سلامت نیوز : معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه مثلث ماهواره، آرایشگاه‌های زنانه و باشگاه‌های بدنسازی باعث شیوع مصرف داروهای روانگردان در بین جوانان کشور شده است از بدحجابی در جامعه که باعث ناهنجاری‌های روانی می‌شود انتقاد کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم ؛ علی اکبر سیاری در نشست خبری هفته بهداشت روان اظهار داشت: همه مردم دوست دارند صد سال عمر کنند، فرآیند پیر شدن کند است اما می‌توان آن را اصلاح کرد و از قدیم نیز گفته‌اند سالمند شدن نشان کمال است و محصول یک زندگی سالم می‌باشد.

وی افزود: عواملی که باعث اختلال در دوران سالمندی می‌شوند شامل عادات غذایی غلط، استرس و کم‌تحرکی است، سالمندان نیاز به حمایت از جمله حمایت مالی دارند ولی برخی از مردم ما مجبور هستند برای درمان از جیب خود پول بپردازند و برخی از درمان‌ها را بیمه‌ها می‌پردازند و هر زمان که سهم پرداخت از جیب مردم بیشتر می‌شود نشان ناعدالتی است و متاسفانه برخی از افراد نیز اصلا بیمه نیستند و این افراد کسانی هستند که زودتر فقیر، ورشکسته و فوت می‌کنند.

سیاری تصریح کرد: مردم کشورهای توسعه یافته کمتر پول برای درمان می‌پردازند و بیشتر بیمه‌ها این هزینه‌ها را متقبل می‌شوند ولی در کشورهای جهان سوم اینطور نیست و اولویت‌بندی دولت‌ها باید برای ارتقاء رفاه اجتماعی به خصوص پوشش کامل و قوی بیمه‌ها باشد.

وی ادامه داد: بر اساس آمارها مجموع هزینه‌های بیماران روان‌پریش در سنین 15 تا 64 سال سالانه بالغ بر 960 میلیارد تومان است که دو سوم از این افراد مبتلا به بیماری روان‌پریش هستند و مابقی مبتلا به این بیماری نبوده‌اند.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت تصریح کرد: بر اساس همین آمارها 45 درصد افراد توانسته‌اند از بیمه برای خدمات سرپایی استفاده کنند و 40 درصد از آنها نیز توانستند از بیمه خود برای بستری استفاده کنند و این آمارها نشان می‌دهد در کار بیمه اشکالاتی وجود دارد و کسی که بیمار می‌شود و مجبور است از جیب پول درمان بپردازد این یک کار بد تلقی می‌شود و متاسفانه در مورد مشاوره و روانپزشکی نیز هیچ بیمه‌ای پوشش لازم را ارائه نمی‌دهد.

سیاری گفت: متاسفانه میزان قانونگذاری، عدم نظارت و رفتارهای هیجانی در جامعه ما بالا است که زمینه‌های ناهنجاری‌های اجتماعی، افسردگی و روانی را بوجود می‌آورد.

وی ادامه داد: 3 مثلث ماهواره، آرایشگاه زنانه و باشگاه‌های بدنسازی باعث شیوع افزایش مصرف مواد روانگردان شده است. ما 40 هزار باشگاه بدنسازی داریم که دختران و پسران برای آموزش به آن مراجعه می‌کنند. دختران برای زیبایی اندام و لاغری و پسران برای پرورش اندام به این باشگاه‌ها مراجعه می‌کنند و متاسفانه به انان مصرف داروهای روانگردان توصیه می‌شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به اینکه بدحجابی که در ایران وجود دارد باعث ناهنجاری‌های روانی می‌شود افزود: این بی‌حجابی که در جامعه ما وجود دارد در هیچ جای دنیا مشاهده نمی‌شود حتی در کشورهای غربی با وجود آنکه انتخاب حجاب آزاد است ولی هیچ‌کدام از این کشورها مانند ما گرفتار این بدحجابی‌ها نیستند که باعث ناهنجاری‌های روانی می‌شوند.

سیاری با اشاره به اینکه بسیاری از افراد به دلیل هزینه‌های بالا درمان خود را در حوزه بیماری‌های روان‌پریشی رها می‌کنند عنوان کرد: 46 درصد آنان در پرداخت هزینه‌ها مشکل دارند و بیش از 26 درصد آنها نیز اصلا بیمه ندارند و  در خصوص سطح رفاه و سازمان‌های بیمه‌گر باید در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند زیرا وزارت بهداشت تامین کننده منابع مالی نیست و بر اساس وظایفش باید نیروی پزشکی تربیت کنند، تخت و بیمارستان تهیه کنند و خدمات مناسب بهداشتی درمانی ارائه دهند.

وی با اشاره به تورم 40 درصدی در جامعه بیان داشت: امروز ما شاهد افزایش قیمت لبنیات، گوشت‌، آب و دارو هستیم در حالیکه درآمدها ثابت مانده ولی هزینه‌ها بالا رفته است و می‌بینیم که این تورم و کاهش هزینه‌ها به بیمارستان‌ها فشار وارد می‌کند و بیمارستان‌ها درآمدی ندارند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: بیشترین مشکل در برطرف نشدن مشکلات بیماران روان‌پریش ضعف در پوشش ضعیف بیمه‌ها است و شما خبرنگاران باید به سراغ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان تامین اجتماعی بروید و این موارد را از آنها مطالبه کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha