دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۱
کد خبر: 84674

سلامت نیوز : رییس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر دستورالعمل تراشیدن موی سر مردان در حج تمتع را تشریح کرد.

دکتر سید علی ریاض در گفت‌وگو با (ایسنا)، در تشریح جزئیات دستورالعمل حلق بهداشتی زائران حج تمتع 92، گفت: یکی از اعمال واجب حج تمتع، انجام عمل حلق یا تراشیدن موی سر برای مردان است که با انجام آن، زائر از احرام خارج می‌شود، اما این عمل به دلایل متعدد از جمله خستگی زائر، کمبود فضای سرویس‌های بهداشتی، هجوم همزمان زائر، نداشتن مهارت لازم تیغ‌زدن به سر و فشارهای روانی که روی زائر وجود دارد، موجب برهم‌زدن نظافت منا و آلودگی محیط می‌شود.

وی با بیان اینکه با انجام حلق بهداشتی می‌توان علاوه بر حفظ سلامت زائر، بهداشت و زیبایی محیط منا را نیز حفظ کرد، گفت: به همین منظور دستورالعملی با 10 بند بهداشتی برای اجرای صحیح حلق بهداشتی توسط پزشکان و مدیران کاروان در نظر گرفته شده است.

رییس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه از پزشکان و مدیران کاروان خواسته شده تا جلسات آموزشی و حتی توجیهی ویژه حلق بهداشتی برای زائران برگزار کنند، گفت: به زائران تاکید می‌شود که وسایلی همچون ماشین اصلاح یا خودتراش با یک تیغ، پیشبند پلاستیکی یک بار مصرف، صابون بدون بو و دستکش یکبار مصرف به همراه داشته باشند.

وی با بیان اینکه مدیران کاروان باید به زائران آموزش دهند که از خودتراش‌های یک بار مصرف استفاده نکنند، چرا که تیغ این خودتراش‌ها کند است، گفت: مدیران و پزشکان کاروان باید لیست زائرانی که احتمالا بیماری‌های عفونی نظیر هپاتیت دارند را تهیه و حتما این افراد توسط آرایشگر حلق شوند و پزشک نیز در تراشیدن موی این افراد نظارت ویژه‌ داشته باشد.

ریاض با بیان اینکه بر اساس این دستورالعمل، پزشک مجموعه باید یک ظرف مخصوص جمع‌آوری اشیای تیز و برنده (safety box) داشته باشد و آن را با خود به منطقه منا ببرد.

رییس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه باید به زائران آموزش داده شود که در صورت داشتن زخم، زگیل یا خال‌بزرگ در ناحیه سر، این موضوع را به حلق‌کننده اطلاع دهند، گفت: همچنین زائرانی که سابقه بیماری اعصاب و روان، لرزش دست، ضعف شدید بینایی یا بیماری عفونی دارند، از انجام حلق برای دیگران خودداری کرده و نباید عمل حلق توسط افراد خارجی و دوره‌گرد انجام شود.

وی با اشاره به استفتاء انجام شده از مراجع معظم تقلید مبنی بر استفاده از ماشین اصلاح یا خودتراش در انجام عمل حلق، گفت: ماشین اصلاح، آلودگی و خطر کمتری دارد. به همین دلیل از زائران درخواست می‌شود این وسیله را با خود به همراه داشته باشند.

ریاض با بیان اینکه پزشکان مجموعه موظف هستند تا با حضور در کنار زائران، بر انجام حلق بهداشتی نظارت کنند، گفت: هنگام انجام حلق به هیچ وجه زنان نباید حضور داشته باشند و نباید در این عمل دخالتی داشته باشند.

رییس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه زائران پس از اتمام عمل حلق، بلافاصله استحمام ‌کنند، گفت: زائران از انجام عمل حلق در راهروها، کنار و داخل چادرها خودداری کنید.

وی با بیان اینکه گاها دیده می‌شود که زائران از تیغ‌های نامناسب برای انجام عمل حلق استفاده می‌کنند، گفت: در سنوات گذشته برخی از زائران با یک بسته تیغ نیز نمی‌توانستند به درستی عمل حلق را انجام دهند، به همین منظور زائران برای تهیه تیغ مخصوص ترجیحا از نوع لیزری باید مورد هدایت پزشک مجموعه قرار گیرند.

ریاض با بیان اینکه نرم‌کردن مو قبل از انجام حلق با صابون و استفاده از آبپاش، عمل حلق را بسیار روان و ساده می‌کند، گفت: رعایت این گونه اقدامات ساده می‌تواند عمل حلق را بهداشتی و ساده کند.

رییس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه در یکی از بندهای این دستورالعمل، مشخص شده که ماشین اصلاح، قیچی، خودتراش، شانه و برس با موادی مانند الکل 70 درصد و ... گندزدایی می‌شود، گفت: در صورتی که مواد گندزدا در اختیار نباشد، باید لوازم با آب‌داغ و موادشوینده تمیز شوند.

وی با بیان اینکه تهیه چهارپایه برای سرویس‌های بهداشتی به تعداد حداقل 10 عدد برای هر سرویس برای نشستن صحیح زائران از دیگر بندهای دستورالعمل حلق بهداشتی است، گفت: نشستن صحیح زائر علاوه بر راحتی و ممانعت از فشار بر ستون فقرات، موجب حفظ و پوشش بدن زائر نیز می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha