سلامت نیوز : رییس کل سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه شرایط سختی بر نظام سلامت حاکم است، گفت: در چنین شرایطی ناجوانمردانه‌ است که تمام انگشت اتهام به سوی مدیران سلامت دراز شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکترعلیرضا زالی در مراسم تکریم و معارفه معاون درمان وزارت بهداشت، معاونت درمان را از تاثیرگذارترین بخش‌های وزارت بهداشت خواند و گفت: این تغییر مدیریتی در شرایطی صورت می‌گیرد که وزارت بهداشت یکی از سخت‌ترین ادوار خود را تجربه می‌کند و در حال حاضر شرایط سختی بر نظام سلامت کشور حاکم است.

وی مشکلات اعتباری وزارت بهداشت را مورد اشاره قرار داد و گفت: مشکلات فراوان اعتباری، حجم قابل توجه متراکم مطالبات فرو خفته مردم در سلامت، مباحث جمعیت شناختی، تغییر سیمای بیماری‌ها و مرگ، تغییرات فناوری‌های تشخیصی و درمانی، مشکلات مربوط به منابع ارزی و ... بخشی از چالش‌های متکثری است که تمشیت امور بسیاری از آنها باید در معاونت درمان صورت گیرد.

زالی برخی قوانین برنامه پنجم توسعه را مورد اشاره قرار داد و گفت: دگردیسی ساختاری وزارت بهداشت متاسفانه به دلیل مشکلات اعتباری محقق نشده و بسیاری از بسته‌های مندرج در قانون پنجم توسعه در فصول اجتماعی به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌ها و منابع مالی عملا دچار مشکل شده است؛ این در حالیست که اجرای بخش عمده‌ای از این تکالیف به منابع ناشی از 10 درصد هدفمندی یارانه‌ها مربوط می‌شد که البته تاکنون یک ریال هم در این زمینه به صندوق وزارت بهداشت واریز نشده است.

رییس کل سازمان نظام پزشکی چگونگی اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها را مورد اشاره قرار داد و ضمن انتقاد به نحوه اجرای آن، گفت: عدم تدبیر در اجرای این قانون منجر به محقر کردن طرح بزرگ تحول اقتصادی شد، به طوری که دولت تدبیر و امید نیز از بزرگترین چالش‌هایش همین موضوع است و در آن زمان فریادهای نخبگان اقتصادی در دالان بروکراتیک دولتی گم شد. این تجربه و سناریوی تلخ باید فراسوی ما باشد تا به حرف‌های دلسوزان در ابعاد مختلف توجه شده و از یک جانبه‌گرایی پرهیز شود.

وی در این باره افزود: بر این اساس است که دولت در بخش هزینه‌های جاری با کسری جدی روبروست و هدفمندی یارانه‌ها بر خلاف قانون حرکت کرده است. اگر امروز هم قرار باشد سه دهک بزرگ درآمدی کشور از این امر کسر شوند، حتی شناسایی آنها معضلی جدی خواهد بود.

زالی اعتبار 2000 میلیاردی در نظر گرفته شده برای اجرای برنامه پزشک خانواده در بودجه امسال را مورد اشاره قرار داد و گفت: این در حالی است که کمتر از دو درصد این امر تاکنون محقق شده است و از طرف دیگر اعتبار مربوط به نگاهداشت نیرو‌ها در مناطق مختلف به ویژه مناطق محروم از 870 میلیارد تومان به 131 میلیارد تومان تقلیل یافت؛ اما با این وجود بخش قلیلی از این موضوع تاکنون محقق شده است.

رییس کل سازمان نظام پزشکی ادامه داد: در چنین شرایطی ناجوانمردی است که انگشت اتهام به سمت مدیران سلامت دراز شود و لازم است که همه دلسوزان حوزه سلامت با تشریک مساعی، کار مشترک ملی را سرلوحه کار خود قرار دهند و به کمک وزارت بهداشت آیند. هر چند در روزهای سختی به سر می‌بریم؛ اما از آنجا که امید در مردم شکوفا شده است. می‌توان از این شرایط سخت هم عبور کرد و این امر نیازمند همدلی است.

وی در عین حال از برخی نگاه‌ها به جامعه پزشکی انتقاد کرد و گفت: در سال‌های اخیر گفتمان با جامعه پزشکی بر تکریم مبتنی نبوده است و نگاه به جامعه پزشکی جبرآمیز بوده است؛ این در حالی است که بخش عمده‌ای از یارانه سلامت را پزشکان می‌پردازند. از طرف دیگر با وجود تمام مشکلات، سلامت در هیچ نقطه‌ای از کشور تعطیل نشده است. این در حالی است که ممکن است پزشک شش ماه و یا بیشتر حقوق خود را دریافت نکرده باشد و بر این اساس باید از دیالوگ‌های غیرمنطقی و غیرمنصفانه درباره جامعه پزشکی پرهیز شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha