سلامت نیوز : سرپرست دفتر بهبود تغذیه جامعه اعلام کرد: ۸۰ درصد زنان ۴۵ تا ۵۵ ساله ایرانی اضافه وزن دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا ؛ زهرا عبداللهی در نشست خبری هفته سلامت بانوان گفت: ۴۵ درصد زنان ۴۵ تا ۵۵ ساله کشور تحرکشان کم است و ۸۰ درصدشان میوه و سبزی نمی‌خورند.

وی با اشاره به اینکه ۵۰ درصد زنان ۱۵ تا ۶۴ کشور نیز دچار چاقی هستند، افزود: در ۵۵ درصد خانوارهای ایرانی کمبود دریافت ویتامین A و در ۶۵ درصد خانوار‌ها کمبود دریافت ویتامین B۲ مشهود است.

وی طبخ طولانی مدت غذا توسط بانوان ایرانی به ویژه طبخ طولانی مدت سبزی‌ها را موجب از بین رفتن مواد و املاح سودمند مواد غذایی دانست و بیان کرد: متاسفانه الگوی مصرف غذا در خانوارهای ایرانی به سمت مصرف مواد غذایی پرچرب، پرکالری، چرب، شیرین از جمله فست فود‌ها تغییر کرده است که نیازمند بازنگری فوری است.

عبداللهی افزود: مصرف لبنیات کم چرب، حبوبات، نان سبوس دار، میوه و سبزی تازه، غذاهای فیبردار و سنتی ایرانی باید جایگزین این الگوی غلط شود تا از بیماری‌های غیرواگیر نظیر دیابت، قلبی و عروقی و چاقی در جامعه جلوگیری شود.

وی مصرف نوشابه‌های گازدار و قندی را موجب پوکی استخوان زنان دانست و گفت: به جای این نوشابه‌های مضرّ باید دوغ غیرگازدار و نوشیدنی‌های سنتی ایرانی که از عرقیات گیاهی ساخته می‌شوند مصرف کرد.

وی شناساندن تنقلات سنتی به جای چیپش، پفک، شکلات و نوشابه را به کودکان توسط زنان به عنوان مدیران منازل، ضروری دانست و اظهار داشت: تصحیح الگوی غذایی بچه‌ها به عهده بانوان است و زنان در این خصوص می‌توانند با مراجعه به شبکه بهداشتی کشور واحدهای آموزشی تغذیه سالم را به صورت رایگان سپری کنند.

وی در پایان غنی سازی آرد با آهن و اسید فولیک، غنی سازی شیر با ویتامین D، مکمل یاری زنان با ریزمغذی‌ها در برنامه‌های شبکه‌های بهداشتی کشور و نیز ادامه طرح آهن یاری در مدارس دخترانه را برای سلامت زنان در آینده ضروری ارزیابی کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha