سلامت نیوز : طرح دوفوریتی اصلاح قانون برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی و تخصصی در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به تصویب رسید. بر اساس این طرح سهمیه 25‌درصدی زنان در رشته‌های پرطرفدار دستیاری جراحی حذف شد و به جای آن سهمیه صد‌درصدی در رشته‌های مامایی و تخصصی زنان، برای زنان در نظر گرفته شد. همچنین بر اساس این طرح وزارت بهداشت موظف شده است تا 30‌درصد ورودی‌های رشته‌های پزشکی عمومی، دستیاری تخصصی پزشکی و سایر رشته‌های گروه پزشکی را از طریق جذب دانشجوی بومی با اولویت مناطق محروم و متناسب با نیاز استان‌ها پذیرش کند. سهمیه 25‌درصدی زنان در رشته‌های دستیاری جراحی مغزواعصاب، ارتوپدی، جراحی گوش و حلق و بینی، گردن، چشم و قلب در حالی در قالب این طرح حذف شده است که پیش از این در سال 1372 مجلس شورای اسلامی اختصاص این سهمیه برای زنان را مصوب کرده بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق ؛ در «قانون تخصیص سهمیه برای زنان در پذیرش دستیاری رشته‌های تخصصی پزشکی» مصوب سال 1372 آمده بود: «وزارت بهداشت موظف است حداقل 25‌درصد از سهمیه دستیاری در رشته‌های جراحی، اورولوژی، ارتوپدی، گوش و حلق و بینی، چشم، رادیولوژی و روانپزشکی در صورت وجود داوطلب 50‌درصد سهمیه جراجی عمومی داخلی و قلب به خانم‌های پزشک قبول‌شده اختصاص دهد.» در همین رابطه «قاسم جعفری» نماینده بجنورد در مجلس و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات در گفت‌وگو با «شرق» ضمن تایید جزییات و تصویب طرح دوفوریتی اصلاح قانون برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی و تخصصی در کمیسیون مربوطه اعلام کرد: «هدف اصلی از این طرح دوفوریتی این بود که هم‌اکنون مناطق محروم با مشکل مهمی همچون کمبود پزشک متخصص و پزشک عمومی مواجه هستند و سهمیه 30‌درصدی به داوطلبان بومی می‌تواند در بلندمدت مشکلات این مناطق را تا حد زیادی برطرف کند.»

او همچنین از حذف سهمیه 25‌درصدی زنان در رشته‌های پرطرفدار دستیاری جراحی گفت: «من در رابطه با جزییات این مساله اطلاعات زیادی ندارم اما این مساله شاید به خاطر ایجاد توازنی نسبی در پذیرش دانشجو است و به نظرم به صلاح زنان است و کار ما در مجلس همین است که طرح‌هایی را به تصویب برسانیم که به صلاح جامعه باشد. جعفری تاکید کرد به موجب این قانون صددرصد پذیرش در رشته‎های تخصصی زنان و زایمان به خانم‌ها اختصاص می‎یابد.»

جعفری در ادامه با اشاره به جزییات قانونی که بر اساس آن وزارت بهداشت موظف شده است تا 30‌درصد ورودی‌های رشته‌های پزشکی عمومی، دستیاری تخصصی پزشکی و سایر رشته‌های گروه پزشکی را از طریق جذب دانشجوی بومی با اولویت مناطق محروم و متناسب با نیاز استان‌ها پذیرش کند، می‌گوید: «در این طرح دوفوریتی که به تصویب مجلس رسیده است تعهد اخذشده از مشمولان این بند برای خدمت در مناطق مورد تعهد سه‌برابر مدت تحصیل است و قابل خرید و جابه‌جایی نیست و همچنین ارایه مدرک فارغ‌التحصیلی مشمولان مذکور بعد از اتمام تعهد موردنظر مجاز است و نامبردگان در زمان تعهد مجاز به فعالیت پزشکی در سایر نقاط کشور نیستند.»

سهم پایین زنان در هیات علمی و نبود سیاست‌های تشویقی
حذف سهمیه زنان در رشته‌های پرطرفدار پزشکی در حالی است که اگرچه سهم زنان در رشته‌های کارشناسی بالاست اما آنان سهم کمتری در رشته‌های تحصیلات تکمیلی و تخصصی دارند و حذف سیاست‌های تشویقی برای آنان نیز می‌تواند زمینه عدم‌توازن در رشته‌های تخصصی و هیات‌های علمی دانشگاه‌ها را فراهم کند. هم‌اکنون حدود 20درصد «هیات‌علمی تمام‌وقت» دانشگاه‌های دولتی، زنان هستند و در کل هیات‌های علمی نیز 23درصد هستند. در مجموع دولتی و غیردولتی، حدود 24درصد هستند. در استان‌هایی مانند قم و کهگیلویه‌وبویراحمد، سهم زنان در هیات علمی کمتر از 15درصد و در حدود 12 استان محروم کشور، کمتر از 20درصد است. این درحالی است که طی سال‌های اخیر نه‌تنها اقدامی برای افزایش میزان حضور زنان در هیات علمی دانشگاه‌ها صورت نگرفته است، بلکه اقداماتی همچون، تفکیک جنسیتی در دانشگاه و محدودیت‌ها برای پذیرش دختران در دانشگاه‌ها، می‌تواند سهم آنان را در هیات‌های علمی کاهش دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha