سلامت نیوز :  15 مهرماه روز ازدواج و بدون طلاق نامگذاری شده بود و مسئولان در این روز سعی داشتند هیچ طلاقی را به‌طور رسمی ثبت نکنند. اما آمار طلاق در کشور به‌اندازه‌ای بالاست که شاید جسته و گریخته خانواده‌های درگیر طلاق به دلیل اینکه نمی‌خواستند حتی یک روز بیشتر معطل به تاخیر افتادن ثبت طلاقشان در دفاتر اسناد رسمی شوند، در همان روز هم امضای جدایی خود را بر پرونده‌هایشان زدند. این چنین بود که حتی در روز بدون طلاق هم طلاق اگرچه برای مسئولان رسمیت نداشت اما برای خانواده‌ها همچنان اتفاق افتاد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ؛ به همین علت روز گذشته رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مجبور شد درباره برخی مواردی که منجر به ثبت طلاق در روز 15 مهر ماه شد، جواب بدهد. به گفته او سیستم متمرکز ثبت وقایع طلاق در روز بدون طلاق از لحاظ فنی برای ثبت طلاق سرویس نمی‌داد.به گزارش مهر، احمد تویسرکانی در جمع خبرنگاران درخصوص ادعای ثبت طلاق در روز بدون طلاق از سوی دفترخانه‌ها اظهار کرد: اظهارنظرهای نادرستی در این زمینه از سوی برخی اشخاص بدون مسئولیت شد. در حال حاضر سازمان ثبت مسئولیت ثبت ازدواج و طلاق را برعهده دارد. در روز بدون طلاق هم سیستم از لحاظ فنی برای طلاق سرویس نمی‌داد. وی درخصوص ثبت آنی اسناد هم گفت: در حال حاضر در برخی شهرها مشکلاتی در خطوط اینترنت وجود دارد اما وضعیت مناسب شده و هم اکنون روزانه بیش از ۶۰ هزار سند رسمی به صورت الکترونیکی ثبت می‌شود.

طلاق در میان ثروتمندان بیشتر است

اما وزیر ورزش و جوانان دولت دهم معتقد است که نه خانواده‌های گرفتار مشکلات اقتصادی بلکه بیش از آنها خانواده‌های مرفه و ثروتمند درگیر مساله طلاق هستند. محمد عباسی می‌گوید: همه فکر می‌کنند که مشکلات اقتصادی مشکل اصلی تاخیر ازدواج است ولی آمارها نشان می‌دهد رابطه معناداری با تحصیل و ازدواج وجود دارد و حتی طلاق‌ها در نقاط ثروتمند نسبت به جاهای فقیر بیشتر است. امروز دانشگاه به جای درس کنترل جمعیت باید درس تحکیم خانواده داشته باشد. او که در یک برنامه زنده تلویزیونی مناظره با محور دلایل تاخیر ازدواج جوانان صحبت می‌کرد تاکید کرد که فرهنگ، اصلی‌ترین مورد در بحث ازدواج است ولی اکنون در جامعه امروز مساله اقتصادی بسیار مهم است. به گزارش مهر، وزیر ورزش و جوانان دولت دهم در مورد قانون تسهیل ازدواج گفت: در زمان تصویب این قانون خودم در مجلس هفتم بودم و بیشترین مفاد این قانون رفع نیاز جوانان بود. وقتی هم که به دولت آمدم به‌عنوان یک مطلع فرایند اجرایی شدن این قانون را می‌دانستم.

ولی بخشی از قانون اجرا نشد؛ چون همان وقت مجری قانون سازمان مدیریت شد برای همین در بودجه هیچ وقت نیامد. بخش دیگری هم به نظام بانکی سپرده شد و نظام بانکی آن را امری قرض‌الحسنه می‌دانست برای همین صندوق مهر امام رضا ایجاد شد اما آیین‌نامه صندوق اندوخته جوانان تدوین و اجرایی نشد. وی افزود: در این قانون آمده نهادهای شهرداری‌ها و اوقاف در بحث مسکن مهر جوانان وارد شوند ولی این دستگاه‌ها وارد نشدند. ولی درکل باید بگویم که مشکلات اقتصادی و شکل‌گیری وزارت ورزش و جوانان هم تاثیرگذار بوده است. وزیر ورزش و جوانان دولت دهم گفت: امروز در جامعه فکر می‌کنند که مشکلات اقتصادی مشکل اصلی تاخیر ازدواج است ولی آمارها نشان می‌دهد رابطه معناداری با تحصیل و ازدواج وجود دارد و حتی طلاق‌ها در نقاط ثروتمند نسبت به جاهای فقیر بیشتر است. امروز دانشگاه به جای درس کنترل جمعیت باید درس تحکیم خانواده داشته باشد. عباسی اظهار کرد: باید دولت و خانواده هر کدام مسئولیت خودش را بپذیرد.

دولت باید مسئولیت خودش را دقیق بداند. در دورانی که وزیر ورزش و جوانان بودم تفاهمنامه‌ای داشتیم که موضوع ازدواج با وزارت ورزش و جوانان، بحث آسیب‌های اجتماعی ازدواج با بهزیستی و پایداری ازدواج با مرکز امور زنان و خانواده باشد. وی افزود: قانون در بحث ازدواج خطابش وزارت ورزش و جوانان نیست و وحدت نظر در موضوع ازدواج وجود ندارد و تجرد بودن همیشه مظلوم است. به اعتقاد من اولویت در اشتغال کشور باید با جوانان در آستانه ازدواج باشد حتی در برخی کشورها خودرو را به جوانان در آستانه ازدواج تا 60 درصد تخفیف می‌دهند ولی در ایران اینگونه نیست .عباسی در پاسخ درباره اینکه با توجه به نظرات مردم اگر مشکلات اقتصادی حل شود مشکلات فرهنگی نیز حل خواهد شد، توضیح دهید‌ و اینکه بگویید قانون برای تسهیل ازدواج موفق بوده یا خیر؟ و اینکه برای تشویق به ازدواج باید چه کرد و این موضوع که بازپرداخت وام آنقدر سنگین است که جوانان ترجیح می‌دهند وام نگرفته و به طلاق روی می‌آورند اظهار کرد: بنده مدتی نماینده مجلس بوده‌ام و باید بگویم که دولت به هیچ‌وجه نمی‌تواند تا زمانی که قانون نباشد، امتیازی دهد و همچنین فرصتی در این راستا پیش‌بینی کند. وی ادامه داد: بنده توصیه کردم قانون را شعاری ننویسید چرا که وقتی اجرا نشود مشکلات بسیاری را ایجاد می‌کند.

وزیر ورزش و جوانان دولت دهم در پایان بیان کرد: سالانه 800 هزار ازدواج در کشور شکل می‌گیرد که باید به هر یک از آنها 3 میلیون تومان بدهیم. اگر این میزان 10 میلیون تومان بود چطور می‌توانستیم این مبلغ را به آنها پرداخت کنیم. عباسی در ادامه این مناظره بیان کرد: به‌طور حتم باید افراد در سن متناسب ازدواج کنند و این موضوع باید به شکلی باشد که طرفین آمادگی داشته و بتوانند ازدواج کنند. البته ازدواج زود مدنظر نیست بلکه ازدواج به هنگام و به موقع مدنظر است که باید براساس شرایط این اتفاق رخ دهد. عباسی در مورد نقش ستاد امر به معروف و نهی از منکر گفت: ستاد امر به معروف و نهی از منکر به صورت برعکس کار می‌کند. چراکه قرآن می‌فرماید باید ابتدا همه حوزه‌ها را تحت پوشش امر به معروف قرار داد و نه نهی از منکر و پس از آن باید الزامات امر به معروف و نهی از منکر را مهیا کرد. وزیر سابق ورزش و جوانان افزود: اگر دختر و پسر جوانی را بگیرند و آنها عنوان کنند ما برای ازداوج مشکل داریم و شما چه راهکاری را پیشنهاد می‌دهید ستاد عنوان می‌کند این مساله به ما ربطی ندارد. لذا ستاد بر اساس مفاد قرآن کارکردی به صورت عکس دارد و دعوت به خیر مقدم به نهی از منکر است و تسهیل ازدواج بر گشت ارشاد شرعا و عقلا مقدم است.

دختران: فوق لیسانس نگرفتم، آبگوشت درست کنم

این برنامه بعد دیگری هم داشت و رئیس مرکز ملی استعدادهای درخشان در آن شرکت کرده بود. او در بخشی از صحبت‌هایش از تجربیات اجازه حضور دختران ازدواج کرده در مدارس گفت: ما دانش‌آموزانی داشتیم که می‌آمدند و قصه مسائل زناشویی خود را تعریف می‌کردند. یا همسر دانش‌آموز می‌آمد و می‌گفت به دلیل تنبیه معلم بچه من افتاده است! ولی راهکاری تعریف کردیم که برای حضور دانش‌آموزان شوهردار مجوزی داده می‌شد. مهری سویزی عنوان کرد: وفور معاشرت‌های غلط، افزایش طلاق و ایجاد نا امیدی، هجوم هنجارشکنانه سایت‌ها و ماهواره‌ها، کمبود الگوهای ازدواج‌های جذاب و سعادتمند، بیکاری جوانان و تورم ازجمله موانع ازدواج است. وی افزود: متاسفانه امروز سر راه پسرها مشکلات اقتصادی و سر راه دخترها مشکلات فرهنگی قرار دارد.

برخی از آنهایی که دنبال بهترین آرایشگرها و جهیزیه‌ها و سالن‌ها بودند امروز دنبال بهترین وکیل‌ها هستند. به اعتقاد من با بازگشایی و اجرایی کردن قوانین می‌توانیم عطر قانون را در جامعه منتشر کنیم و مشکلات قطعا برطرف می‌شود.سویزی گفت: بالا رفتن دانش دختران دلیل بر ازدواج موفق نیست چرا که متاسفانه در بالا بردن بینش بخشی از دختران کاملاً موفق نبوده‌ایم و این وظیفه خانواده است. دختران امروزی می‌گویند من فوق‌لیسانس گرفتم که آبگوشت درست کنم؟ و این بینشی غلط است و باید ازدواج آسان را ترویج کنیم نه اینکه بنشینیم و چشم هم چشمی را ترویج دهیم. ما در دوران جنگ حتی جهیزیه را با کوپن تامین می‌کردیم ولی ازدواج زیاد صورت می‌گرفت و آسان بود.رئیس مرکز ملی استعدادهای درخشان با بیان اینکه نمی‌توان اقتصاد را دلیل بر تاخیر ازدواج عنوان کرد گفت: ما بسیاری از دختر و پسرهای پولدار را داریم که هنوز مجرد هستند و دلیل آن این است که هنوز ازدواج در راس امور کشور قرار نگرفته است و هنوز از عزم ملی استفاده نکرده ایم.سویزی گفت: 13 میلیون جوان در آستانه ازدواج داریم و باید خیرین ازدواج را ترغیب کنیم تا در کنار دولت وارد گود شوند.

همچنین ایجاد صندوق‌های تعاونی خویشاوندی، 5 سال اجاره مسکن مهر به زوج‌های جوان و فراخوان عمومی برای دادن ایده‌های خوب برای تسهیل ازدواج مهم‌ترین کارهایی است که می‌توان انجام داد.این مسئول وزارت آموزش و پرورش، نقدی هم بر ازدواجهای دانشجویی داشت و گفت: بسیاری بعد از ازدواج‌های ساده دانشجویی جشن‌های مفصل می‌گیرند و تنها می‌خواهند از تسهیلات آن استفاده کنند.وی جوانان را به ازدواج فامیلی دعوت کرد و گفت: طلاق در ازدواج‌های فامیلی 5 درصد و در غیرفامیلی 20 درصد است و این نشانه شناخت بیشتر طرفین است. سویزی در مورد سایت‌های همسریابی هم گفت: اگر سایت‌ها شناسنامه داشته باشند و عملکرد مثبت و مفیدی داشته باشند قطعا این اقدام بسیار مفید و خوب خواهد بود. رئیس مرکز ملی استعدادهای درخشان وزارت آموزش و پرورش در مورد اینکه می‌گویند باید دختران شوهر دار با سایر دانش‌آموزان درس بخوانند گفت: ما دانش‌آموزانی داشتیم که می‌آمدند و قصه مسائل زناشویی خود را تعریف می‌کردند. یا همسر دانش‌آموز می‌آمد و می‌گفت به دلیل تنبیه معلم بچه من افتاده است! ولی راهکاری تعریف کردیم که برای حضور دانش‌آموزان شوهر دار مجوزی داده می‌شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha