سلامت نیوز : مدیر کل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت از شیوع افسردگی و افکار خودکشی در دوران سالمندی خبر داد و گفت: 25 درصد افراد سالمند افسرده هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ دکتر عباسعلی ناصحی روز دوشنبه در نشست خبری هفته سلامت روان که از 24 تا 30 مهر در کشور برگزار می شود گفت: شعار امسال روز جهانی سلامت روان، سلامت روان و سالمندی است.

وی با اعلام این مطلب که سالمندی یک بیماری نیست بلکه مرحله از چرخه طبیعی افراد است اظهار داشت: دوره سالمندی ممکن است با مشکلاتی همراه باشد که اختلالات روانی از جمله آنهاست.

وی از شیوع بالای افسردگی و افکار خودکشی در سالمندان خبرداد و گفت: 25 درصد افراد سالمند دچار مشکلات افسردگی هستند.

ناصحی از اختلال حافظه و آلزایمر در دوران سالمندی یاد کرد و گفت: اختلالات شبه جسمی نیز که منشا روانی دارند در سالمندان شایع است.

به گفته وی، اختلالات مربوط به خواب، اضطراب، بی قراری و غیره از دیگر موارد شایع در دوران سالمندی است.

ناصحی سوء مصرف مواد مخدر، داروها و الکل را در دوران سالمندی مورد اشاره قرار داد و گفت: اعتیاد به این قریب مواد ناشی از باورهای غلط برخی از سالمندان است که برای کم کردن مشکلات دوران سالمندی به سمت سوء مصرف مواد گرایش پیدا می کنند.

مدیر کل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت از مشکلات جنسی به عنوان یکی دیگر از اختلالات در دوران سالمندی نامبرد و گفت: انزوا و تنهایی در سالمندی نیز بسیار شایع است.

وی با طرح این موضوع که آشیانه خالی یکی دیگر از بحران های دوران سالمندی است افزود: سالمندان احساس می کنند در این دوران وقتی فرزندانشان ازدواج می کنند و از منزل و خانه می روند با منزل خالی مواجه می شوند و از این حیث دچار مشکلاتی می شوند.

وی نگرش های منفی برخی افراد جوان را باعث پریشان خاطری سالمندان دانست و گفت: انجام فعالیت های ذهنی در دوران سالمندی، برقراری ارتباطات اجتماعی، فعالیت های جسمانی، فعالیت های تفریحی موردعلاقه سالمندان می تواند به بهبود سلامت روان سالمندان کمک کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha