سلامت نیوز : مشاورعالی انجمن علمی روانپزشکان ایران با بیان اینکه اقدامات بهداشتی در حوزه روانی در اولویت است، گفت: اگر از بروز بیماری جلوگیری شود، دیگر نیازی به تحمل بیماری‌ها در جامعه نیست.

دکتر احمد جلیلی در گفت‌وگو با (ایسنا)، افزود: رعایت بهداشت بر محور از بین رفتن زمینه‌های بیماری است که درمرحله اول بیماری به وجود نیاید و در مرحله بعدی اگر امکان ریشه‌کن شدن و پیشگیری کامل آن نیست، تعداد مبتلایان به بیماری را کاهش دهیم.

وی ادامه داد: در صورتی که در دو مرحله قبل رعایت بهداشت ناموفق باشد شرایطی به وجود می‌آید که باید با جلوگیری از مزمن شدن بیماری‌ها برای رعایت بهداشت روانی تلاش کنیم .

جلیلی با بیان اینکه در بیماری‌های گوارشی، بهداشت در مرحله اول با لوله‌کشی آب شهری فراهم می‌شود، عنوان کرد: در صورتی که با وجود رعایت بهداشت افراد دچار بیماری‌ها شدند، باید امکانات لازم برای مراجعه فرد به پزشک را فراهم کرد که این مرحله بعدی بهداشت یعنی فراهم کردن کلی امکانات درمانی است.

وی ادامه داد: امکانات توانبخشی برای افرادی که به بیماری مبتلا شدند و مراحل درمان را طی کردند نیز سطح آخر رعایت بهداشت برای افراد است.

رییس سابق انجمن روانپزشکان ایران با اشاره به اینکه کل بهداشت مربوط به این سه مرحله می‌شود و تفاوتی بین بیماری‌های جسمی و روانی وجد ندارد، عنوان کرد: ملموس نبودن بیماری‌های روانی و جامع بودن آن، تنها تفاوت‌هایی است که بیماری‌های روانی با سایر بیماری‌ها دارد.

جلیلی با بیان اینکه اقدامات بهداشتی در حوزه روانی در اولویت است، افزود: اگر از بروز بیماری جلوگیری شود، دیگر نیاز به تحمل بیماری‌ها در جامعه نیست.

وی در ادامه اظهار کرد: سالمندی به دلیل بالا رفتن متوسط سن جامعه در حال افزایش است و وقتی جمعیت افراد سالمند افزایش یابد، موارد بیشتری از مشکلات روانی را در سالمندان را خواهیم دید که این موضوع سلامت روانی جامعه ما را در آینده تهدید می‌کند.

مشاور عالی روانپزشکان با بیان اینکه افراد سالمند مشکلات بیشتری نسبت به سایر افراد دارند، گفت: این افراد توانایی لازم برای حل مشکلات خود ندارند، بنابراین مسئولیت حل مشکلات برعهده خانواده و جامعه است که باید برای حل آن برنامه‌ریزی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha