دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۵
کد خبر: 84656
سلامت نیوز : یک سال پیش موج نگرانی‌ها درباره آلودگی آب استان چهارمحال و بختیاری به نیترات با حرف‌های نماینده این استان آغاز شد. ادعایی که خیلی سریع «قاسمعلی خدابخشی» مدیرعامل آبفار چهارمحال و بختیاری آن را تکذیب کرد؛ در همین راستا مشاور سازمان حفاظت محیط زیست درباره آلودگی آب این استان به «حمایت» توضیح می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه حمایت ؛ «اسماعیل کهرم» مشاور سازمان حفاظت محیط زیست در این باره گفت: ما خبری از این آلودگی آب استان نداریم اما حتما این موضوع از سوی و دفتر آب و خاک این سازمان بررسی می‌شود. وی با بیان اینکه آلودگی آب شرب به نیترات باعث ایجاد بیماری «blue baby» یا بچه آبی در کودکان می‌شود، ادامه داد: هر جا انسان‌ها تجمع داشته باشند، آب‌ها نیز به نیترات و نیتریت آلوده می‌شود و این اتفاق جدیدی نیست؛ از آنجا که فضولات انسانی و حیوانی دارای این مواد هستند، دفع آنها باعث می‌شود تا خواسته یا ناخواسته به آب‌های زیرزمینی و چاه‌های نفوذ و این آب‌ها را آلوده کنند. مشاور سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: شاید بتوان به جرات گفت که این دو ماده در همه رودخانه‌ها و آب‌های زیرزمینی وجود دارد اما باید دید مقدار آن چقدر است زیرا وجود آن در آب شرب تا اندازه‌ای خطرناک نیست؛ برای مثال در آزمایشی که از آب‌های معدنی بطری ما به عمل آمده است، از هر 21 بطری، 11 تای آن دارای نیترات و نیتریت است اما نه در حدی که باعث بیماری شود. وجود نیترات در آب آشامیدنی در سایر استان‌ها از جمله تهران نیز به تایید رسیده است و میزان آن تا حدی بود که مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت دوره احمدی نژاد با بیان اینکه میزان نیترات آب تهران در برخی نقاط بالاتر از حد استاندارد است هشدار داده بود. کهرم با تایید این مطلب خاطرنشان می‌کند: با توجه به مطالعات سازمان بهداشت جهانی در مورد نیترات، این سازمان حد مجاز را ۵۰ میلی گرم نیترات در یک لیتر آب اعلام کرده و استاندارد ملی ایران نیز برای نیترات همین مقدار است.

همه مشکلات آب نیتراتی
وی با بیان اینکه تحقیقات پزشکان نشان داده است مصرف آب شرب آلوده به نیترات در دوران بارداری خطر تولد نوزادان مبتلا به نواقص مادرزادی نظیر «اسپینا بیفیدا» یا بیرون‌زدگی نخاع، عارضه لب‌شکری و عدم رشد طبیعی اندام‌ها و به خصوص بیماری blue babay را تشدید می‌کند، می‌افزاید: این بیماری باعث می‌شود تا نوزادان دچار نارسایی ریه شده و نوک انگشتان دست و پای آن‌ها به رنگ آبی درآید.این کارشناس محیط زیست در پایان خاطرنشان کرد: تصور نمی‌کنم مقدار نیترات موجود در آب‌های چهارمحال و بختیاری بالاتر از حد مجاز باشد، با این حال سازمان حفاظت محیط زیست به این موضوع رسیدگی خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha