سلامت نیوز : وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در بسیاری از مناطق محروم پزشک وجود ندارد و ۲۵۰۰ پزشک عمومی کم داریم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ حسن قاضی‌زاده هاشمی در مراسم تکریم و معارفه معاونان درمان وزارت بهداشت و قائم مقام وزیر در امور دانشگاه‌ها،‌ گفت: مردم از کار ما راضی نیستند در شهرهای کوچک و روستاها در تأمین نیروی متخصص، تجهیزات و فضای مناسب و در شهرهای بزرگ و کلانشهر‌ها به دلیل هجوم به بیمارستان‌ها و هزینه‌های سرسام‌آور و غیرمنصفانه در بخش خصوصی شاهد نارضایتی مردم هستیم.

وی ادامه داد: در بحث بودجه می‌بینیم به دلیل اینکه نتوانسته‌ایم در دو سال اخیر بیمارستان‌ها را نوسازی و بازسازی کنیم، تجهیزات و نیروی انسانی در ارائه خدمات با مشکل مواجه شده‌ایم و بیمه‌ها هم منابع مناسب را ندارند.

وزیر بهداشت گفت: پوشش محدود است و انتظار نداریم که تمام خدمات را بیمه‌ها بتوانند پوشش دهند، بنابراین در کل جامعه رضایتمندی بیش از 20 درصد نخواهد بود و باید فکر جدیدی کرد.

هاشمی ادامه داد: این روزها دنبال هدف بالاتری هستیم و درگیر کارهای روزمره نمی‌شویم در حالی که رسانه‌ها و غیر رسانه‌ها ناخواسته در هر دوره‌ای ما را درگیر مسائلی می‌کند و تا چشم باز می‌کنیم سال پایانی شده و کار جدیدی نمی‌توان کرد.

وی با بیان اینکه نقشه راه مشخص است و با دولت و مجلس در حال رایزنی هستیم، گفت: در این طرح وزارت بهداشت را تبدیل به ستاد می‌کنیم تا سیاست‌گذاری و نظارت عمده فعالیت این وزارتخانه شود.

وزیر بهداشت و درمان گفت: در تمام معاونت‌ها باید سیاست‌گذاری انجام شود، نه تصدی‌گری و برداشت اشتباهی که درمان را حاکمیت می‌کرده، باید تغییر کند و فقط حضور قوی در سیاست‌گذاری داشته باشیم.

هاشمی ادامه داد:‌ به همین دلیل ارتباطمان را با نظام پزشکی و انجمن‌ها بیشتر می‌کنیم و معاون درمان نباید نگران حضور خود در بخش خصوصی باشد و جلساتی که می‌تواند با اصحاب پزشکی به منظور یافتن راه‌حل‌ها داشته باشد را برگزار کند.

وزیر بهداشت گفت: یادم نمی‌آید که دامن وزارتخانه ما سفیدتر از بخش‌های پیرامونی باشد در واقع دامن دانشگاه‌‌ها و مراکزی که غیر از وزارت بهداشت هستند مبراترند، چرا که وقتی کاری متمرکز می‌شود بازار شایعه ایجاد می‌شود مگر اینکه کارها را واگذار کنیم.

وی ادامه داد: کمیسیون ماده 20 را اجرا کرده‌ایم و مه را به آن وصل کرده‌ایم درحالی که می‌توانیم در قالب تعریف سیاست‌ها خدمات را از طریق پیشخوان دولت و سامانه‌ها واگذار کنیم.

وزیر بهداشت تصریح کرد:‌ بیش از 500 هزار نفر در 6 ماه گذشته به وزارت بهداشت مراجعه کردند این افراد برای خدمات آموزشی و درمانی مراجعه کرده‌اند که با تمرکززدایی و شفاف‌سازی می‌توانیم مراجعه را کاهش دهیم.

هاشمی با اشاره به اینکه با قاطعیت از سازمان نظام پزشکی حمایت می‌کنیم، گفت:‌ این حمایت به سمتی است که از حقوق مردم و صنف پزشکان دفاع شود، انتظار داریم که در این دوره با مدیریت جدید به حل مشکلات مردم کمک شود.

وی گفت: فکر می‌کنم واگذاری تعرفه‌گذاری بخش خصوصی و حذف آن در نظام پزشکی مناسب نبود، بلکه یک اشتباه تاکتیکی بود و ثمره آن لجام‌گسیختگی شد که اکنون شاهد هستیم.

وی ادامه داد: سازمان نظام پزشکی از تعرفه خود دفاع می‌کرد و نمی‌گذاشت پزشکان بیشتر دریافت کنند، اما امروز دریافت خارج از تعرفه باعث شرمندگی نظام سلامت شده است.

وزیر بهداشت ادامه داد: سازمان نظام‌پزشکی به صرف رسیدگی به پرونده بسنده نکند و همان تعرفه قابل قبول را محافظت کند تا به مردم اجحاف نشود این ظلمی است که خودمان داریم به خود می‌کنیم و اینقدر که از حوزه آسیب دیده‌ایم از کج‌فهمی‌ها نبود.

هاشمی تصریح کرد: کسانی که به سود و جیب نگاه می‌کنند، ولو اینکه لباس سفید به تن دارند، در این مقطعی که مردم تحت فشار هستند، اما فداکاری می‌کنند، پسندیده نیست و مسئولیت‌نشناسی آنها را می‌رساند.

وی افزود: ‌نظام پزشکی باید پیشقدم شود و ما نیز همکاری می‌کنیم هرچند که تعداد این پزشکان کم است اما باید جلویشان را بگیریم تا هزینه بیشتری به ما تحمیل نشود.

وزیر بهداشت با اشاره به برنامه جدیدی در زمینه واقعی شدن قیمت خدمات، گفت: افرادی که خلاف می‌کنند قائل به هیچ قاعده‌ای نیستند و فکر می‌کنند که برند هستند، اما بدانند که دولت تغییر کرده و اینکه من در بخش خصوصی بوده‌ام نباید باعث افزایش لجام‌گسیختگی این افراد شود.

وی در مورد سطح‌بندی خدمات نیز گفت: این برنامه تا دو سه ماه آینده باید اجرا شود، البته باید ببینیم سیستم چقدر باید هزینه کند، چرا که آوردن تکنولوژی بیشمار بدون حساب و کتاب درست نیست.

وی افزود: دانشگاه‌های علوم پزشکی را بدون حساب گسترش می‌دهیم در حالی که در سال‌های اخیر تعداد دانشجویان دو برابر شده است. این پول را چه کسی می‌دهد، با این افزایش‌های بی‌برنامه مردم را مقابل دولت قرار می‌دهیم.

هاشمی گفت: از سوی دیگر هر کسی که به خارج می‌رود، به محض دیدن دارو و تجهیزات آن را به کشور می‌آورد در نتیجه بیمه و دولت نمی‌توانند آن را پوشش دهند.

وی گفت: سطح‌بندی خدمات باید مثل وحی منزل شود و هیچکس از آن تخطی نکند.

وزیر بهداشت همچنین در مورد اعتباربخشی گفت: در بخش اعتباربخشی نیز می‌توانیم اجرای آن را واگذار کنیم چرا که اکنون چقدر برای حفظ ظاهر هزینه می‌کنیم ولی آنچه که مهم است محتوای ارائه خدمات است.

هاشمی اظهار کرد:‌ در بسیاری از مناطق محروم پزشک وجود ندارد و 2500 پزشک عمومی کم داریم و این در فقیرترین نقاط کشور است. البته به دریافت آنها برنمی‌گردد چرا که در جایی 4 میلیون تومان هم می‌دهند اما نمی‌روند.

وی ادامه داد: نیازمند این هستیم که نیازسنجی شود، چرا که سرمان را انداخته‌ایم پائین و داریم نیرو تولید می‌کنیم و بعد هم باید برایشان اشتغال ایجاد کنیم. می‌بینیم که ماما و پزشک بیکار داریم و این زیبنده نیست.

وزیر بهداشت با اشاره به بازنگری اساتید در حوزه درمان گفت: حوزه درمان به بخش کوچکی تبدیل می‌شود که فقط سیاست‌گذاری می‌کند، ما علاقمند به گسترش بخش درمان نیستیم چون پیشگیری را باید مقدم بدانیم.

هاشمی در پایان اعلام کرد که دکتر آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت را رئیس جمهور به وی معرفی کرده و خود وزیر شناختی از وی نداشته است. اما ابراز امیدواری کرد که در این حوزه خدمات قابل تقدیری را مشاهده خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha