ویروس ایدز در شیر مادر وجود دارد و از این طریق كودك را آلوده می كند و خالكوبی و سوراخ كردن گوش به وسیله سوزن و وسایل آلوده باعث انتقال بیماری ایدز می شود.

دكتر مریم مسعودی، پزشك مركز مشاوره بیماری های رفتاری، در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران،‌ در زمینه آلودگی به ویروس و بیماری ایدز افزود: افراد آلوده به ویروس ایدز بدون داشتن علامت، آلودگی را به دیگران منتقل می كنند و بیماران تا 3 سال پس از تشخیص بیماری ایدز جان خود را از دست می دهند.
وی در خصوص اینكه تماس های عادی و معمولی باعث انتقال آلودگی نمی شود گفت: ویروس ایدز از طریق تماس های معمولی و عادی مانند دست دادن، بغل گرفتن، بوسیدن صورت، غذا خوردن از یك ظرف مشترك، مسافرت در یك اتوبوس، استفاده از استخر شنای عمومی و توالت عمومی منتقل نمی گردد.
وی در مورد نیش حشرات برای انتقال بیماری ایدز تأكید كرد: خون آلوده مكیده شده بوسیله حشرات به سرعت با آنزیمهای حشره پاره شده و ویروس خارج شده از سلول میزبان قادر به ادامه حیات در داخل بدن حشره نیست و حشره با گزش فرد دیگر نمی تواند ویروس فعال را منتقل كند.
همچنین دكتر محمدرضا شگراف نخعی معاون بهداشتی واحد مدیریت بیماریها در ادامه با بیان اینكه هر روز شش هزار و 800 نفر به ویروس ایدز آلوده می شوند و بیش از پنج هزار و هفتاد نفر در اثر ایدز جان خود را از دست می دهند افزود: تعداد مبتلایان به ویروس ایدز در سال 2007 حدود 2/33 میلیون نفر است كه 8/30 میلیون نفر آنها بزرگسالان و 5/2 میلیون نفر آنها را كودكان زیر 15 سال تشكیل می دهند كه نیمی از مبتلایان زن هستند.
وی تصریح كرد: 1/2 میلیون نفر در سال 2007 در اثر ایدز جان خود را از دست داده اند كه 7/1 میلیون بزرگسال و 330 هزار نفر آنها كودك بوده اند.
وی ادامه داد: در كشور ایران تا ابتدای مهر 1386 تعداد 16090 نفر آلوده به ویروس HIV شناسایی شده اند كه از این تعداد 15150 نفر مرد و 940 نفر زن هستند و اعتیاد تزریقی 7/66 درصد همچنان مهمترین راه انتقال بیماری است و بر اساس آخرین آمار 2121 نفر در ایران بر اثر ایدز جان خود را از دست داده اند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha