سلامت نیوز : معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت می‌گوید: رفتارهای پرخطر جنسی میزان ابتلا به ایدز را افزایش داده است. او همچنین از افزایش ایتلا به ایدز از طریق راه‌های پرخطر خبر داد و گفت: 60 درصد مبتلایان به ایدز از طریق راه‌های پرخطر را زنان تشکیل می‌دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ؛ محمود نبوی در نشست خبری که به‌مناسبت سلامت زنان برگزار شده بود، گفت: «رقم ابتلا به ایدز از طریق رابطه پرخطر در سال 91 به 33 درصد رسیده که خطرناک است». اکنون مجموع ابتلا به ایدز از این طریق به گفته معاون بهداشت وزیر بهداشت 3/12 درصد ابتلا به ایدز در کشور رسیده است. اگرچه مرضیه وحیددستجردی، وزیر بهداشت اسبق گفته بود «یک فرد آلوده می‌تواند در سال 5 تا ۱۰ نفر را به ویروس ایدز مبتلا کند». اما به نظر می‌رسد تنها زنان عاملان اصلی انتقال ایدز نیستند بلکه مخاطبان غالب این بیماری از راه‌های ارتباط بوده‌اند. چنانچه به گفته علی‌اکبر سیاری تقریبا 60 درصد از مبتلایان به ایدز از طریق راه‌های ارتباط زنان و 40 درصد به مردان مربوط می‌شود.

130 هزار نفر مبتلا به ایدز

با اینکه رئیس اتاق اداره ایدز وزارت بهداشت در سال 90 پیش‌بینی کرده بود که تا 5 سال آینده ایران بیش از 126 هزار مبتلا به HIV/ایدز داشته باشد اما کارشناسان کنونی وزارت بهداشت می‌گویند 26 هزار مورد در سال 92 به ایدز مبتلا هستند. حتی معاون بهداشت این رقم را هم واقعی نمی‌داند بلکه میزان واقعی آن را چهار تا پنج برابر این رقم تخمین زده‌اند. یعنی رقم مبتلایان به اچ‌آی‌وی می‌تواند از 104 هزار مورد مبتلا به 130 هزار مورد متفاوت باشد. ایسنا نوشت: سیاری درباره اشکال ابتلا به ایدز توضیح می‌دهد: اکنون 4/68 درصد موارد ایدز در کشور به دلیل اعتیاد تزریقی است. البته نسبت به سال گذشته اتفاقات بسیار خوبی در زمینه پیشگیری از این مبحث در کشور انجام شده است. اما باید گفت که ایدز هنوز هم خطر بزرگی است و وضع زندان‌ها هنوز خوب نیست. پیش از این دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی در گزارشی اردیبهشت‌ماه اعلام کرده بودند که 8/89 درصد از کل مبتلایان به ایدز را مردان و 2/10درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

شیوع ایدز در زنان باردار ایرانی نزدیک به صفر درصد

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در تشریح وضعیت HIV در کشور گفت: خطر شیوع این بیماری در زنان پرخطر حدود 5 درصد و در معتادان پرخطر و تزریقی 15 درصد است اما نتایج مطالعه انجام شده روی بیش از 5 هزار مادر باردار در 8 استان کشور نشان داد که تنها 4 نفر به HIV مبتلا بودند. بر این اساس می‌توان گفت شیوع ایدز در مادران باردار کشور زیر یک در هزار و نزدیک به صفر درصد است. وی همچنین گفت: شیوع ایدز در مردان 90 درصد و در زنان 10 درصد است و پیش‌بینی می‌شود که 90 تا 100 هزار نفر در کشور به HIV آلوده شده باشند اما از بیماری‌شان خبر ندارند؛ چرا که 6 تا 10 سال زمان نیاز است تا علایم بیماری در فرد مبتلا بروز کند.

آمار بیماری‌های زنان در دست نیست

نبوی درباره میزان بیماری‌های آمیزشی به‌ویژه در گروه زنان در کشور گفت: از آنجا اغلب افراد این بیماری را کتمان می‌کنند، به علت پنهان بودن و کتمان کردن «آمار دقیقی از این بیماری‌ها در کشور نداریم. اغلب افراد یا خوددرمانی می‌کنند یا به بخش خصوصی مراجعه می‌کنند و اصرار به حفظ اسرار خود دارند. بر این اساس این بیماری‌ها جایی ثبت نمی‌شود.

30 مرکز زنان، 200 مرکز مردان

نبوی ادامه داد: برای مهار بیماری‌ها و ارائه خدمات ویژه، 30 مرکز مخصوص زنان پرخطر و معتاد در نقاط مختلف کشور افتتاح کرده‌ایم که برای بازدهی بیشتر، اغلب این مراکز در مناطق پرخطر ایجاد شده‌اند. حدود 200 مرکز هم ویژه مردان ایجاد شده است. رقم ابتلای زنان به ایدز درحالی سالانه افزایش یافته که نبوی می‌گوید:‌ تنها 57 درصد زنان از لوازم بهداشتی استفاده کرده‌اند که در اینباره جای نگرانی است؛ چراکه در کشورهای پیشرفته این رقم بالای 90 درصد است. این درحالی است که در خانه‌های امن زنان و مراکز درمان اعتیاد ارائه وسائل مرتبط یکی از خدمات ارائه شده رایج در این مراکز است.

سیر نزولی منحنی ایدز در کشور

به‌رغم نموداری که حاکی از افزایش ایدز در چند سال اخیر است، نبوی گفت: سعی کرده‌ایم تا اقدامات جایگزین را برای مبتلایان به کار ببریم و از روش تنبیهی استفاده نکنیم و خدمات هم با توجه به اصل محرمانگی و با حفظ اسرار بیماران ارائه می‌شود. این روش بهترین روش است. همچنین اگرچه داروی این بیماران گرانقیمت است اما دولت هزینه آن را می‌پردازد و رایگان دراختیار بیماران قرار می‌گیرد. مجموعه این اقدامات سبب شده که منحنی اپیدمی ایدز در کشور سیر نزولی داشته است.

بیماری‌های عفونی؛ بیماری مهم زنان

نبوی همچنین از بیماری‌های عفونی به‌عنوان یکی از بیماری‌های مهم در زنان یاد کرد و گفت: بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت سالانه 4 میلیون نوزاد به دلیل بیماری‌های عفونی و 7/3 میلیون نوزاد نیز به‌صورت مرده به دنیا می‌آیند. بر این اساس 30 درصد مرگ نوزادان به این علت است. همچنین 25 درصد مرگ مادران به دلیل بیماری‌های عفونی است. به گفته وی، سالانه 499 میلیون مورد عفونت قابل درمان در جهان بروز می‌کند که اغلب در ابتدا بی‌علامت هستند. این بیماری‌ها در صورت درمان نشدن خطر عقیم شدن مبتلایان را به دنبال دارد. همچنین شیوع بیماری‌های مربوط به روابط پرخطر در منطقه ما 4 تا 7 درصد جمعیت است. درحالی که در کشورهای آفریقایی این رقم به 11 تا 35 درصد می‌رسد.

امید به زندگی زنان ایرانی بیشتر از مردان

سیاری، معاون بهداشتی وزیر بهداشت افزود: نظام سلامت در ایران دستاوردهای خوبی به دنبال داشته است، به دنبال اقدامات انجام شده، امید به زندگی در کشور افزایش یافته است. امید به زندگی در زنان بیشتر از مردان است و به 73 سال رسیده است. همچنین زنان از پوشش بیمه برخوردارند، به طوری که 85 درصد زنان از پوشش بیمه‌ای و همچنین 81 درصد مردان از پوشش بیمه‌ای برخوردارند.

21 سال ،میانگین سن ازدواج زنان

معاون بهداشتی وزیر بهداشت درباره میانگین سن ازدواج زنان ادامه داد: میانگین سنی ازدواج زنان اکنون 8/21سال است. یکی از مشکلات آن است که برخی از زنان ممکن است شوهر خود را از دست بدهند و به این ترتیب زن سرپرست خانوار شود. به طوری که بیشتر از 50 درصد زنان سرپرست خانوار بیش از 50 سال سن دارند که باید پوشش‌های حمایتی لازم داشته باشند.سیاری که از مجموع دردها و بیماری‌های متفاوت زنان سخن می‌گفت: سرطان سینه را شایع‌ترین سرطان در زنان دانست و توضیح داد: 81 هزار مورد از مرگ‌های کشور به علت فشار خون است.طوری که در مجموع 7/33درصد افراد بالای 25 سال کشور دچار فشار خون هستند.31 هزار مرگ بخاطر چربی‌ خون بالا.

سیاری، کم‌تحرکی را از دیگر عوامل خطر بروز بیماری‌ها در زنان خواند و گفت: چربی خون بالا نیز از دیگر عوامل بروز خطر بیماری‌هاست که 31 هزار مرگ سالانه کشور با چربی‌ خون بالا در ارتباط است.وی در باره وزن ایده‌آل برای افراد مختلف (BMA) گفت: سالانه 33 هزار مرگ کشور به BMI بالا مرتبط می‌شود، چرا که این افراد در معرض سکته‌های قلبی و دیگر بیماری‌ها قرار دارند. سیاری، قند خون را از دیگر عوامل مرتبط با بروز بیماری‌ها عنوان کرد و گفت: سالانه 35 هزار مرگ کشور به افزایش قند خون نسبت داده شده است. از طرف دیگر سیگار و دخانیات از عوامل بروز بیماری‌ها به حساب می‌آیند. اما در مجموع این موضوع می‌تواند به مرگ منجر شود به طوری که سالانه 11 هزار مرگ در کشور را به سیگار و استعمال دخانیات نسبت می‌دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha