سلامت نیوز : دستیار تخصصی طب سنتی ایران گفت: زنان به لحاظ تغییرات هورمونی که برایشان رخ می دهد، نسبت به مردان دچار نوسانات روحی و روانی بیشتر می شوند؛ ازدواج ، بارداری، شیردهی و زایمان موجب بروز تغییرات هورمونی در زنان می شود.

منیر السادات روح‌اللهی دستیار تخصصی طب سنتی ایران در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: در سلامت زنان تنها سلامت جسمی مطرح نیست بلکه سلامت روحی، روانی و اجتماعی آنها از اهمیت زیادی برخوردار است.

به گفته وی انسان موجودی است که به غیر از جنبه مادی، دارای ابعاد معنوی و روحی نیز است و باید این ابعاد را در سلامت در نظر گرفت؛ حتی یک گیاه که روح نباتی دارد با شنیدن موسیقی روند رشد آن بهتر می‌شود، پس معنویات در انسان بسیار اهمیت دارد.

دستیار تخصصی طب سنتی ایران افزود: از آنجایی که مدیر یک خانه زن است و سلامت روح و روان زنان در سلامت اعضاء خانواده که همه سازندگان یک جامعه هستند، نقش اساسی ایفا کند.

روح‌اللهی اضافه کرد: زنان به لحاظ تغییرات هورمونی که در طول زندگی برایشان رخ می‌دهد، نسبت به مردان دچار نوسانات روحی و روانی بیشتر می‌شوند؛ زنان با بارداری، شیردهی و زایمان تغییرات هورمونی را تجربه می کنند که همه بر روح و روان آنها تاثیر می گذارد.

وی ادامه داد: با توجه به همین مسئله اسلام وظیفه ای را بر عهده زنان در اجتماع قرار نداده و بیشتر وظایف بر عهده مردان گذاشته چرا که زنان تغییرات روحی متغیری را در طول زمان زندگی خود احساس می کنند که در روند فعالیتشان تاثیر می گذارد البته مردان روند هورمونی ثابتی را تا دوره سالخوردگی طی می کنند.

روح اللهی با بیان اینکه حالات روانی یا اعراض نفسانی مهمترین نقش را در حفظ سلامت و درمان بیماری ها برعهده دارد، بیان داشت:  رعایت 6 اصل آب و هوا، حرکت و سکون، خواب و بیداری، خوردنی ها و آشامیدنی ها، استفراغ و احتباس، و اعراض نفسانی در حفظ تندرستی افراد موثر بوده چرا که افراد باید با توجه به مزاجشان غذا مصرف کنند و خوای به میزان کافی داشته باشند همچنین فعالیت بدنی مناسب داشته باشند تا مواد زائد به طور طبیعی از بدنشان خارج شود و حالات روحی خود را در زمان بروز مسائل مختلف به تعادل حفظ کنند و تسلط بر حالات نفسانی و واکنش معقول در برابر پیشامدها از خود نشان دهند.

دستیار تخصصی طب سنتی ایران گفت: اعراض نفسانی یا حالات روحی شامل خشم، اندوه، غم، ایمنی، ترس، خجلت، شادی و امید است که مزاج انسان به شدت از حالات روانی تاثیر پذیر بوده است و برخی از حالات با سرعت بسیار زیاد و برخی با سرعت کم بربدن تاثیر می گذارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha