سلامت نیوز : رییس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با تاکید بر لزوم اصلاح عادات غذایی گفت: لازم است غذاهای سنتی شناسایی و جایگزین فست فودها شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر زهرا عبداللهی در نشست خبری هفته ملی سلامت بانوان ایرانی با اشاره به مدیریت زنان بر سفره و سبد غذایی خانواده و همچنین با تاکید بر لزوم توجه به تغذیه صحیح در خانواده‌ها گفت: عادات و رفتارهای غذایی غلط، تغییرات در رفتارهای غذایی را سبب شده است. بر همین اساس است که کمبودهای دریافت ویتامین‌هایی مانند ویتامین A,B,D و ... را شاهد هستیم.

وی افزود: به عنوان مثال 65 درصد خانواده‌ها با کمبود ویتامین B مواجه هستند. همچنین 55 درصد خانواده‌ها نیز با کمبود ویتامین A مواجه هستند. طبخ نادرست و همچنین انتخاب نادرست مواد غذایی این چنین مشکلاتی را سبب شده است.

عبدالهی با هشدار نسبت به مصرف بیش از حد قند، نمک و چربی در وعده‌های غذایی در عین حال گفت: مصرف سبزی‌ها، لبنیات و ... کمتر از میزان لازم است بر این اساس است که 50 درصد افراد 15 تا 64 ساله دچار اضافه وزن و چاقی هستند. همچنین 80 درصد ایرانی‌ها از گروه میوه و سبزی‌ها به اندازه کافی مصرف نمی‌کنند. این در حالی است که زنان مسئول تهیه و طبخ غذا در خانواده هستند و نقش مهمی در این زمینه دارند.

به گفته وی چاقی کودکان طی 10 سال گذشته دو برابر شده است که البته کودکان چاق مشکلات خاص خود را دارند. از طرف دیگر شیر و لبنیات کم چرب باید جایگزین انواع پرچرب آن شود. همچنین نوشیدنی‌های طبیعی و دوغ بدون گاز باید جایگزین نوشابه‌های گازدار قندی شود چرا که این نوشابه‌ها در جذب کلسیم اختلال ایجاد کرده و مشکلاتی مانند پوکی استخوان را به دنبال خواهند داشت.

عبدالهی به خانواده‌ها توصیه کرد که از نان‌های سبوس دار استفاده کنند و گفت: خانواده‌ها باید به میزان کافی از فیبر در رژیم غذایی خود استفاده کنند چرا که فیبر از بروز دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی و ابتلا به سرطان‌های دستگاه گوارش جلوگیری می‌کند. استفاده بیشتر از حبوبات و مواد لبنی باید در رژیم غذایی مورد توجه قرار گیرد.

وی بر لزوم شناسایی و ترویج مصرف غذاهای سنتی تاکید کرد و گفت: غذاهای سنتی باید جایگزین فست فودها و غذاهای غربی شود چرا که امروزه فست فودها به صورتی بی رویه مصرف می‌شوند.

عبدالهی از راه اندازی سایت آموزش همگانی تغذیه به آدرس nut.behdasht.gov.ir خبر داد و گفت: افراد به راحتی می‌توانند با مراجعه به این سایت تمام اطلاعات تغذیه‌ای را دریافت کنند. دوره‌های آموزش الکترونیک تغذیه در ارتقای فرهنگ و سواد تغذیه‌ای زنان بسیار موثر است.

وی برنامه‌های وزارت بهداشت در راستای حفظ سلامت زنان را مورد اشاره قرار داد و گفت: برنامه مکمل یاری با ریز مغذی‌ها از جمله این برنامه‌هاست که برای زنان باردار به صورت رایگان انجام می‌شود. همچنین غنی سازی شیر با ویتامین D‌ از اهمیت بسزایی برخوردار است و باید در این زمینه اقدام شود. غنی سازی آرد با آهن و اسید فولیک نیز اکنون در حال انجام است که سلامت زنان و کاهش ناهنجاری‌های مادرزادی لوله عصبی از جمله اهداف آن بود. به دنبال اجرای این برنامه کاهش 31 درصدی نقایص مادرزادی لوله عصبی را شاهد هستیم. برنامه آهن یاری به صورت هفتگی در مدارس نیز اجرا می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha