سلامت نیوز : رییس انجمن علمی سرطان‌های زنان ایران گفت: امروز محققان بر روی تاثیر ژن‌تراپی برای درمان سرطان‌های زنان از جمله سینه و تخمدان کار می‌کنند که بسیار اثربخش است ولی به دلیل گران‌قیمت بودن، این روش چندان در دسترس همه نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ اعظم السادات موسوی در نشست خبری پنجمین کنگره سراسری انجمن علمی سرطان‌های زنان خاطرنشان کرد: سرطان پستان شایع‌ترین سرطان زنان است که اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شود فرد می‌تواند به زندگی خود ادامه دهد و در مرحله پیشرفته بیماری در صورت درمان هم احتمال عود بیماری پس از سال‌ها دوباره وجود دارد.

وی ادامه داد: از آنجا که این نوع سرطان در میان زنان شیوع بسیار بالایی دارد، تمام مراکز پزشکی دنیا راهکارها و تکنولوژی‌های غربالگری و تشخیص زودرس را برای آن به کار بسته‌اند که البته این روش‌ها نظیر سونوگرافی، ام آر آی و ماموگرافی در ایران نیز انجام می‌شود.

در مورد غربالگری سرطان زنان در ایران گفت: غربالگری در برخی از مراکز استان‌ها از جمله تهران انجام شده ولی با این حال هنوز با غربالگری سراسری فاصله داریم و نتوانسته‌ایم همه جمعیت زنان را تحت پوشش قرار دهیم.

موسوی به آمار ابتلا به سرطان سینه اشاره کرد و گفت: از هر 9 زن یک نفر در طول عمرش دچار این سرطان می‌شود و از هر 100 هزار نفر، 200 نفر در دنیا به این بیماری مبتلا می‌شوند.

رئیس انجمن علمی سرطان زنان ایران در ادامه تصریح کرد: امروز با مسئله سرطان دهانه رحم یا سرویکس روبه‌رو هستیم که وابسته به ویروسی به نام «پاپیلوما» است و از طریق مقاربت منتقل می‌شود، اما اگر فردی روابط جنسی سالم داشته باشد، احتمال درگیری‌اش به این ویروس بسیار کاهش پیدا می‌کند.

موسوی گفت: پاپیلوما ویروس می‌تواند برای سال‌ها در بدن مخفی بماند و بعد از مدتی خود را نشان دهد و از این جهت غربالگری و پیشگیری از سرطان توسط تزریق واکسن و غربالگری در مراحل اولیه به خوبی کنترل می‌شود.

استاد بخش آنکولوژی بیمارستان امام خمینی افزود: سرطان دهانه رحم روی کیفیت زندگی تاثیر می‌گذارد و ناتوانی جسمی در پی دارد و اگر در مراحل اولیه کنترل نشود، سبب بروز دردهای بسیار شدید برای بیمار می‌شود.

رییس انجمن علمی سرطان‌های زنان ایران سرطان تخمدان را یکی دیگر از سرطان‌های زنان عنوان کرد و گفت: این سرطان علائم اولیه خاصی ندارد و در مراحل پیشرفته علامت‌دار می‌شود. به همین خاطر نمی‌توان کمک چندانی به فرد مبتلا کرد، به گونه‌ای که حتی پس از بهبودی هم بیماری در کمتر از دو سال عود می‌کند و تنها راه حل خارج کردن تخمدان‌هاست.

موسوی ادامه داد: مشکل این است که زنان از روی ترس یا کمبود وقت معمولاً برای انجام چکاپ‌های دوره‌ای به متخصص مراجعه نمی‌کنند و اگر بیماری داشته باشند، پنهان می‌ماند و در مراحل پیشرفته مراجعه می‌کنند.

وی با بیان اینکه جراحی و شیمی‌ درمانی درمان‌های رایج سرطان تخمدان هستند، اظهار کرد: البته اکنون دنیا برای درمان سلولی و ژن تراپی کار می‌کند، که اثر بخش‌تر هم هست و اکنون ژن تراپی برای درمان سرطان سینه مورد استفاده قرار می‌گیرد اما به دلیل گران بودن هزینه درمان این روش کمتر مورد استقبال قرار می‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha