دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۵
کد خبر: 84701
سلامت نیوز : تماس‌های مکرر مردمی با خبرگزاری فارس در استان البرز حاکی از آن است که وجود سگ‌های ولگرد در کرج برای شهروندان آزاردهنده شده است و این درحالی است که واکسن‌های هاری نیز در کشور با وجود اهمیت آن، به میزان کافی موجود نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ پدیده حضور سگ‌های ولگرد در سطح شهر در حالی این روزها در کرج بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است که در خصوص مشکلات ناشی از افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد می‌توان به شیوع بیماری‌های مشترک و قابل انتقال بین حیوان و انسان اشاره کرد.

همچنین سگ‌‌های ولگرد عامل اصلی حمله و گازگرفتگی به انسان بوده و بیماری هاری منتقل شده از این سگ‌ها از جمله بیماری‌‌های نادری است که موجب مرگ افراد دچار حادثه می‌شود و این موضوع اهمیت پیشگیری از این بیماری به ویژه واکسیناسیون و اتلاف سگ‌های ولگرد را چند برابر می‌کند.

یکی از مشکلاتی که این روزها مردم قسمت‌هایی از بخش مرکزی کرج، فردیس و کیانمهر و مهرشهر با آن درگیر هستند، ازدیاد سگ‌های ولگردی است که این روزها با پاره کردن کیسه‌های زباله و همچنین فضولاتشان موجب کثیفی سطح شهر شده‌اند.

صدای زوزه این حیوانات در آخر شب و اوایل صبح نیز موجب بر هم خوردن آرامش مردم در برخی از مناطق حاشیه‌نشین شهر شده و علاوه بر این مسائل، نباید از وجود انواع و اقسام بیماری‌هایی که از این حیوان برای انسان به‌وجود می‌آید، غافل بود.

از آنجایی که سگ‌های ولگرد عامل اصلی شیوع بیماری‌هایی از جمله سالک و هاری هستند، مردم انتظار دارند که با جمع‌آوری این سگ‌ها هم نظافت سطح شهر افزایش یابد و هم از شیوع این بیماری‌ها جلوگیری شود.

*سگ‌ ولگرد 100 نوع بیماری را انتقال می‌دهد

براساس گفته کارشناسان، سگ‌های ولگرد موجب انتقال بیش از 100 نوع بیماری به عنوان مخزن و میزبان واسطه هستند که مهم‌ترین آنها هاری، کیست هیداتیک، سالک، تب کریمه کنگو و بیماری‌های روده‌ای و انگلی است.

حیوان گزیدگی توسط سگ‌ها نیز خطر ابتلای انسان به بیماری هاری را در پی دارد که این بیماری بسیار خطرناک و کشنده است و باید فرد سگ گزیده بلافاصله به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه و تحت مراقبت ویژه نظیر دریافت واکسن ضد هاری و تزریق سرم قرار گیرد.

با وجود این مهم در کرج افراد آسیب‌دیده باید به دنبال تزریق واکسن هاری در خارج از محدوده زندگی خود یعنی در پایتخت باشند، موضوعی که در تماس یکی از شهروندان با دفتر خبرگزاری فارس در کرج مطرح شد و جای تعجب است که حتی یک واکسن هاری در کلانشهری با وسعت کرج یافت نمی‌شود!!!

موضوع نبود واکسن هاری براساس اطلاعات دریافتی خبرنگار ما  موضوعی کشوری است که هم‌اکنون نیز در حال پیگیری است، موضوعی که تنها منحصر به استان البرز نیست، اما نیازمند نگاهی جدی چه در این استان و چه در سطح کشور است.

* کمبود دارو و نرخ ارز عاملی برای این کاستی‌ها است موضوعی که نیازمند عزمی جدی است

در این میان اتلاف سگ‌های ولگرد که یکی از اقدامات شهرداری و سازمان پسماند است در گفت‌وگوی خبرنگار فارس در کرج با مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری کرج پیگیری شد.

* اتلاف ماهانه نزدیک به 350 قلاده سگ ولگرد در کرج

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج طی گفت‌وگویی با خبرنگار فارس اظهار داشت: اتلاف سگ‌های ولگرد از اهمیت بالایی برخوردار است که براساس آمار موجود ماهیانه نزدیک به 350 قلاده سگ در کرج اتلاف می‌شوند.

همایون رضامدنی درباره حضور سگ‌های ولگرد در مناطق حاشیه‌ای کرج و لزوم اتلاف آنها، بیان کرد: اتلاف سگ در منظر عمومی اقدامی نامناسب است و وجهه روانی چنین حرکتی چندان در شهر مثبت و قابل پذیرش نیست.

وی با اشاره به دستورالعمل وزارت کشور در سال گذشته مبنی بر عدم اتلاف سگ‌ها در مناظر عمومی و تأکید آن بر زنده‌گیری، گفت: این دستور و شیوه اجرا بسیار مناسب بود، اما متأسفانه امکانات و تجهیزات ما در کرج به هیچ‌وجه جوابگوی نیازها نبود.

این مسئول، مراحل زنده‌گیری از جمله جمع‌آوری زنده و انتقال این حیوانات به منطقه حلقه دره و در نهایت اتلاف آنان در این منطقه را عملیاتی بسیار دشوار و هزینه‌بر عنوان و تصریح کرد: به دلیل کمبودها و با توجه به خواست سازمان،‌ شورای تأمین استان البرز به وزارت کشور برای صدور مجوز اتلاف سگ‌ها درخواست داد و پس از این اقدام با صدور مصوبه‌ای، مجوز مجدد اتلاف سگ‌ها به سازمان پسماند واگذار شد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج، وجود سگ‌های ولگرد در شهر را بیشتر محدود به فصول سرد سال عنوان کرد و ادامه داد: اغلب سگ‌ها در فصل‌های گرم به خارج از شهر می‌روند و با آغاز فصل سرد به شهرها پناهنده می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به انجام عملیات زنده‌گیری در سال گذشته و نیز آمار بالای زاد و ولد سگ‌ها، تعداد سگ‌های ولگرد امسال افزایش پیدا کرده است که اصلاح این امر در دستورکار سازمان قرار دارد.

رضامدنی، میانگین اتلاف سگ در هر ماه را بین 300 تا 350 قلاده دانست و گفت: بیشتر این سگ‌ها در حاشیه شهر قرار دارند.

وی تصریح کرد: سازمان پسماند در حال حاضر نیز اهتمام و جدیت ویژه‌ای برای اتلاف سگ‌های ولگرد دارد و با وجود امکانات کم این کار را در اولویت قرار داده است.

* فضای باز حاشیه کیانمهر و فردیس عامل وجود سگ‌های ولگرد

این مسئول همچنین دو منطقه فردیس و کیانمهر را که در فضاهای باز شهری قرار گرفتند، از نقاطی اعلام کرد که وجود سگ‌های ولگرد بسیاری در آنها گزارش می‌شود.

وی ابراز داشت: تماس‌های متعددی از این مناطق به صورت روزانه دریافت می‌شود که در پی این تماس‌ها اکیپ‌های مجهز و آماده سازمان به محل اعزام شده و برای اتلاف سگ‌ها اقدام می‌کنند.

رضامدنی در پاسخ به گلایه شهروندان مبنی بر عدم اتلاف برخی سگ‌هایی که در تماس با سامانه 137 اعلام می‌شود،‌ متذکر شد: مأموران در پی تماس شهروندان به محل اعزام می‌شوند و شروع به گشت‌زنی در محل می‌کنند، اما به دلیل فرار سگ‌ها و دور شدن آنها از محل گاهی موفق به اتلافشان نمی‌شوند.

* سه تیم قوی آماده اتلاف سگ‌های ولگرد هستند

مدیر عامل سازمان پسماند شهرداری کرج به وجود سه تیم قوی اتلاف سگ‌های ولگرد در شهر اشاره کرد و افزود: اتلاف سگ در ساعات خاصی باید صورت گیرد، چراکه اجرای این عملیات در ساعات پرتردد تأثیر روانی نامناسبی روی شهروندان داشته و سبب پریشانی شهروندان خواهد شد.

وی، کم‌ترددترین ساعات را بهترین زمان برای عملیات اتلاف سگ‌های ولگرد عنوان کرد و ادامه داد: در طول روز نمی‌توانیم وارد کار اتلاف شویم.

با توجه به حساسیت موضوع و محدودیت واکسن هاری، در کنار آموزش‌های همگانی و اتلاف سگ‌های ولگرد باید گام مؤثری در کاهش موارد حیوان گزیدگی با همکاری اعضای کمیته برداشته شود.

وجود سگ‌های ولگرد آثار و عواقب زیان‌بار از جمله صدمات ناشی از گزش، هزینه‌های اتلاف و بعد روحی و روانی برای مردم به دنبال دارد.

به هر روی امید می‌رود این مشکل که یکی از صدها تماس مکرر شهروندان با این رسانه است به زودی برطرف و بسترهای آسایش شهروندان فراهم شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha