دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۶
کد خبر: 84625

انسان شاهكار خلقت است. خداوند متعال انسان را به عنوان برترین موجودات خلق كرده است و اینگونه است كه وجود انسان پر از اعجاز است. هنوز رازهای بسیاری در مورد بدن انسان وجود دارد كه كشف نشده‌اند و علم پاسخی برای آنها ندارد.

قلب، مغز و كبد نو نمی‌خواهید؟
سلامت نیوز : انسان شاهكار خلقت است. خداوند متعال انسان را به عنوان برترین موجودات خلق كرده است و اینگونه است كه وجود انسان پر از اعجاز است. هنوز رازهای بسیاری در مورد بدن انسان وجود دارد كه كشف نشده‌اند و علم پاسخی برای آنها ندارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت مجله سیب سبز ؛ باید این را بدانید که بدن شما حداقل 200 استخوان، 600عضله، بیشتر از 6 متر روده و بیش از 150 هزار كیلومتر عروق خونی دارد. برای مثال چشم شما مجموعه‌ای از 15 ارگان مختلف است و همه این ارگان‌ها هم نیازمند توجه هستند. این مطلب در مورد 5 ارگان حیاتی و چگونگی حفظ سلامت آنهاست.

كبد

بزرگ‌ترین دشمن كبد را می‌شناسید؟

باورتان می‌شود كه كبد حدود 5 هزار فعالیت مختلف انجام می‌دهد از جمله ذخیره ویتامین‌ها و مواد معدنی و پاك كردن سموم از بدن و تجزیه قندها و... یادتان باشد كه حتی دوز بسیار پایین الكل هم می‌تواند به سلول‌های كبد شما آسیب برساند. حتی مقدار بسیار اندك الكل می‌تواند باعث بیماری سیروز كبدی شود كه بعدها منجر به سرطان كبد و نارسایی كبدی می‌شود.
اما جالب است بدانید كه بزرگ‌ترین دشمن كبد چاقی است. دكتر مامیسا مك نیل، مدیر مركز سلامتی بانوان در پترزبورگ می‌گوید: «رسوب چربی در كبد می‌تواند باعث بروز التهاب و از بین رفتن بافت كبد شود. در نهایت این اتفاقات موجب بروز بیماری كبد و همین‌طور سرطان كبدی می‌شود.» سومین نكته‌ای هم كه باید در نظر بگیرید این است كه بیماری‌های خطرناكی مثل هپاتیت B و C از طریق ارتباط جنسی هم منتقل می‌شوند برای همین باید در این مورد تمام نكات بهداشتی و پیشگیری را در نظر گرفت.

ریه‌

وزن به ریه ربط دارد؟

ریه‌ها صرفا پمپ اكسیژن‌رسانی به بدن نیستند. آنها همین‌طور ویروس‌ها، باكتری‌ها و سایر ذرات معلق در  هوا را فیلتر می‌كنند. برای همین است كه باید به طور ویژه مراقب آنها باشید. قطعا اولین و مهم‌ترین گام در محافظت از ریه‌های‌تان را می‌شناسید. سیگار شاید اصلی‌ترین دشمن ریه‌ها در جهان امروز باشد چراكه آمار نشان می‌دهد 20درصد از زنان جهان سیگار می‌‌كشند. دكتر جنیفر مك آلستیر، فوق‌تخصص بیماری‌های ریوی در مركز قلب و عروق اوهایو می‌گوید: «سیگار كشیدن علت ا صلی بروز سرطان ریه در انسان است. جالب است بدانید میزان مرگ بر اثر سرطان ریه از مجموع مرگ‌های ناشی از سرطان‌های سینه، پروستات و كولون بیشتر است.» اما جدا از سیگار نكشیدن كمك دیگری كه می‌توانید به ریه‌های‌تان بكنید تنظیم وزن است. تعجب كرده‌اید؟ دكتر مك آلیستر می‌گوید: «زمانی كه وزن‌تان زیاد باشد و چاق باشید بدن شما به اكسیژن بیشتری برای فعالیت نیاز دارد و برای همین فشار بیشتری به ریه‌ها وارد می‌شود. در ضمن چاقی زیاد و داشتن شكمی بزرگ باعث می‌شود پرده دیافراگم بدن به سمت بالا رانده شود و ریه‌ها تحت فشار قرار می‌گیرند.»
مطالعات جدید نشان داده كه تنها 10درصد كاستن از اضافه‌وزن بدن (مثلا اگر 20 كیلوگرم اضافه‌وزن دارید كاستن تنها 2 كیلوگرم از وزن‌‌تان) حجم كلی ریه‌های‌تان را تا 5درصد افزایش دهد.

مغز

كفش ورزشی به مغزتان كمك می‌كند

حتما می‌دانید كه هیچ وقت نمی‌شود مغز انسان را پیوند زد، پس حسابی مواظبش باشید. دكتر رونا شاتز، پروفسور نورولوژی در دانشگاه وین در دیترویت می‌گوید: «اولین قدمی كه برای داشتن مغزی سالم باید بردارید خواب كافی است. اگر كمتر از روزی 7 ساعت بخوابید توانایی تمركز و سرعت و دقت عمل شما پایین می‌آید. اگر وارد مرحله عمیق خواب نشوید بدن شما توانایی به خاطر سپردن چیزهای مهم و ذخیره كردن خاطرات را ندارد و به این دلیل دچار مشكل می‌شوید» اما این تنها كاری نیست كه می‌تواند به مغز شما كمك كند حتی پوشیدن كفش ورزشی هم سلامت مغز شما را تضمین می‌كند.

دكتر عاصم عزیزی، پروفسور و استاد دانشگاه تمیل می‌گوید: «تحقیقات نشان داده كه ورزش‌های ایروبیك باعث افزایش شكل‌گیری سلول‌های جدید در ناحیه خاطرات مغز می‌شود. تنها 15 دقیقه ورزش، دو بار در هفته می‌تواند به نفع سلامت مغز شما و عملكرد آن باشد.» بیماری عروق هم باعث مشكلات قلبی و مغزی می‌شود برای همین با پرهیز از غذاهای فست‌فود و پر از چربی ترانس كاری كنید كه شكم شما بیش از حد بزرگ نباشد. دكتر نیوبی می‌گوید كه بهترین كار این است كه سالی یك‌بار هم كلسترول و تری‌گلیسرید خون‌تان را چك كنید و هر 6 ماه یك بار فشارخون‌تان توسط پزشك چك شود. به طور معمول فشارخون پایین‌تر از 120 روی 80 و كلسترول زیر 200 را حد مطلوب و مناسب برای یك فرد بزرگسال می‌‌دانیم.

پانكراس

سنگی كه انسولین‌سازی را دچار مشكل می‌كند

پانكراس عضوی است كه بین معده و طحال ساندویچ شده است و كار آن ترشح انسولین است (هورمونی كه میزان قند خون را تنظیم می‌كند و مسئول تامین انرژی بدن شماست). دكتر امانوئل شانرین، متخصص بیماری‌های گوارشی در سنت جیمز ریسرچ می‌گوید:«سبك زندگی سالم، یعنی سیگار نكشیدن، داشتن وزن مناسب و ورزش كردن به صورت مرتب که می‌تواند روی سلامت پانكراس هم نقش داشته باشد اما اقدام به خصوصی كه برای جوان ماندن و بیشتر عمر كردن پانكراس می‌توانید انجام دهید داشتن مقدار كافی فیبر در برنامه غذایی‌تان است. با این كار شما می‌توانید مانع از شكل‌ گرفتن سنگ‌های صفراوی شوید كه باعث بروز التهاب پانكراس و سرطان پانكراس می‌شود.» یادتان باشد كه بروز سنگ‌های صفراوی در زنان دوبرابر مردان شایع است. اگر در 2 وعده در روز غذاهای حاوی فیبر بخورید، 40درصد احتمال ابتلا به سنگ‌های صفراوی را كاهش خواهید داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha