سلامت نیوز :  وزیر بهداشت امروز مرکز ملی داده‌های سلامت را افتتاح کرد و گفت: نظام سلامت در بهره‌گیری از امکانات IT عقب مانده است. افراد زیادی را داشتیم که می‌توانستند در این زمینه به ما کمک کنند اما به علت واقف نبودن به ارزش آنها از کشور رفتند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ حسن قاضی‌زاده هاشمی در مراسم افتتاح مرکز ملی داده‌های سلامت در وزارت بهداشت گفت: آرزو داشتم وزرای قبلی بهداشت در این جلسه حضور داشتند چرا که ثمره کار آنها را امروز بهره‌برداری می‌کنیم.

وی ادامه داد: استفاده از IT در سراسر جهان در حال افزایش است و مردم ما در اقصی‌نقاط کشور با اجرای طرح هدفمندی در مصرف سوخت با امکانات IT آشنا شده‌اند و این فن‌آوری روز به روز جای خود را بیشتر پیدا کرده است.

هاشمی ادامه داد: وزارتخانه‌ای مانند بهداشت برای پیشبرد اهداف خود نیازمند توسعه IT است و مرکز ملی داده‌های سلامت به عنوان بزرگترین طرح ملی در حوزه سلامت امروز به بهره‌برداری می‌رسد.

وزیر بهداشت تصریح کرد: تجهیز وزارتخانه به این امکانات زمینه‌ای را فراهم می‌کند تا خدمات الکترونیک توسعه یابد البته این مرکز به عنوان زیرساخت داده‌های سلامت مطرح است. نرم‌افزارهای مخصوص بر این زیرساخت‌ها نصب می‌شوند و اگر این زیرساخت‌ها درست دیده شوند در سالهای آینده کمک بسیاری به حوزه سلامت خواهد کرد.

هاشمی افزود: شاید یکی از مشکلات ما در حوزه سلامت ضعف بخش IT است ما در این زمینه در سراسر کشور ضعیف هستیم‌، داروخانه‌ها و آزمایشگاه‌های وزارت بهداشت در حوزه IT  تا حدودی خوب عمل کرده اما نرم افزار قابلی که مشکلات را رفع کند و یکپارچه باشد وجود نداشته است.

وی با بیان اینکه راه‌اندازی مرکز ملی داده‌های سلامت به انجام پژوهش‌ها کمک می‌کند، گفت: در کشور متأسفانه در بسیاری از زمینه‌های IT در مقایسه با کشورهای پیرامون خود از اطلاعات لازم بی بهره‌ایم.

وزیر بهداشت گفت: بهره‌برداری از اطلاعات در بخش خصوصی به وزارت بهداشت کمک می‌کند تا تصدی‌گریش کاهش یابد و وزارت بهداشت هم کمک خواهد کرد شرکت‌های خصوصی شکل بگیرند و در این زمینه فعال شوند.

هاشمی ادامه داد: من افرادی را دیده‌ام که بسیار هوشمند بوده اما جذب خارج از کشور شده‌اند در حالی که می‌توانستیم از آنها بهره‌مند شویم. این شاید به دلیل واقف نبودن به ارزش این افراد بوده است که برای آنها پرداختی نمی‌کنیم و فقط جلوی پا را می‌بینیم.

هاشمی افزود: IT در تأمین حقوق شهروندی می‌تواند موثر باشد. انتظار داریم که حقوق شهروندی با افتتاح این مرکز رعایت شود چرا که وزارت صنایع در این زمینه جلوتر از ما عمل کرده است.

وی تصریح کرد: دلیلی ندارد که مردم برای بعضی خواسته‌های خود از سراسر کشور به وزارت بهداشت بیایند، اسمش را تکریم ارباب رجوع می‌گذاریم در حالی که حق اولیه مردم است و برای پرداخت آن منت می‌گذاریم در حالی که مردم می‌توانند از خدمات الکترونیک استفاده کنند و نیازی به حضور آنها در دانشگاه‌ها و ستاد وزارت بهداشت نیست.

هاشمی ادامه داد: به موازات ستاد باید استان‌ها نیز فن‌آوری‌های خود را تقویت کنند چرا که بسیاری از این مراکز به دلیل بی توجهی به IT محروم هستند.

هاشمی با اشاره به وجود 300 نوع نرم‌افزار گفت: با این وجود این نرم افزارها یکپارچه نیستند و شاید برخی از آنها حتی لازم هم نباشد، بنابراین وجود سامانه یکپارچه در دراز مدت باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود.

وی گفت: در حوزه IT مدیران عجله می‌کنند و به همین دلیل به نتایج زودرس می‌رسد و گاهی هم نمایشی می‌شود و خود را دلخوش به آن می‌کنیم اما نیاز به زمان دارد و برای برنامه‌ریزی بلند مدت ما این صبر را داریم.

وزیر بهداشت گفت: باید در این حوزه توجه اصلی به بخش خصوصی باشد تا کنار وزارت بهداشت رشد کند چرا که توان ما در پرداخت قیمت واقعی خدمات ضعیف است.

وی گفت: کشورهای اطراف ما وضعیتشان مناسب نیست و در آینده می‌توانیم چند شرکت قوی داشته باشیم که ارز آور شوند و به این ترتیب علاوه بر رشد بخش خصوصی برای کشور یک سرمایه ملی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha