سلامت نیوز : سرپرست مرکز بین المللی تحقیقات حلال وزارت بهداشت گفت: تدوین قوانین و مقررات مکمل‌های غذایی و دارویی توسط سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت کاهش چشمگیر قاچاق مکمل‌های غذایی و دارویی را به دنبال داشته است.

دکتر ویدا کاظمی در گفت‌وگو با ایسنا ؛ گفت: پیشرفت علم و محبوبیت رو به رشد انواع مکمل‌های تغذیه‌ای و غذاهای ویژه و خاص و اقبال عمومی توسط گروه پزشکی، باعث شد قوانین و مقررات بررسی و ثبت این محصولات توسط سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت تهیه و تدوین شود. این فرایند در مجموعه‌ای از اطلاعات و دانش به دست آمده، از طریق مشاهده و آزمایش بر اساس اثرات مفید، محدوده مقدار، مسائل مربوط به ایمنی و اشکال دارویی موجود است.

وی افزود: در یک سال اخیر پیشرفت‌های چشمگیر را از نظر تولید و مصرف و واردات بهینه مکمل‌های غذایی و دارویی داشتیم و می‌توان گفت که در سبد درمانی گروه‌های مختلف پزشکی، مکمل‌ها تجویز می‌شوند و با توجه به ضابطه‌مند کردن این فراورده‌ها و افزایش چشمگیر و رو به رشد تولید این محصولات، شاهد شکوفایی تولید صنایع در این زمینه هستیم، این روند موجب شده که قاچاق این محصولات به طور قابل توجهی کاهش یابد.

کاظمی با بیان اینکه بیشتر ایرانیان از کمبود مواد معدنی و ویتامین‌ها رنج می‌برند ولی آمار دقیقی در این زمینه وجود ندارد، تصریح کرد: فراورده‌های مکمل شامل ویتامین‌ها، مواد معدنی و دیگر مواد غذایی است که از عوامل موثر بر حفظ و ارتقاء سلامت و پیشگیری یا کمک به درمان بیماری محسوب می‌شوند.

وی تصریح کرد: پیشگیری از کمبود مواد معدنی و ویتامین‌ها و ابتلا به بیماری‌ها باید از طریق سبک زندگی صحیح و رژیم غذایی مناسب صورت گیرد و در صورت نیاز به مصرف مکمل‌ها باید حتما توسط پزشک تجویز شود.

سرپرست مرکز بین‌المللی تحقیقات حلال وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: در سبد غذایی اغلب مردم کشورمان املاح و ویتامین‌های ضروری کاهش یافته و جای آن را چربی‌ها و کربوهیدرات‌های فراوان گرفته است؛ همچنین زنان در سنین مختلف از کمبود ویتامین‌ها و املاح ضروری رنج می‌برند و نوزادان و اطفال نیز در معرض کمبود ویتامین‌ها و املاح ضروری هستند و این امر نیاز به استفاده از ویتامین‌ها را بیش از پیش محسوس می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha