بخش دولتی عملاً از حمایت بودجه ای دولت برخوردار است اما پزشکان در بخش خصوصی باید همه هزینه هایشان را از مردم بگیرند اما چون بیمه ها تعرفه های پزشکان را در بخش خصوصی پوشش نمی دهند، مجبورند از مسیرهای فرعی هزینه هایشان را جبران کنند.

تجویز بیهوده سونوگرافی برای جبران تعرفه غیر واقعی
سلامت نیوز : عضو انجمن پزشکان عمومی گفت: بیمه ها تعرفه ویزیت پزشکان را در بخش خصوصی پوشش نمی دهند. اگر پزشکان بخواهند بر مبنای پوشش بیمه ها عمل کنند، زندگی شان نمی چرخد، مجبورند به نحوی از مسیرهای فرعی مانند تجویز خدمات پارکلینیکی غیر ضروری هزینه هایشان را جبران کنند.

 داوود بهرامی در گفت و گو با فارس گفت: طبق قانون، بیمه های پایه درمانی شامل بیمه تأمین اجتماعی،  خدمات درمانی و نیروهای مسلح باید 70 درصد هزینه های درمان پایه مردم را پوشش دهند اما در عمل این کار را نمی کنند.

وی گفت: بخش دولتی عملاً از حمایت بودجه ای دولت برخوردار است اما پزشکان در بخش خصوصی باید همه هزینه هایشان را از مردم بگیرند اما چون بیمه ها تعرفه های پزشکان را در بخش خصوصی پوشش نمی دهند، مجبورند از مسیرهای فرعی هزینه هایشان را جبران کنند.

بهرامی اضافه کرد: به عنوان مثال تعرفه ویزیت پزشکان عمومی در بخش دولتی 5400 تومان و تعرفه آنان در بخش خصوصی 12 هزار و 700 تومان است اما بیمه ها حتی برای پزشکان بخش خصوصی نیز فقط 70 درصد تعرفه بخش دولتی (یعنی 70 درصد 5400 تومان) را پوشش می دهند و مابه التفاوت آن را تا 12 هزار و 700 تومان باید از جیب مردم پرداخت شود.

عضو انجمن پزشکان عمومی کشور گفت: بیمه های پایه در واقع به علت حمایتهای قانونی که از آن برخوردار هستند، زیر بار تعرفه های ویزیت پزشکان در بخش خصوصی نمی روند و این ظلمی است که هم به بیماران و هم به پزشکان می شود  و در واقع 90 درصد هزینه های مردم در بخش خصوصی از جیب خودشان پرداخت می شود.

بهرانی افزود: به همین علت است که مردم می گویند دفترچه بیمه هیچ ارزشی ندارند و بسیاری از پزشکان بخش خصوصی به خصوص پزشکان متخصص اصلاً دفترچه بیمه را از بیماران قبول نمی کنند و تمام هزینه را یکجا از بیماران می گیرند زیرا معمولاً همین پوشش اندک 10 درصدی نیز با چندین ماه تأخیر پرداخت می شود.

 این پزشک عمومی اضافه کرد: بیمه ها باید تعرفه های واقعی خدمات پزشکان را در بخش خصوصی پوشش دهند و در عوض نظارتهایشان را بیشتر کنند تا جلوی تخلفات و سوء استفاده ها گرفته شود، در این صورت منابع بیمه ها نیز بیهوده برای تجویزهای بی مورد هدر نمی رود.

بهرامی تأکید کرد: از نظر علمی 80 درصد تشخیص بیماری با گرفتن شرح حال و معاینه پزشک انجام می شود اما به علت همین نارضایی ها پزشکان برای تشخیص بیماری وقت کافی نمی گذارند و به جای آن بلافاصله برای بیمار خدمات پارکلینیکی از جمله سونوگرافی تجویز می کنند که بسیاری از آنها بی مورد و غیر لازم است.

 عضو انجمن پزشکان عمومی در پاسخ به این پرسش فارس که آیا این کار پزشکان تخلف نیست، توضیح داد: پزشکان چاره ای ندارند، باید زندگی آنها هم بچرخد البته درصدی از پزشکان که این کارها را نمی کنند، زندگی سختی دارند و بسیار تحت فشار هستند.

وی گفت: البته اکثر پزشکان تمایل ندارند که بار اضافه ای به بیماران تحمیل شود اما سیستم بیمه ای و ظلمی که به بیماران و پزشکان می کنند، آنها را به این سمت می برد که از مسیرهای فرعی مشکلاتشان را حل کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha