سالانه هشت‌هزارتن تریاک از کشت خشخاش در افغانستان حاصل می‌شود. 60درصد این مقدار، تبدیل به هروئین می‌شود.بازگشت هروئین یعنی افزایش مصرف تزریقی و بازگشت موج دوم ابتلا به ایدز در کشور که چندسالی است، آرام گرفته بود.

احتمال کاهش قیمت هروئین در ایران و افزایش مصرف تزریقی
سلامت نیوز : سالانه هشت‌هزارتن تریاک از کشت خشخاش در افغانستان حاصل می‌شود. 60درصد این مقدار، تبدیل به هروئین می‌شود. حالا با خروج ناتو و نیروهایی آمریکایی از افغانستان، رییس دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد نسبت به افزایش تولید هروئین در افغانستان هشدار می‌دهد. هشدار بازگشت هروئین به چرخه مصرف مواد مخدر هشداری جدی است؛ هشداری که در ابتدا مسوولان «ان‌جی‌او»‌های درمان اعتیاد آن را متذکر شدند و در ادامه، مسوولان سازمان بهزیستی و ستاد مبارزه با مواد مخدر بر آن صحه گذاشتند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق ؛ بازگشت هروئین یعنی افزایش مصرف تزریقی و بازگشت موج دوم ابتلا به ایدز در کشور که چندسالی است، آرام گرفته بود. حالا یوری فدوتوف، رییس دفتر مبارزه با موادمخدر و جرم سازمان ملل از بی‌اثربودن تلاش‌ها در افغانستان و افزایش تهدید موادمخدر در این کشور هشدار می‌دهد. یوری فدوتوف، رییس دفتر مبارزه با موادمخدر و جرم سازمان ملل، چهارشنبه گذشته در مصاحبه‌ای با خبرگزاری«رویترز» هشدار داد که به‌دلیل خلأ ناشی از خروج نظامیان ناتو و ایالات متحده در اقتصاد افغانستان، این کشور به زودی به مرکزی تمام‌عیار در زمینه انواع مواد مخدر بدل خواهد شد.

وی ادامه داد: «ما تاکنون موفق به ایجاد جایگزینی برای موادمخدر در اقتصاد افغانستان نبوده‌ایم و با وجود تمامی کوشش‌های ما، جایگزینی موادمخدر غیرقانونی با انواع قانونی آنها بسیار دشوار بوده است.»براساس آمار‌ها و به نقل از فرمانده ناجا 400هزار معتاد هروئین در کشور وجود دارد که مرکز درمانی برای آنها وجود ندارد. اگرچه قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر در آخرین سخنان خود تعداد معتادان کشور را یک‌میلیون‌و325هزارنفر اعلام کرد اما براساس آمار وزارت بهداشت دومیلیون‌نفر معتاد در ایران زندگی می‌کنند. طبق آمار اعلام‌شده از سوی سازمان بهزیستی، در حال حاضر ۵۵درصد معتادان کشور را جوانان تشکیل می‌دهند. درحالی‌که این آمار بر اساس الگوهای جهانی تنها باید ۱۵تا۲۰درصد باشد.  سالانه 160هزار معتاد به چرخه اعتیاد وارد می‌شوند و این در حالی است که موفقیت درمان اعتیاد از 10درصد فراتر نمی‌رود، به این ترتیب به ازای 160هزار معتاد جدید، فقط 40هزار نفر از این چرخه خارج می‌شوند.

دکتر سعید صفاتیان، کارشناس مبارزه با موادمخدر و مدیرکل سابق درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر با بی‌اثر خواندن حضور ناتو در افغانستان در زمینه کاشت خشخاش به «شرق» گفت: «از سال 2001 که نیروهای ناتو در افغانستان حاضر شدند تا کنون سالانه هشت‌هزارتن تریاک در افغانستان تولید شده است. آماری هم در زمینه کاهش تعداد معتادان به هروئین وجود ندارد و اتفاقا چرخه تبدیل تریاک به هروئین پیشرفته‌تر شده است. 60درصد تریاک تولیدی در افغانستان به هروئین تبدیل می‌شود و تولید این میزان هروئین به 13هزار تن پیش‌ساز نیاز دارد. برای ورود 13هزارتن پیش‌ساز به افغانستان به حداقل 600 کانتینر نیاز است و اینها همه نشان می‌دهد اراده جدی برای مبارزه با تولید هروئین در افغانستان وجود ندارد البته هشدارها درباره تشدید تولید هروئین با خروج ناتو را باید جدی در نظر گرفت.»

صفاتیان در ادامه تاکید کرد: «باید کشت جایگزین در افغانستان را جدی گرفت. هم ایران و هم سازمان ملل باید پیشگیری و درمان اعتیاد را در افغانستان دنبال کنند چراکه افغانستان در این زمینه ضعیف است و کشور ما تجربه‌های خوبی در این زمینه دارد.»وی افزود: «آموزش و پیشگیری را باید در مرزها هم دنبال کرد و تنها به‌دنبال کشف نبود. صفاتیان در ادامه با اشاره به‌ضرر سالانه 20هزارمیلیاردتومانی موادمخدر به اقتصاد کشور با توجه به تعداد معتادان گفت: «این رقم در برابر کمک‌های سازمان ملل به ایران بسیار ناچیز است و سازمان ملل و کشورهای عضو باید کمک بیشتری برای مبارزه با مواد مخدر در افغانستان اختصاص دهند چراکه با این مبالغ اندک نمی‌توان برنامه‌های عملیاتی را اجرا کرد و ضمن اینکه کشورهای عضو باید بدانند مساله مواد مخدر افغانستان مساله ایران نیست و مساله تمام دنیاست.»

وی هشدارها در زمینه افزایش تولید هروئین در افغانستان را جدی دانست و گفت:«با خروج نیروهای آمریکایی و ناتو وضعیت بدتر می‌شود چراکه تولید هروئین افزایش می‌یابد، قیمت کاهش پیدا می‌کند و در نتیجه قدرت تیم‌های قاچاق و هروئین افزایش می‌یابد و در نتیجه تروریسم در منطقه قوی‌تر می‌شود.»صفاتیان در ادامه گفت: «ضروری است سازمان ملل با کمک کشورهای عضو نسبت به تبیین برنامه برای کنترل این موضوع ظرف سه، چهارسال آینده اقدام کنند و تنها هشداردادن از سوی مسوولان داخلی و سازمان ملل کفایت نمی‌کند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha