یکشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۲
کد خبر: 84567
سلامت نیوز : برخی اقلام میوه و تره‌بار در هفته اخیر در بازارهای میوه و تره‌بار و همچنین در فروشگاه‌های شهرهای كشور با افزایش قیمت ناگهانی و بی‌دلیل روبه‌رو شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ؛ افزایش قیمت این اقلام موجب نگرانی خانواده‌ها و اعتراض برخی از آن‌ها به روزنامه شده است مبنی بر این كه این كالاها نوبرانه است، نه وارداتی و نه در لیست كمبود تولید قراردارد بنابراین، چرا باید ناگهان قیمت میوه‌ای مثل خیار دوبرابر شود.میادین میوه و تره‌بار با توزیع مستقیم میوه و تره‌بار از تولیدكننده به مصرف كننده، كنترل و نظارت خوبی بر قیمت‌های این كالاها دارند اما برخی اوقات قیمت كالاها ناگهان در فروشگاه‌های آزاد و در این میادین افزایش قیمت پیدا می‌كند.

تفاوت قیمت میوه عرضه شده در بازار عادی و میادین میوه وتره بار را می‌توان مهمترین نقطه قوت بازارهای میوه وتره‌بار برشمرد.این تفاوت قیمت موجب شده علی رغم همه كاستی‌هایی كه در این‌گونه میادین دیده می‌شود، همچنان به‌عنوان اصلی‌ترین منابع تأمین مایحتاج روزمره ساكنان تهران در اولویت قرار بگیرند و تعداد آن‌ها در پایتخت افزوده شود.

به گزارش ایران، نوسان قیمت عرضه میوه و صیفی در بازارهای میوه وتره‌بار كه گاه با قیمت‌های بالا به فروش می‌رسد موجب شده تا این روزها تأمین مایحتاج روزانه اقشار متوسط و کم درآمد جامعه با دشواری‌هایی همراه و به بخشی از نگرانی اهالی شهر تهران تبدیل شود.

قیمت‌های گزافی كه به‌طور نمونه برای خرید محصولی مانند خیار در بازارهای میوه وتره‌بار مشاهده می‌شود گاهی اوقات باور كردنی نیست و این سؤال را در ذهن خریدار بوجود می‌آورد كه آیا خیار محصولی وارداتی است و یا اساساً روند تولید آن با چه مشكلی مواجه شده كه تا این حد در افزایش قیمت این محصول مؤثر واقع شده است.

بهانه مناسبی بود تا با معاون بازرگانی وامور اقتصادی سازمان مدیریت میوه وتره‌بار شهرداری تهران، سید حسین اعرابی به گفت‌وگو بنشینیم.اعرابی در پاسخ به این سؤال كه چرا در هفته اخیر ناگهان بهای برخی اقلام میوه و تره‌بار افزایش یافت، می‌گوید: عوامل تولید و هزینه نهاده‌های تولید متغیر هستند.

وی اضافه می‌كند: وقتی همه پارامترهای تولید یك محصول خوراكی كه قابلیت ذخیره ندارد افزایش پیدا می‌كند نمی‌توانیم از تولید‌كننده انتظار داشته باشیم محصول خود را با نرخ متعارف در بازار عرضه كند. معاون بازرگانی وامور اقتصادی سازمان مدیریت میوه وتره‌بار شهرداری تهران در پاسخ به این‌كه چرا قیمت برخی از اقلام میوه وصیفی در میادین میوه وتره‌بار نوسان دارد ونسبت به هفته‌های گذشته تا این حد افزایش پیدا كرده است، اظهار می‌دارد: برخی محصولات در یك برهه زمانی با افزایش تولید مواجه هستند و به دلیل این‌كه قابلیت انبار كردن ندارند با قیمت پایین‌تر در بازار عرضه می‌شوند اما بعد از یك دوره وقتی همان محصول با كاهش برداشت مواجه می‌شود و تقاضا همچنان برای مصرف آن بالاست قاعدتاً قیمتش افزایش پیدا خواهد كرد.

وی با اشاره به كاهش تولید محصولی مانند خیار در شهر تهران یادآور می‌شود: در حال حاضرهمین محصول با قیمتی كمتر از 38درصد در میادین میوه وتره‌بار شهر تهران در حال عرضه است درحالی كه قیمت كنونی آن در فروشگاه‌های سطح شهر بسیار بیشتر از این قیمت است.

وی توضیح می‌دهد: وجود شورای نرخ‌گذاری در میادین میوه وتره‌بار كه با حضور نمایندگان سازمان بازرگانی استان تهران، نماینده سازمان میادین میوه وتره‌بار و سازمان بازرسی تشكیل می‌شود مانع از افزایش خودسرانه قیمت میوه وتره‌بار در میادین این سازمان است.

اعرابی با اشاره به شرایط عرضه محصول و زمان آن یادآور می‌شود: برخی اوقات این شرایط موجب می‌شود تا هفته‌ای یك بار این شورا تشكیل شود ونرخ جدیدی را برای یك محصول كه ممكن است نوبرانه باشد تعیین كند همین عوامل سبب ایجاد نوساناتی در قیمت‌های میادین میوه وتره‌بار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha