سلامت نیوز : در حالی که اعتراض شهروندان اراکی نسبت به آلودگی فزاینده هوای این شهر وارد هجدهمین هفته متوالی می‌شود، حالا دو روز پس از انتصاب محمدحسین مقیمی به سمت استاندار استان مرکزی، وزیر کشور از طرح ویژه دولت برای رفع معضل آلودگی هوای این شهر با همکاری کارشناسان و استاندار جدید خبر می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه بهار ؛ رحمانی فضلی همزمان با انتصاب استاندار جدید این استان درباره تجمعات اعتراض‌آمیز مردم اراک به آلودگی هوا گفت: موضوع آلودگی موضوع امروز و دیروز نیست و با تجمع نیز حل نمی‌شود. دولت به دنبال این است تا با بررسی کارشناسی و همه‌جانبه این امر را در دستور کار خود بگذارد و حل کند. او با بیان این‌که استاندار جدید با ابعاد این قضیه کاملا آشنایی دارد از مقیمی خواست با اهل فن، کارشناسان و صاحبان صنایع جلسه‌ای ترتیب دهد، ابعاد موضوع را بررسی کند و جمع‌بندی را ارائه دهد تا در دولت مورد بحث قرار گیرد.

از سوی دیگر امروز رییس سازمان محیط‌زیست به اراک می‌رود تا دلایل تشدید آلودگی هوا و تاخیر در انتقال صنایع آلاینده به بیرون از شهر را پیگیری کند. استقرار بیش از دو‌هزار و 800 واحد صنعتی در استان مرکزی از جمله پالایشگاه، نیروگاه شازند، پتروشیمی، آلومینیوم‌سازی، ماشین‌سازی و... که عمدتا در جهت باد غالب به سمت شهر اراک قرار دارند از مهم‌ترین عواملی است که این شهر را به یکی از شهرهای آلوده کشور با نرخ بالای انواع سرطان تبدیل کرده است.

براساس گزارش انجمن ملی سرطان که دو هفته قبل منتشر شد، شهر اراک در میزان ابتلا به سرطان ریه، مثانه و تیروئید رکوردار ایران است و تقریبا هر ساله 1500 نفر به جمع مبتلایان سرطانی این شهر افزوده می‌شود. در همین حال معاون سیاسی- امنیتی فرماندار اراک نیز هفته قبل اعلام کرد: طبق نامه‌ای که انجمن خیریه بیماری‌های سرطان استان به فرمانداری ارسال کرده است آمار ابتلای مردان به سرطان در استان مرکزی در کشور رتبه اول و در زنان در رتبه چهارم قرار دارد. به گفته وی نزدیک به هفت‌درصد مبتلایان به سرطان در این شهر را کودکان تشکیل می‌دهند و سن ابتلا به سرطان نیز در این شهر سه سال کاهش یافته است. شاید به همین دلیل است که اکنون نزدیک چهار ماه است صدها شهروند اراکی بدون آن‌که عضویتی در گروه‌های زیست‌محیطی داشته باشند و مستقل از جریانات زیست‌محیطی به‌طور خودجوش هر شنبه در میدان مرکزی این شهر تجمع می‌کنند و خواستار تعطیلی صنایع آلاینده این شهر می‌شوند.

آلودگی هوای اراک در حالی رو به فزونی است که بیش از شش سال است از تصویب و اجرایی شدن طرح جامع کاهش آلودگی هوای این شهر می‌گذرد؛ طرحی که به موجب آن بسیاری از دستگاه‌های اجرایی مکلف به همکاری با سازمان محیط‌زیست شدند اما در عمل چنین اتفاقی رخ نداد. امیر انصاری، مدیر کل محیط‌زیست استان مرکزی در گفت‌وگو با بهار می‌گوید: طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک در سال 1386 تصویب شد و برای اجرای این طرح پنج ساله بیش از 300‌میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شد اما به دلیل عدم تخصیص بودجه این طرح با گذشت شش سال کمتر از 50‌درصد اجرایی شده است و کل اعتبار تخصیصی به این طرح در تمام این سال‌ها تنها 25‌میلیارد تومان بوده است و امسال نیز هنوز یک ریال بودجه اختصاص نیافته. این در حالی است که به گفته او برای سال‌جاری قرار بود هشت‌میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده شود که عملا هنوز خبری از اعتبار تخصیصی نیست. انصاری می‌افزاید: «با وجود محدودیت بودجه‌ای اقدامات نسبتا خوبی در رشد سرانه فضای سبز و گازسوز کردن خودروهای عمومی و ایجاد تقاطع‌های غیرهم‌سطح در راستای بهبود طرح‌های کنترل ترافیک شهری انجام شده است.»

تعطیلی نیمی از کارخانه آلومینیوم‌سازی
موضوع آلایندگی شدید بعضی صنایع از جمله کارخانه آلومینیوم‌سازی اراک سال‌هاست که به مهم‌ترین موضوع مناقشه بین محیط‌زیست و مسئولان این صنعت تبدیل شده؛ به‌طوری‌که بارها سازمان محیط‌زیست در سال‌های گذشته از این واحد صنعتی به دادگاه شکایت کرده و حتی در مقطعی از زمان اداره کل محیط‌زیست این استان موفق به دریافت حکم تعطیلی این کارخانه شد اما بعد از چند روز مجددا فعالیت آن از سر گرفته شد. با این حال پرونده‌های متعددی از آلودگی این واحد صنعتی همچنان در محاکم قضایی این استان باز است و در سال‌های گذشته نیز بارها هیات دولت نسبت به صدور مصوباتی برای انتقال این واحد صنعتی به بیرون از شهر و نوسازی این کارخانه اقدام کرد که عملا هیچ‌یک اجرایی نشد تا این‌که دو سال قبل دیوان عدالت اداری رای به برائت این واحد صنعتی از آلودگی داد که اعتراض بسیاری از مسئولان محیط‌زیست را به دنبال داشت.

براساس طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک، وزارت صنایع موظف شده بود به جایگزینی خطوط احیای کارخانه ایرالکو و انتقال واحد آندسازی کارخانه آلومینیوم‌سازی به عنوان اصلی‌ترین مقصر آلودگی هوا به بیرون از شهر اقدام کند که عملا هنوز اقدامی صورت نگرفته و اخیرا فقط قطعه زمینی برای این کارخانه در منطقه خیر‌آباد استان مرکزی مشخص شده است. مدیر کل محیط‌زیست استان مرکزی به «بهار» می‌گوید: قرار بود سال 1388 واحد آند‌سازی کارخانه آلومینیوم‌سازی اراک به بیرون از شهر منتقل شود که هرگز عملی نشد ولی محیط‌زیست موفق شد با پیگیری‌های مستمر از مجموع 720 دیگ پخت آند 387 دیگ را به‌طور تدریجی متوقف کند و اکنون تنها 333 دیگ پخت فعال است.

او درباره بعضی اظهارات مسئولان این کارخانه که مدعی هستند نهمین صنعت آلوده این شهر هستند، گفت: این طور نیست. این ادعای آن‌هاست و عملا اصلی‌ترین صنعت آلوده این شهر همین کارخانه است. انصاری درباره این‌که چرا جریمه آلودگی هوا از این واحد اخذ نمی‌شود، گفت: براساس برآوردهای صورت گرفته جریمه‌ای معادل 27‌میلیارد تومان برای آلودگی ایرالکو در فاصله سال‌های 1381 تا 1389 اعلام شد که در مورد نحوه پرداخت آن به صندوق دولت اطلاع زیادی ندارم ولی موظف به پرداخت این جریمه بودند این در حالی است که اگر در تمام این سال‌ها به اندازه یک‌درصد هم هر ساله برای رفع آلایندگی اقدام می‌کردند امروز با چنین وضعیتی مواجه نبودیم. به گفته این مقام مسئول 52‌درصد سهم آلودگی هوا متوجه صنایع است و 48‌درصد مابقی مربوط به نابودی تالاب میقان و تردد خودروهای شخصی است.

اما موضوع نابودی تالاب میقان در حریم شهر اراک نیز موضوع دیگری است که در سال‌های اخیر به دلیل قطع حقابه این تالاب توسط آب منطقه‌ای و وزارت نیرو، عملا این تالاب خشک شده. خشک شدن این تالاب ‌هزاران هکتار بیابان خشک لم‌یزرع را به وجود آورده که با وزش کوچک‌ترین بادی ذرات خاک و غبار آن به هوا برمی‌خیزد و باعث تشدید ذرات معلق هوای شهر اراک می‌شود. مدیر کل محیط‌زیست استان مرکزی می‌گوید: برای احیای این تالاب به 30‌میلیون مترمکعب آب نیاز است که آب منطقه‌ای باید این حقابه را لحاظ کند تا از شدت آلودگی هوای شهر به ذرات معلق کاسته شود. درعین‌حال یکی دیگر از عمده‌ترین صنایع آلاینده اراک نیروگاه شازند اراک است که اکنون سال‌هاست انگشت اتهام به سمت آن نشانه رفته. این نیروگاه با مصرف روزانه شش‌میلیون لیتر مازوت مسئول انتشار 470 تن آلاینده به هوای اراک است. در همین حال وزارت نفت نیز از سه سال پیش موظف شده بود تا گاز مورد نیاز نیروگاه شازند را به منظور جلوگیری از مصرف سوخت مازوت تامین کند که به گفته انصاری با تاخیر سه ساله این امر صورت گرفت و نیروگاه شازند عملا از اسفند سال گذشته گازسوز شد ولی هنوز این نگرانی وجود دارد که با نزدیک‌شدن به فصل سرما و کمبود گاز، مسئولان این نیروگاه به مصرف مجدد مازوت روی بیاورند و عملا تضمینی برای گازسوز شدن دائمی این نیروگاه هنوز وجود ندارد.

شهر اراک که زمانی به یکی از اصلی‌ترین باغستان‌های این استان شهرت داشت امروز به یکی از چهار شهر آلوده ایران بدل شده از آن همه باغ‌های معروف جای خود را به صنایع و ساختمان‌های مسکونی داده است که جملگی موجب رشد فزاینده آلودگی هوای این شهر هستند. با این حال تا آخرین روزهای حضور مسئولان استانی در دولت دهم به جای افزایش سرانه فضای سبز این شهر و جلوگیری از تخریب باغ‌ها تلاش بر این بود تا 25 هکتار از فضای سبز شهر اراک در شرکت هپکو هم به برج‌های مسکونی تبدیل شود که با اقدام به موقع شورای شهر جلوی این اقدام گرفته شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha