سلامت نیوز : رییس انستیتو تحقیقات تغذیه گفت: برنامه کشوری غنی سازی شیر مدارس با ویتامین D و کلسیم در صورت جلب حمایت مالی و تصویب در تمام مدارس کشور به اجرا در می‌آید.

دکتر مجید حاجی فرجی در گفت‌وگو با ایسنا ، افزود: در زمینه غنی سازی شیر از سال 86 طرح‌های اپیدمیولوژیک در خصوص کلسیم و ویتامین D انجام دادیم و نشان داد که 80 تا 85 درصد کودکان سنین دبستان دچار کمبود ویتامین D هستند.

وی افزود: ویتامین D از طریق اقلام غذایی تامین نمی‌شود و توسط تابش آفتاب به بدن سنتز می‌شود، کودکان در مدارس و یا در منزل در معرض آفتاب نیستند و کلسیم روزانه نیز به اندازه کافی دریافت نمی‌کنند به همین منظور ما طرح مداخله‌ای غنی سازی شیر مدارس با کلسیم و ویتامین D را انجام داده‌ایم.

دکتر حاجی فرجی گفت: با توجه به پروتکل موجود برای غنی سازی پیش بینی می شود اگر مقدار ویتامین D موجود در شیر غنی شده و یا دوغ افزایش پیدا کند و در سطح مدارس توزیع آن به صورت یارانه‌ای انجام گیرد در سال‌های آتی کمبود ویتامین D در کودکان جبران می شود.

رییس انستیتو تحقیقات تغذیه تصریح کرد: ویتامین D فقط در رشد استخوانی و جلوگیری از بیماری‌های مربوط به استخوان نقش ندارد، بلکه در جلوگیری از بیماری‌های دیابت، خود ایمنی و سایر بیماری‌ها نیز نقش دارد و اگر این کمبود را جبران کنیم، می‌توان از بروز بیماری‌های مرتبط پیشگیری کرده و آنها را تحت کنترل قرار دهیم.

وی خاطرنشان کرد: طی مذاکره‌ای که با معاونت بهداشتی وزارت بهداشت انجام گرفته است به دنبال این هستیم که شیر غنی شده با ویتامین D و کلسیم را به صورت یک برنامه کشوری آغاز کنیم. این برنامه در صورت جلب حمایت مالی و تصویب در تمام مدارس به اجرا در می‌آید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha