سلامت نیوز : رئیس بخش پیوند مغز استخوان دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: سلول های تک هسته ای جدا شده از مغز استخوان برای نخستین بار در کشور در این مرکز در همان روز گرفته شده، به مایع نخاع بیمار تزریق می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر مریم ذاکری‌نیا با بیان اینکه این اقدام شانس عفونت را کم می‌کند افزود: پیش از این سلول‌های تک هسته‌ای را در محیط کشت به سلول‌های مزانشیم تبدیل و بعد از مدتی در مایع نخاعی تزریق می‌کردند که بدلیل ایجاد عفونت، استفاده از این شیوه لغو شد.

وی اضافه کرد: اکنون در کشور فقط در بخش پیوند مغز استخوان دانشگاه علوم پزشکی شیراز در بیمارستان نمازی به این شیوه جدید پیوند مغز استخوان انجام می‌شود.

این پزشک فوق‌تخصص گفت: از ابتدای استفاده از این شیوه جدید در شیراز تاکنون حدود 16 بیمار مورد سلول درمانی قرار گرفته‌اند که در مجموع بین 10 تا 40 درصد نتیجه بخش بوده که می‌توان گفت مطابق با استاندارهای سایر مراکز فعال در دنیا مانند آلمان و چین است.

دکتر ذاکری‌نیا بیان کرد: پیش از این برای پیوند مغز استخوان از مغز استخوان استفاده می‌شد اما اکنون بیشتر از سلول‌های بنیادی خون استفاده می‌شود.

موسس نخستین بخش پیوند مغز استخوان استاندارد در کشور، اضافه کرد: ما در سال 72 در شیراز با استفاده از دستگاه های هواساز و سایر موارد استاندارد موفق شدیم که نخستین بخش پیوند مغز استخوان استاندارد کشور را راه اندازی کنیم که تاکنون بیش از 700 بیمار در این مرکز پیوند شده اند که در مجموع بین 60 تا 90 درصد موفق بوده است.

دکتر ذاکری‌نیا در زمینه نوع بیماری‌هایی که در این بخش پیوند مغز استخوان می‌شوند، گفت: تالاسمی ماژور، سرطان خون، سرطان غدد لنفاوی، سرطان مغز استخوان، کم کاری مغز استخوان و سایر بیماری‌های صعب العلاج در این بخش پیوند می شوند.

این فوق تخصص خون و سرطان گفت: بیماران از تمامی نقاط کشور از جمله اصفهان، کرمان، هرمزگان، خوزستان، بوشهر و حتی خراسان رضوی برای درمان به مرکز پیوند مغز استخوان بیمارستان نمازی شیراز مراجعه می‌کنند.

دکتر ذاکری‌نیا افزود: سلول درمانی در بیماران مبتلا به بیماری‌های نورولوژیک مانند پارکینسون، آتروفی مخچه، cp ( نوزدانی که هنگام تولد اکسیژن به مغزشان نمی‌رسد ) صدمه به نخاع و سایر موارد نیز انجام می‌شود که موفقیت تیم در این زمینه بین 10 تا 40 درصد بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha