سلامت نیوز : این‌بار نوبت وزیر که نه، یکی از معاون‌های او است؛ وزیر آموزش‌وپرورش و معاون تربیت‌بدنی و سلامت او. اگر در دولت دهم، این حمیدرضا حاجی‌بابایی بود که وقتی از او پرسیدند می‌خواهد برای دانش‌آموزان معتاد چه کند، گفت مگر ما دانش‌آموز معتاد داریم؟ این‌بار در دولت یازدهم و این معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش‌وپرورش است که می‌گوید در مدارس ایران دانش‌آموز معتاد وجود ندارد. او در این‌باره به «مهر» گفته است که «در مدارس کشور دانش‌آموز معتاد وجود ندارد اما به هر جهت در یک اجتماعی زندگی می‌کنیم که ممکن است بعضی افراد در جامعه معتاد شوند و گاه نیز بعضی از این افراد برای ادامه تحصیل به مدارس وارد شوند، اما آن‌ها افرادی هستند که در جامعه گرفتار آسیب‌های اجتماعی شده‌اند نه در مدرسه.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه بهار ؛ مهرزاد حمیدی از تدوین کتابی با عنوان پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی برای دانش‌آموزان دبیرستانی خبر داده و گفته است: «در جلسه با رییس سازمان پژوهش قرار شد که کارشناسان ما محتوای دروس تدوین‌شده را تحلیل کرده و در صورت نیاز بعضی مباحث آسیب‌های اجتماعی وارد کتاب درسی شود. البته در حوزه بهداشت اقدامات خوبی انجام شده است. در بعضی موارد هم برای مطرح کردن موضوعاتی همچون موضوع شیوع‌شناسی دچار تردید هستیم که باید جلسات کارشناسی بیشتری برگزار شود.»

او در حالی از وجود نداشتن دانش‌آموزان معتاد در مدارس سخن گفته که قبل از این علی‌اصغر فانی، سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش در گفت‌وگو با «بهار» گفته بود: «دانش‌آموزی که این مشکل را دارد یک بیمار است. ما باید بیماری او را پیگیری کنیم، آن را درمان کنیم و او را از تحصیل محروم نکنیم.» فانی از برنامه‌های جدید معاونت تربیت‌بدنی و سلامت هم خبر داده بود: «ما اخیرا جلسه‌ای در این‌باره با معاونت تربیت‌بدنی که وظیفه رسیدگی به این موضوع را دارد، داشتیم و دیدیم هنوز خیلی از سازوکارهای مربوط به این بخش در اختیار آموزش‌وپرورش نیست. حالا قرار شد معاونت جدید ما در قسمت تربیت‌بدنی و سلامت سازوکار جدیدی را پیش‌بینی کند و ما اجرا کنیم سازوکارهایی که باید با همکاری نهادهای خارج از وزارت که متولی اصلی این مساله هستند، در آموزش‌وپرورش مستقر شود.»

با همه این‌ها، فانی مانند معاونش در معاونت سلامت و تربیت‌بدنی به این هم معتقد است که بیشتر دانش‌آموزانی که معتاد نامیده می‌شوند، قبل از ورود به مدارس معتاد شده‌اند نه در مدارس. مسئولان فعلی وزارت آموزش‌وپرورش بعد از آن از وجود نداشتن دانش‌آموزان معتاد در مدارس سخن به میان می‌آورند که همین تیر گذشته معاون کاهش تقاضا و مشارکت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با موادمخدر از عملکرد وزارت آموزش‌وپرورش درباره دانش‌آموزان معتاد انتقاد کرد و گفت این معاونت قرار است طرحی ویژه را با همکاری آموزش‌وپرورش برای دانش‌آموزان معتاد، دارای سوءمصرف یا پرخطر اجرا کند. اما این همکاری‌ای که او از آن دم می‌زند، باعث نشد که از عملکرد وزارت آموزش‌وپرورش درباره انکار دانش‌آموزان معتاد انتقاد نکند: «در گذشته مقاومت‌هایی درباره بحث اعتیاد دانش‌آموزان توسط آموزش‌وپرورش انجام می‌شد اما معتقدم این مسائل خطوط قرمز نیست و اشتباه محض است که نخواهیم درباره آن ها صحبت کنیم.»

این انتقاد او بعد از آن رسانه‌ای شد که سه سال پیش حاجی‌بابایی، وزیر آموزش‌وپرورش، وجود دانش‌آموزان معتاد را انکار کرد و گفت یک دانش‌آموز معتاد هم در مدارس کشور وجود ندارد؛ موضوعی که انتقاد تعداد بسیاری از کارشناسان آموزشی و نمایندگان مجلس را برانگیخت، اما این انتقادها همچنان بر نظر آقای وزیر تاثیری نگذاشت و وقتی دوباره از وضعیت دانش‌آموزان معتاد از او سوال شد، گفت اگر هم این دانش‌آموزان وجود داشته باشند نباید آن‌ها را به مدارس راه داد: «مگر معتاد را باید به مدرسه راه داد. او را باید به بیمارستان بفرستیم تا بهبود پیدا کند چون مریض است و پس از بهبودی بازگردد. چطور دانش‌آموزی که آنفلوآنزای خوکی دارد را باید بیرون کرد و همه هم می‌گویند خوب است و نباید به مدرسه برود اما معتاد باید به مدرسه برود.»

او بعد از آن، این حرف‌ها را بر زبان آورد که مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با موادمخدر با استناد به تحقیقات انجام‌شده توسط دکتر صدیق سروستانی و دکتر محمدخانی گفته بود که 7/0‌درصد دانش‌آموزان کشور معتادند. قبل از آن هم علی کریمی فیروزجایی، رییس کمیته آموزش‌وپرورش مجلس هشتم، از وجود دو‌هزار و 400 دانش‌آموز معتاد خبر داده بود، هرچند پس از اعلام این خبر مدیرکل سلامت و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی آموزش‌وپرورش وجود ۳۰‌هزار دانش‌آموز معتاد در کشور را تکذیب و اعلام کرد هیچ مدرک موثقی در دست نیست که همه این افراد محصل بوده‌اند. بعد از آن هم در سال 88 مسئولان نیروی انتظامی خبر دادند که قرار است طرح جدیدی را برای کنترل شدید وضعیت اعتیاد در مدارس اجرا کنند؛ موضوعی که از وجود نگرانی درباره دانش‌آموزان معتاد در مدارس بین مسئولان خبر می‌داد. این حرف‌ها به مذاق حاجی‌بابایی خوش نیامد و اعتراض مستقیم او را به دنبال داشت: «ما 14‌میلیون دانش‌آموز معصوم و یک‌میلیون معلم داریم که کوچک‌ترین حرفی درباره اعتیاد آن‌ها آثار منفی ای را در جامعه به جا می‌گذارد. اگر راست می‌گویید که 30‌هزار دانش‌آموز معتاد داریم، بگویید چه زمانی آمار گرفته‌اید و اسامی آن‌ها را هم اعلام کنید.»

این اصرار‌ و‌ انکارها درباره وجود دانش‌آموزان معتاد در مدارس بعد از آن انجام گرفته که تحقیقات محققان اجتماعی و آموزشی از بالا‌رفتن هرساله تعداد این دانش‌آموزان خبر می‌دهند. مثلا براساس گزارشی که اسفند 86 منتشر شد، آخرین تحقیقات اجتماعی از گسترش مصرف کراک در مدارس ابتدایی بعضی نواحی تهران خبر می‌داد. قبل از آن هم در مهر 86 بود که حمید صرصامی، مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر، شمار دانش‌آموزان معتاد در کشور را 30‌هزار نفر اعلام کرد.

به گفته او از سال 81 تا 85، بیش از 10‌میلیارد تومان از اعتبارات ستاد مبارزه با موادمخدر به وزارت آموزش‌وپرورش تخصیص داده شده بود تا طرح جامع آموزشی و اطلاع‌رسانی پیشگیری از مصرف موادمخدر و روانگردان‌ها برای دانش‌آموزان اجرا شود. اما اکنون مسئولان فعلی آموزش‌وپرورش ترجیح داده‌اند لااقل در یک مورد راه وزیر قبلی را بروند؛ انکار وجود دانش‌آموزان معتاد در مدارس و پنهان‌کاری. موضوعی که علی‌اصغر فانی هم در گفت‌وگو با «بهار» آن را تایید می‌کند: «انتشار اطلاعات و آمار درباره این دانش‌آموزان به صلاح جامعه و خانواده‌ها نیست.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha