سه‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۲ - ۰۵:۳۲
سلامت نیوز : توانبخشی افراد معلول از قلمروهای حمایتی به حوزه توانمندسازی ارتقا یافته است. در حال حاضر برابرسازی فرصت‌های اجتماعی برای نابینایان و تقویت مشاركت و حضور درخشان آنان در عرصه‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی، سیاست محوری متولیان امور معلولان به شمار می‌رود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ؛ سازمان بهزیستی كشور به عنوان متولی پیگیری قوانین مرتبط با افراد معلول همواره در جست‌وجوی یافتن شیوه‌هایی است كه توانمندسازی نابینایان را در بستر فعالیت‌های اجتماعی فراهم كند. توسعه خدمات توانبخشی از جمله ارائه وسایل كمك آموزشی و كمك توانبخشی مانند امكانات سخت افزاری و نرم‌افزاری نیز ازجمله شیوه‌هایی است كه به توانمندسازی و استقلال هرچه بیشتر نابینایان كمك خواهد كرد. امكانات سخت افزاری به نابینایان امكان می‌دهد تا متون مطالعاتی موردنیاز خود را به صورت بریل یا از طریق خروجی‌های صوتی، مطالعه كنند.

برنامه‌های نرم‌افزاری نیز امكاناتی را فراهم می‌سازد تا افراد نابینا مطالب را به صورت گویا دریافت كنند. افراد نابینا و كم بینا به كمك نرم‌افزارهای گویا و بریل می‌توانند آزادانه در فضاهای مجازی با دیگران ارتباط برقرار و از اینترنت برای كسب اطلاعات و انتقال تجارب و دانش خود استفاده كنند. كاربران نابینا با استفاده از رایانه به حداكثر استقلال فردی دست می‌یابند و می‌توانند همانند سایر افراد جامعه به فرصت‌های شغلی موردنظر خود دست پیدا كنند اما مانع بزرگ در این رابطه وجود نگرش‌های منفی در جامعه و ناكارآمدی قوانینی است كه باید حقوق آن‌ها را احیا كند. سازمان بهزیستی در تلاش است با بازبینی و اصلاح قانون جامع حمایت از حقوق معلولان و جلب مساعدت دستگاه‌های اجرایی، زمینه اجرای هر چه بهتر قانون مذكور و توانمندسازی نابینایان را فراهم كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha