام مجلس شورای اسلامی و دولت در محدود كردن استعمال دخانیات تصریح كرد: در مجلس شورای اسلامی و مجموعه دولت، طرح‌ها و لوایح خوبی در این مورد مطرح شده و تلاش داریم تا استعمال دخانیات را روزبه‌روز محدودتر كنیم و با گسترش ورزش، سلامتی را در جامعه افزایش دهیم.

وی با اشاره به اینكه بحث سلامتی با توجه به مراودات بین‌المللی امری فرا ملّی است گفت: با گسترش دامنه مراودات بین‌المللی، سلامت به موضوعی جهانی تبدیل شده است.

معاون اول رئیس‌جمهور با تاكید بر ضرورت توجه به سلامت فكری و روحی جوانان تصریح كرد: بسیاری از بیماری‌ها مثل ایدز و اعتیاد ناشی از افسردگی‌هایی است كه بین جوانان رواج پیدا كرده است؛ بنابراین شایسته است كه متفكران و مصلحان كشورها با اتخاذ سیاست‌های بین‌المللی، جوانان را در یك مسیر صحیح و سالم از لحاظ روانی قرار دهند.

داوودی همچنین با تقدیر از تلاش سازمان بهداشت جهانی و نیز مدیر كل منطقه‌ای آن در بسط و گسترش سلامت در جهان گفت: جمهوری اسلامی ایران با سازمان بهداشت جهانی ارتباط متقابل و تنگاتنگ دارد و آمادگی خود را برای هرگونه همكاری با سازمان اعلام می‌كند.

در این دیدار همچنین عبدالرزاق جزایری، مدیر كل منطقه‌ای بهداشت جهانی با اشاره به اینكه از نزدیك در جریان تحولات جمهوری اسلامی در زمینه درمان و سلامتی قرار گرفته است، گفت: روندی كه وزارت بهداشت در كاهش بیماری و گسترش سلامتی در جامعه اتخاذ كرده است كاملاً علمی است و از این بابت خوشحال هستیم.

وی با تقدیر از تلاش‌های جمهوری اسلامی در محدود كردن استعمال دخانیات در اماكن عمومی اظهار داشت: امیدوارم بخشنامه‌هایی كه درباره ممنوعیت استعمال دخانیات در اماكن عمومی صادر شده، با قاطعیت بیشتری پیگیری شود.

مدیر كل منطقه‌ای بهداشت جهانی با اشاره به اینكه درآمد روزانه هفت شركت آمریكایی از فروش سیگار در جهان یك میلیارد دلار است، خاطر نشان كرد: با محدود كردن استعمال سیگار هم می‌توانیم به سلامتی مردم كمك كنیم و هم با آمریكا مقابله نماییم.

وی در ادامه تاكید كرد: هیچ كشوری به پیشرفت نایل نخواهد شد مگر اینكه در مورد آموزش و بهداشت سرمایه‌گذاری كند. اقدام جمهوری اسلامی ایران در ادغام خدمات و آموزش پزشكی در كنار هم می‌تواند تجربه خوبی برای دیگر كشورها باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha