دبیر اجرایی یازدهمین كنگره بین المللی انجمن ارتودنتیست های ایران، با بیان اینکه:«افتتاح پی در پی دانشکده های دندانپزشکی با قانون پنجم توسعه در تامین سلامت دهان و دندان همخوان نیست.» تاکید کرد:«"سیاست اشباع هدفمند دندانپزشك در دهه اخیر"، سیاستی كاملاً اشتباه، نپخته و غیر كارشناسی از سوى وزارت بهداشت بوده که ایجاد بخش هاى تخصصى فاقد ویژگی هاى لازم را در اكثر دانشكده ها به همراه داشته است.

سلامت نیوز: دبیر اجرایی یازدهمین كنگره بین المللی انجمن ارتودنتیست های ایران، با بیان اینکه:«افتتاح پی در پی دانشکده های دندانپزشکی با قانون پنجم توسعه در تامین سلامت دهان و دندان همخوان نیست.» تاکید کرد:«"سیاست اشباع هدفمند دندانپزشك در دهه اخیر"، سیاستی كاملاً اشتباه، نپخته و غیر كارشناسی از سوى وزارت بهداشت بوده که ایجاد بخش هاى تخصصى فاقد ویژگی هاى لازم را در اكثر دانشكده ها به همراه داشته است.

دكتر نوید ناصری در آستانه برپایی " یازدهمین كنگره بین المللی انجمن ارتودنتیست های ایران " که از روز چهارشنبه در شهر شیراز آغاز به کار کرده است، با اعلام این مطلب افزود: بى توجهى صرف به مفهوم پیشگیرى در دندانپزشكى، ارتودنسى و سلامت، پیامد آشكار سیاست تأسیس بی رویه دانشكده هاى دندانپزشكى درمان محور است.

وی با اشاره به اینکه موضوع پیشگیرى در ارتودنسى و دندانپزشكى، موضوعى كاملاً مهم و تأثیرگذار در امر سلامت و بهداشت دهان و دندان و بدنبال آن امری مؤثر در ارتقاء بهداشت و سلامت عمومی جامعه است، اظهار داشت: متأسفانه در دهه اخیر بحث پیشگیری در دندانپزشکی چه در سطح جامعه و چه در سطح نظام سلامت و وزارت متبوع دچار غفلت بسیار زیادى شده است.

دکتر ناصری ادامه داد: هر چند موضوع افزایش روزافزون فارغ التحصیلان داخل و خارج از كشور در رشته هاى دندانپزشكى و تخصص هاى مربوط از جمله ارتودنسى، ارتقاء بهداشت دهان، دندان و سلامت عمومى را در اذهان متصور مى سازد، اما تنها مساله ای که مورد توجه نظام سلامت و بخش آموزش وزارتخانه بهداشت نیست، موضوع ارتقاء سلامت و بهداشت دهان و دندان همراه با درمان هاى پیشگیرانه است.

وی با ابراز تاسف از اینکه وزارتخانه ای كه خود را تنها متولی قانونی تأمین سلامت و قانونگذاری در این بخش می داند به نظرهای كارشناسی بدنه نظام سلامت و بخش های آن از جمله سازمان نظام پزشكی و انجمن های علمی- تخصصی مربوط هیچ وقعی نمی گذارد بر به کار گیری از نظرهای کارشناسی به ویژه انجمن های تخصصی در دولت جدید تاکید کرد.

رییس انجمن ارتودنتیست های ایران، شعبه فارس با تاکید بر اینکه فرهنگ پیشگیرى، موضوعى است كه نیاز به فرهنگ سازى در سطح اقشار جامعه و دانش آموختگان دندانپزشكى دارد، گفت: تأسیس دانشكده-هاى دندانپزشكى متعدد درمان محور به منظور سوق دادن مردم برای درمان یا كشیدن دندان های خراب و بیماری های پیشرفته دهان و دندان  و یا جراحی فك بدنبال مراجعه نکردن به موقع برای  پیشگیری از بیماری های مختلف و ناهنجاری های فك و صورت چه در دندانپزشكی و چه در ارتودنسی اقدام مناسبی برای تامین سلامت دهان و دندان افراد جامعه نیست.

وی ادامه داد: موضوع "سیاست اشباع هدفمند دندانپزشك در دهه اخیر"، سیاستی كاملاً اشتباه، نپخته و غیر كارشناسی از سوى وزارت بهداشت بوده كه در همراهى با تأسیس بى رویه دانشكده هاى دندانپزشكى، جذب بى برنامه و بى رویه دانشجویان دندانپزشكى عمومى و بخصوص در دوره هاى تخصصى، ایجاد بخش هاى تخصصى فاقد ویژگی هاى لازم را در اكثر دانشكده ها به همراه داشته است.

دکتر ناصری یادآور شد: افت كیفیت آموزش در رده هاى عمومى و تخصصى فقط و فقط به قیمت افزایش كمیت دانش آموختگان و تبیین دیدگاه درمان محور در آنان برخلاف دیدگاه هاى سلامت محور و مبتنى بر پیشگیرى، همگی نشانگر نبود دوراندیشى لازم و كافى از سوى مسئولین محترم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكى در تأمین بهداشت و سلامت دهان و دندان جامعه در سال هاى اخیر است.

رییس انجمن ارتودنتیست های ایران، شعبه فارس گفت: چند سالى است كه شاهد اخبار لحظه به لحظه و غافلگیر كننده افتتاح دانشكده هاى دندانپزشكى در سراسر كشور هستیم. مسابقه تأسیس دانشكده های دندانپزشكى در هر شهر و استان و آمار قیچى كردن نمادین روبان افتتاح دانشكده هایى عارى از كوچك ترین فضاى فیزیكى، امكانات، ساختمان، زیر ساخت ها و تجهیزات كافى و لازم براى اطلاق كلمه دانشكده دندانپزشكى به مكان هایى که بعضی از آن واهى،غیر ملموس و سرابگونه در طى دهه اخیر با شتابى روزافزون آغاز شده و كماكان در حال اجرا و ادامه است.

وی افزود:متأسفانه این روند نه تنها مشكلی را از مشكلات سلامت دهان و دندان جامعه را مرتفع نکرده که مشكلات عدیده ای نیز در سال های پیش رو به آن اضافه خواهد کرد.

دکتر ناصری تاکید کرد: ایجاد و تقویت دیدگاه هاى پیشگیرانه در دندانپزشكان و متخصصان ارتودنسى كشور می بایست از اولویت هاى نظام آموزشى باشد.

وی گفت: ضروری است، بازنگری در سر فصل دروس ارتودنسى تئورى و عملى در دوره دندانپزشكى عمومى با تأكید روی مباحث پیشگیرى از ناهنجاری هاى دندانی- فكى، همراه با افزایش تعداد واحدهاى عملى به منظور تبحر كافی دانش آموختگان در این زمینه، جزء اولویت هاى وزارت بهداشت قرار گیرد.

رییس انجمن ارتودنتیست های ایران، شعبه فارس خاطر نشان ساخت: به ویژه در زمینه ارتودنسی، وزارت بهداشت به عنوان تنها متولی آموزش های رسمی در بخش پزشكی  باید با جدیت كامل با شیادان و افراد فاقد صلاحیتی كه به صورت زیرزمینی مبادرت به آموزش بدون مجوز ارتودنسی می کنند، برخورد قاطع کرده در جهت ارتقا سطح بینش بهداشتی- پزشكی اقشار جامعه تمام مساعی خود را بكار بندد.

گفتنی است، یازدهمین کنگره بین المللی انجمن ارتودنتیست های ایران، همزمان با برپایی همایش سالانه کشوری انجمن دندانپزشکی ایران-شعبه فارس 24 تا 26 مهرماه در هتل همای شیراز برپا می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha