خشکسالی، بهره‌برداری نادرست، سد بندی و گاهی کارشکنی همسایه‌ها باعث خشکی تالاب می‌شود، اتفاقی که 16 سالی می‌شود تالاب هامون به عنوان هفتمین تالاب دنیا با آن دست به گریبان است.

نامشخص بودن مقصر خشکسالی هفتمین تالاب بین‌المللی جهان
سلامت نیوز : در کشور ما 30 تالاب بین‌المللی وجود دارد که هر کدام تأثیر زیادی در شکل‌گیری اقلیم کشور می‌گذارند. خشکسالی، بهره‌برداری نادرست، سد بندی و گاهی کارشکنی همسایه‌ها باعث خشکی تالاب می‌شود، اتفاقی که 16 سالی می‌شود تالاب هامون به عنوان هفتمین تالاب دنیا با آن دست به گریبان است.

دبیر فراکسیون نجات تالاب هامون در این باره به «حمایت» می‌گوید: تالاب هامون حدود ۵۷۰ هزار هکتار وسعت دارد، از این میزان ۴۰۰ هزار هکتار در خاک ایران و مابقی نیز در کشور افغانستان قرار دارد. ظرفیت آبی این تالاب معادل 12 میلیارد متر مکعب است و برای تأمین آب آن باید با حق آبه این تالاب تأمین شود. موضوعی که تا کنون محقق نشده است و اکنون فقط حق آبه سیستان پرداخت می‌شود.

راه حل ریزگردها
«حلیمه عالی» با بیان اینکه مشکل خشکسالی تالاب هامون مربوط به 16 سال پیش است، می‌گوید: به دلیل دیپلماسی ضعیفی که در کشور وجود داشت تا کنون اقدامی برای نجات این تالاب که جزو 7 تالاب بین‌المللی جهان به‌شمار می‌رود انجام نشده است، اتفاقی که زندگی 90 درصد از مردم استان سیستان و بلوچستان را با مشکل مواجه کرده است.

این بهارستان نشین که خود یکی از اهالی استان سیستان و بلوچستان است با اعلام این خبر که اخیرا کشور افغانستان استفاده از پمپ‌هایی که روی مرز مشترک رودخانه هیرمند بوده است را برای ما ممنوع کرده است، توضیح می‌دهد: به علت بی توجهی مسوولان، دیوار امنیتی که از وسط حدود 5 هکتار زمین‌های کشاورزان ما می‌گذرد، بلای جان آنان شده است؛ زیرا سربازان افغانی در صورت مشاهده ایرانی‌ها در این زمین‌ها به آنان تیراندازی می‌کنند.

به گفته عالی، اگر تالاب هامون احیا شود، مشکل ریزگردها که سلامتی همه ساکنان آن منطقه را به خطر انداخته نیز حل خواهد شد، وی خاطرنشان می‌کند: دیپلماسی ما برای حل این مشکل بسیار ضعیف است و برای حل این معضل باید گروه‌های دوستی، متشکل از اهالی منطقه که زبان یکدیگر را بهتر می‌فهمند، تشکیل دهیم.وی می‌افزاید: فقط از طریق دوستی و مجامع بین‌المللی می‌توانیم حق آبه خود را دریافت کنیم؛ البته وزارت نیرو نیز باید پیگیری‌های بیشتری در این رابطه داشته باشد.

مقصر سد است نه حق آبه
در حالی که این بهارستان نشین خبر از محقق نشدن حق آبه می‌دهد، معاون دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست کشور این مطلب را تکذیب می‌کند و به «حمایت» می‌گوید: کشور افغانستان سالانه باید بیش از 820 متر مکعب حق آبه برای حفظ تالاب هامون بپردازد و تا جایی که ما اطلاع داریم این حق آبه پرداخت شده است. «مسعود باقرزاده کریمی» ادامه داد: مشکل اصلی تالاب هامون قطع سیلاب‌هایی است که به آن وارد می‌شدند.

به گفته باقرزاده کریمی، سیلاب‌ها فقط برای تالاب‌ها مهم هستند و سالانه بین 3 تا 4 میلیارد مترمکعب از آب تالاب را تامین می‌کنند، وی در این باره توضیح می‌دهد: به علت ساخت سد بر رودخانه های اطراف تالاب هامون، سیلاب‌ها کنترل شده و دیگر رودخانه‌ها سیلابی نیستند؛ همین موضوع باعث شده تا تالاب هامون با بحران آب مواجه شود.

این مقام مسوول در سازمان حفاظت محیط زیست معتقد است ساخت و سازها در دژ مرزی نیز یکی دیگر از عوامل مهم در خشک شدن تالاب بین‌المللی هامون است.وی افزود: رسیدگی به بحران تالاب هامون و گرفتن حق آبه از افغانستان بر عهده کمیته ملی رسیدگی به هامون است و وزارت نیرو در رأس آن قرار دارد؛ به همین علت هیچ کس نمی‌تواند درباره پرداخت حق آبه ادعایی داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha