سلامت نیوز : معاون وزیر بهداشت گفت: سالانه 81 هزار نفر به دلیل فشار خون بالا، 31 هزار نفر به دلیل چربی بالا و 11 هزار نفر بر اثر مصرف سیگار در کشور جان خود را از دست می‌دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ علی‌اکبر سیاری پیش از ظهر امروز در نشست خبری هفته سلامت بانوان ایرانی که در وزارت بهداشت برگزار شد گفت: سلامت حقی همگانی است که همه باید از آن برخوردار باشند و نظام سلامت با رعایت سه رکن عدالت، کیفیت و احترام باید پاسخگوی نیاز سلامت جامعه باشد.

وی با اشاره به اینکه، بسیاری از مردم در دنیا بر اثر پرداخت هزینه‌های درمانی دچار فقر و ورشکستگی می‌شوند افزود: این مقوله در ایران هم اتفاق می‌افتد و افراد فقیر و فرزندان آنها بیشتر از اغنیا جان خود را به دلیل بار بیماری‌ها از دست می‌دهند.

سیاری در مورد وضعیت سلامت بانوان در کشور گفت: 85 درصد بانوان در کشور زیر پوشش بیمه هستند که این رقم برای مردان 81 درصد است در عین حال میانگین سن ازدواج زنان 21.8 سالگی است که این رقم در حال افزایش است.

معاون بهداشت وزیر بهداشت با بیان اینکه، برخی زنان جامعه به دلیل فوت همسرشان سرپرستی خانواده را بر عهده دارند خاطرنشان کرد: باید به این افراد رسیدگی‌های لازم صورت گیرد چرا که 50 درصد زنان سرپرست خانوار بالای 50 سال هستند که طبعاً آسیب‌پذیرتر نیز هستند.

سیاری سرطان سینه را شایعترین نوع سرطان در بین بانوان عنوان کرد و گفت: سالانه 7 هزار مورد جدیدی سرطان سینه به مبتلایان در کشور اضافه می‌شود و باید مادران با اولین علامت برای دریافت خدمات تشخیصی و درمانی مراجعه کنند.

وی به عوامل خطری مانند فشار خون اشاره کرد و گفت: طبق برآوردها سالانه 81 هزار مرگی که در کشور اتفاق می‌افتد در ارتباط با فشار خون است که سبب بروز سکته مغزی و قلبی می‌شود و 33.7 درصد افراد بالای 25 سال در کشور دچار فشار خون هستند.

سیاری ادامه داد: کم تحرکی و افزایش وزن در زنان بیشتر از مردان است که خود به خود چربی خون و قند خون را نیز در پی دارد تا جایی که 31 هزار مورد مرگ در سال به دلیل چربی خون بالا و 11 هزار مورد بر اثر مصرف سیگار است.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت کمبود کلسیم در بین بانوان ایرانی را یکی دیگر از مشکلات جامعه برشمرد و افزود: یک مادر باردار باید روزانه 1500 میلی‌گرم کلسیم مصرف کند. هر یک لیون شیر 300 میلی‌گرم کلسیم دارد چرا که در غیر این صورت کلسیم از بدن مادر تأمین می‌شود و در نهایت به مرور زمان به پوکی استخوان منجر می شود و فرد با کوچکترین ضربه‌ای دچار شکستگی دست و پا می‌شود.

وی سرانه مصرف شیر در کشور را پایین دانست و گفت: هر ایرانی به طور متوسط روزانه 140 گرم شیر می‌خورد در صورتی که آمار جهانی حداقل 300 گرم را پیشنهاد می‌کنند. از طرف دیگر به دلیل آلودگی هوا و مسائل ژنتیک کمبود ویتامین D3 موجب شده تا در بین دختران نوجوان شاهد دفورمه شدن پاها و به مرور زمان ساییدگی زانو باشیم.

وی ادامه داد: اگر کمبود ویتامین D3 نادیده گرفته شود به مرور به ساییدگی زانو، آرتروز و در سنین سالمندی تعویض مفصل در فرد منجر می‌شود در صورتی که می‌توان با رعایت درست مواد غذایی و تحرک جلوی پوکی استخوان، سکته قلبی و مغزی، سرطان سینه و کلسترول بالا را گرفت.

معاون وزیر بهداشت در بحث دیگری از سخنان خود به میزان شیوع ایدز در بین بانوان ایرانی اشاره کرد و گفت: ایدز در بین خانمها از آقایان کمتر است و در یکی و دو دهه‌ گذشته 4 هزار مورد مرگ ناشی از ابتلا به ایدز داشتیم اکنون 26 هزار مورد ایدز داریم ولی میزان واقعی این بیماری که ما از آن خبر نداریم 4 تا 5 برابر این رقم است.

سیاری اذعان داشت: زمانی شیوع ایدز از طریق روابط جنسی خیلی کمتر بود ولی اکنون افزایش یافته ولی در نهایت 64.8 درصد شیوع ایدز بر اثر تزریق انتقال می‌یابد که وضعیت نامناسب زندان‌ها در این امر بی‌تأثیر نیست. در عین حال 12.3 درصد انتقال این بیماری برخورد آمیزشی است که 100 درصد مربوط به خانمها و 40 درصد مربوط به مردان است.

وی با تأکید بر اینکه، ایدز بیماری ناشی از رفتار پنهان در مردم است تصریح کرد: تمام علمای دین و اخلاق به این نتیجه رسیدند که اول خویشتنداری و بعد تشکیل خانواده و در نهایت استفاده از وسایل پیشگیری سالم برای جلوگیری از انتقال ایدز و بیماری‌های آمیزشی تنها راه‌حل‌های پیشگیری از ابتلا به ایدز است و در عین حال باید خطرات این بیماری را در مدارس و دانشگاه‌ها آموزش دهیم تا همه از این بیماری بترسند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha