سلامت نیوز : معصومه ابتكار، معاون رئیس جمهور برای حل مشكلات زیست محیطی کلانشهرهای كشور شخصاً به استان‌ها سفر می‌كند. وی امروز به اراك می‌رود تا وضعیت آلودگی هوای این شهر را بررسی كند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ؛ هوای اراك از سال 67 گرفتار آلودگی است و شرایط هر روز وخیم‌تر می‌شود. دكتر امیر انصاری مدیركل حفاظت محیط زیست استان مركزی معتقد است مقابله با آلودگی اراك نیازمند مصوبات نیست و فقط به ضمانت اجرایی طرح‌های تصویب شده نیاز دارد چون تاكنون ضعیف اجرا شده‌اند اما سفر رئیس سازمان حفاظت محیط زیست كشور به اراك نوید بخش دستاوردهای خوبی است. وی به خبرنگار ایران گفت: گزارشی از مهمترین علل آلودگی هوا در قالب برنامه مدیریت زیست بومی تهیه شده تا امروز در كمیته ویژه مطرح شود. این عوامل عبارتند از فعالیت كارخانه آلومینیوم‌سازی اراك، كوره‌های آجرپزی، گرد و غبار تالاب كویری میقان، فعالیت صنایع دشت شازند، تردد خودروها، كارخانه‌های ضایعاتی و پدیده گرد و غبار در غرب كشور.

انصاری با اشاره به طرح‌های پیشنهادی مقابله با این آلاینده‌ها اظهار كرد: برای توقف فعالیت كارخانه آلومینیوم‌سازی پیگیری‌های بسیاری انجام شده و قرار بود در سال 88 از اراك منتقل شود اما به علت كمبود اعتبار و بودجه تاكنون این اتفاق نیفتاده و مسئولان اعلام كرده‌اند تا سال 93 فعالیت آن متوقف می‌شود. فعالیت كوره‌های آجرپزی هم ایجاد آلودگی می‌كند كه با گازسوز كردن این كارگاه‌ها‌ برطرف می‌شود. 70 كوره در استان فعال است كه تاكنون 50 مركز گازرسانی شده و گازسوز كردن 20 كوره دیگر نیازمند 5/3 میلیارد تومان اعتبار است. بخشی از این اعتبار را شركت گاز و بخش دیگر را استانداری تأمین می‌كند.

انصاری با اشاره به عواملی كه تالاب میقان را كویر كرده است، افزود: پدیده طبیعی خشكسالی، فعالیت معدن سولفات سدیم در منطقه، تغییر كاربری اراضی حاشیه تالاب، چرای بیش از اندازه دام، ورود پساب‌های صنعتی و سموم كشاورزی به تالاب و برداشت بی‌رویه آب برای كشاورزی از عوامل تهدید‌كننده میقان است و پیشنهاد ما برای نجات آن، تأمین حقابه زیست محیطی است. حقابه میقان 70 سال است تأمین نمی‌شود و اكنون تنها منبع تغذیه آن،‌ پساب تصفیه شده فاضلاب شهر اراك است. انصاری در مورد رفع آلاینده‌های ناشی از فعالیت صنایع دشت شازند هم توضیح داد: نیروگاه حرارتی شازند اراك یكی از عوامل آلودگی شهر بود كه اواخر سال 91 گازسوز و مشكل آن حل شد اما آلودگی ناشی از تولید و خروج محصولات پلیمری و مواد شیمیایی در پالایشگاه و پتروشیمی شازند همچنان ادامه دارد. انتظار ما از وزارت نفت این است كه این موضوع را پیگیری و مراكز را ملزم به رعایت دستورالعمل‌های زیست‌محیطی كند.

برای كنترل تردد خودروها هم اجرای طرح ترافیك در مركز شهر پیشنهاد شد كه محدوده آن تعیین و به شورای ترافیك شهر اراك تحویل داده شده است. به گفته وی اراك نیازمند یكهزار هكتار فضای سبز در حاشیه و داخل شهر است؛ چون فضای سبز كنونی اراك خزان‌كننده است و در زمان بحران آلودگی، كاملاً از بین می‌رود. انصاری در مورد فعالیت كارخانه‌های ضایعاتی بیان كرد: حدود 300 واحد آلاینده غیرمجاز در حاشیه شهر فعالیت می‌كند كه به 50 واحد اخطار داده‌ایم و 25 واحد هم تعطیل شده است. این واحدها، ضایعاتی را كه در طول روز جمع می‌شود هنگام شب در كوره می‌سوزانند كه آلودگی ناشی از آن سرطان‌زا است. وی در خصوص پدیده فرامنطقه‌ای گرد و غبار كه از غرب كشور وارد استان می‌شود هم توضیح داد: 60درصد از گرد و غبار موجود در هوای اراك از پدیده ریزگردهای غربی ناشی می‌شود و منبع 40 درصد آن هم، میقان و بیابان‌های حاشیه‌ای است كه باید با همكاری کشورعراق حل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha