یکشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۸
کد خبر: 84560

سلامت نیوز : یبوست دلایل متعددی دارد و دلیلش هرچه که باشد باید به فکر درمان آن بود. در این مقاله چند روش برای مقابله با این مشکل مزاجی ناخوشایند ارائه می‌دهیم. با ما همراه باشید.

فیبر زیادی مصرف کنید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ؛ روزانه باید 25 تا 50 گرم فیبر دریافت کنید تا با مشکل یبوست مواجه نشوید. به عنوان مثال یک فنجان (250 میلی‌لیتر) انگور، دو برش نان سبوس‌دار، نصف فنجان (125 میلی‌لیتر) تمشک، یک فنجان لوبیای پخته و یک عدد سیب، روی‌هم‌رفته 25 گرم فیبر به بدن می‌رسانند. اما اکثر ما روزانه به طور متوسط تنها 10گرم فیبر دریافت می‌کنیم. در بین مواد غذایی سرشار از فیبر می‌توان به غلاتی مانند جوانه‌ها، سبوس گندم، آرد گندم سبوس‌دار و آرد گندم سیاه، میوه‌های تازه به‌ویژه میوه‌های ریز بدون هسته، میوه‌های خشکی مانند انجیر و آلوخشک، سبزیجات و حبوباتی مانند لپه و عدس اشاره کرد. توصیه می‌کنیم اگر روده‌های حساسی دارید این مواد غذایی سرشار از فیبر را به تدریج وارد برنامه غذایی‌تان بکنید تا با مشکلاتی مانند نفخ، اسهال یا بدتر از آن تشدید یبوست مواجه نشوید.

به طور مرتب ورزش کنید

مصرف مواد غذایی به تنهایی برای مقابله با یبوست کافی نیست باید تحرک بدنی هم داشته باشید. لازم است که هر هفته حداقل 3 مرتبه به مدت 30 دقیقه یا بیشتر ورزش کنید. داشتن فعالیت جسمانی منظم عضلات روده‌ها را تحریک کرده و آن‌ها را فعال‌تر می‌کند. با ورزش کردن مدت زمان دفع مدفوع از روده‌ها کاهش یافته و مدفوع مرطوب‌تر و لیزتر می‌شود.

آب زیادی بنوشید

متخصصان توصیه می‌کنند که برای مقابله با یبوست روزانه هشت لیوان آب بنوشید. آب باعث لیز شدن روده‌ها شده و مواد غذایی هضم شده را مرطوب می‌کند. به این ترتیب عمل دفع با راحتی بیشتری صورت می‌گیرد.

استرس‌هایتان را کاهش دهید

استرس تأثیر مهمی در گوارش دارد. به عقیده برخی از متخصصان، روده‌ها مغز کوچک بدن انسان هستند. مغز و روده‌ها به طور تنگاتنگی به هم وصلند. حرکات روده‌ها پاسخی است به تبادل علائم و سیگنال‌های پیچیده بین این دو عضو. زمانی که مغز دچار استرس می‌شود روده‌ها نیز مضطرب می‌شوند. علاوه بر این افراد مضطرب معمولاً به اندازه کافی فعالیت بدنی ندارند و چندان به تغذیه‌شان اهمیتی نمی‌دهند. برای همین هم مشکلشان چند برابر می‌شود.

سر ساعت به دستشویی بروید

حرکت روده‌ها به ساعت بیولوژیکی بدنتان مربوط می‌شود. اگر این علائم را نادیده بگیرید روده بزرگ‌تان مدفوع را خشک‌تر می‌کند و برای همین هم دفع آن سخت‌تر می‌شود. به محض این که احساس کردید نیاز به دستشویی دارید به این علامت پاسخ دهید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سیدجعفرکاظمی ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    2 0
    باسلام 1-خواهشمندم یک راه ساده جهت خلاص شدن از یبوست ارائه فرمائید . 2-آیا استفاده از قرصهای مسهل مانند بیزاکودیل بصورت 2باردرهفته اشکال دارد؟