سه‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۲ - ۰۵:۳۸
کد خبر: 84743
سلامت نیوز : نخستین نوع از سم بوتولینوم کشف شد اما دانشمندان به قدری نگران خطرات احتمالی آن برای بشریت هستند که جزئیات این کشف را فاش نکرده و به صورت محرمانه نگاه داشته اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ نگرانی دانشمندان پس از یافتن خواهرخوانده سم بوتولینوم که با نام تجاری بوتاکس شناخته می شود به قدری بود که پس از انتشار مقاله علمی این کشف در مجله بیماری های عفونی برخی از جزئیات آن حذف شد تا از استفاده این سم به عنوان تسلیحات بیولوژیکی جلوگیری شده باشد.

دانشمندان اعتقاد دارند که این سم به قدری خطرناک است که نمی توان آن را خنثی کرد.دیوی هوپر سردبیر مجله بیماری های عفونی گفت: معمولا برای انتشار مقالات علمی در یک مجله ارائه جزئیات ضروری است اما در این مورد یک استثنا صورت گرفت.

وی افزود: یکی از شروط عادی بحث درباره توالی ژنتیکی مورد نیاز برای ساخت این سم است، اما به علت این که این سم یک خطر امنیتی محسوب می شود تصمیم گرفته شد که اطلاعات تا زمانی که راهکاری برای خنثی کردن آن پیدا نشده به صورت محرمانه باقی بماند.

دکتر هوپر گفت: کشف این سم از نظر علمی به قدری اهمیت داشت که نمی توانستیم انتشار آن را به تعویق بیاندازیم.

این تصمیم یکی از تصمیمات جدیدی است که مسئله استفاده از اطلاعات علمی برای اهداف منفی را مدنظر قرار داده است. اخیرا عده ای نسبت به این که اطلاعات درباره فناوریهای جدیدی به صورت گسترده در دسترس قرار گرفته و این امر تهدیدهای بهداشتی و امنیتی به دنبال دارد، ابراز نگرانی کرده اند.

سم بوتولینوم پروتئین و نوروتاکسین است که توسط  سم باکتری کلستریدیوم تهیه و شدیدترین ماده سمی محسوب می شود که تاکنون شناخته شده است.

در صورتی که انسان این سم را هضم کند، می تواند بسیار خطرناک و حتی کشنده باشد.

سم بوتولینوم به عنوان یک نوروتاکسین دارای اثر قوی روی سلول های عصبی بدن است، این سم می تواند سیگنارهایی که سلول های عصبی به مغز یا ماهیچه های مختلف ارسال می کنند را مسدود کند که در نتیجه فلج موقت رخ می دهد. این شرایط بوتولیسم نامیده می شود و اگر درمان نشودT کشنده خواهد شد.

سم بوتولینوم با نام تجاری بوتاکس (Botox) معروف است و برای فلج موقت عضلات تزریق به کار می رود.

این سم برای فلج عضلات زیرپوستی برای صاف کردن چین و چروک های صورت و ایجاد ظاهری جوان تر در افراد به کار می رود؛ مانند چین و چروک های ناشی از اخم کردن که در بین ابروها یا روی پیشانی ایجاد می شوند و چروک های اطراف چشم و دهان که در موقع خندیدن ظاهر می شوند.

بوتاکس در برخی موارد برای کاهش میزان تعریق در کف دستها یا زیر بغل نیز استفاده می شود.دانشمندان دپارتمان سلامت عمومی دانشگاه کالیفرنیا این تحقیق را انجام داده و شکل جدید از سم بوتولینوم را کشف کردند.

آنها از نمونه مدفوع نوزادان با بوتولیسم برای شناسایی این که کدام سم عامل بیماری بوده استفاده کردند.در جریان این تحقیق آنها به یک سم رسیدند که توسط هیچ کدام از سرم های حاوی پادتن ضد بوتولینوم خنثی نمی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha