جمعه ۲۶ مهر ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۳
کد خبر: 84807

متناسب با رشد فرهنگی و اخلاقی خانواده‌ها بسیاری از دختران و پسران برای شروع زندگی مشترک‌شان تمامی‌‌تلاش خود را جهت انتخابی مناسب بکار می‌گیرند یکی از راه‌هایی که بسیاری از روانشناسان به زوج‌های جوان توصیه می‌کنند مشاوره قبل از ازدواج است.

چه زمانی زوجین نیاز به مشاوره دارند؟
سلامت نیوز:‌ همزمان با رشد فرهنگی خانواده‌های‌‌ایرانی پذیرش مسائلی که زمانی سخت به نظر می‌رسید آسان‌تر گشته است. متناسب با رشد فرهنگی و اخلاقی خانواده‌ها بسیاری از دختران و پسران برای شروع زندگی مشترک‌شان تمامی‌‌تلاش خود را جهت انتخابی مناسب بکار می‌گیرند یکی از راه‌هایی که بسیاری از روانشناسان به زوج‌های جوان توصیه می‌کنند مشاوره قبل از ازدواج است.
 پذیرفتن‌‌این مسئله که بسیاری از خصوصیات اخلاقی فقط زمانی  مشخصی می‌‌شود که زوجین بنا به گفته پدران و مادرانمان زیر یک سقف زندگی نمایند با تمام‌‌این احوال با پیشرفت علم روانشناسی بسیاری از خصوصیات رفتاری را می‌‌توان تا حدود زیادی بررسی و پیش‌بینی نمود. همه ما انسان‌ها دچار یکسری مشکلات روحی و روانی ریز و درشت هستیم نمی‌‌توان با قطعیت گفت شخصی بی‌عیب و کامل است. با قبول‌‌این مسئله که هیچ انسانی کامل نیست می‌‌توان میزان پذیرش بسیاری از نقص‌ها را بالا برد ‌‌این مورد بدین معنا نیست زمانی‌که احساس کردیم شخصی دچار مشکلات روحی و اخلاقی است بی‌تفاوت از كنار آن بگذریم و متعهد شویم تا آخر عمر با خصوصیتی که نمی‌‌پسندیم زندگی را بگذرانیم.
 

مشاوره ازدواج

مشاوره ازدواج می‌‌تواند کمک بزرگی برای زوجین جوان باشد برخی از زنان و مردان احساس می‌‌کنند به بلوغ فکری و اخلاقی رسیده‌اند و دیگر نیاز به مشاوره شخص دیگری ندارند این طرز فکر اولین قدمی‌‌است که ممکن است زوجین را دچار دردسر کند هر چه میزان تجربه و حضور در اجتماع بالا باشد ولی هیچکدام از‌‌این مسائل نمی‌‌تواند دلیلی باشد برای اجتناب از مشاوره ازدواج .

متاسفانه برخی دختران و پسران بدون آگاهی كافی فقط بر مبنای عشق ‌و علاقه با یكدیگر ازدواج می‌‌كنند و در مرحله بعد نیز به دلیل بی اطلاعی از نحوه برقراری روابط مناسب و عدم توانایی در نشان دادن واكنش مناسب در برابر تعارض و مشكلات زندگی بارفتاری نامناسب به مشكلات دامن خواهند زد. با مشاوره قبل از ازدواج می‌‌توان جهت درمان كاركردهای غلط و نامطلوب زن و مرد و پیشگیری از بروز بسیاری نابسامانی‌ها در زندگی زناشویی پیشگیری كرد. مشاوره ازدواج مطابق بر مراحل زندگی زناشویی مراحل متفاوتی دارند به عنوان مثال:
 

مشاوره قبل از ازدواج


 مرحله بسیار مهم که جنبه پیشگیری دارد جهت كمك به زوجین جهت انتخاب مناسب. در‌‌این مرحله مشاور به زوجین كمك می‌‌كند با اهداف، وظایف و حقوق یكدیگر به خوبی آشنا شوند و نسبت به رفتارها، عادات و خصیصه یکدیگر آگاهی داشته باشند .

مشاوره  درحین ازدواج

 

هدف در این مرحله تحكیم پایه‌های زندگی زناشویی است آگاهی و آموزش رفتار صحیح و جلوگیری از اختلاف نظرها، رسیدن به شناخت از یكدیگر و آگاهی از خصوصیات و تفاوت‌های فردی شریك زندگی.

مشاوره بعداز ازدواج

 

در این نوع جلسات زن و مرد می‌‌توانند جهت آگاهی یافتن در حل تعارضات و اختلاف نظرهایشان آموزش لازم را ببینند و بسیاری از مهارت های ارتباطی را بیاموزند . همه انسانها برای داشتن رابطه‌‌ای موثر نیاز به آگاهی و شناخت بیشتر دارند.

مراجعه به مشاور در هر برهه زمانی کمک بسیاری به زن و مرد می‌‌کند صحبت با مشاور به ‌‌این معنا نیست زن و مرد از حل مشکلات‌شان ناتوانند مشاور می‌‌تواند به زوجین كمك كند راحت تر و با آگاهی بیشتر تصمیم گیری‌كنند و از تکنیک‌های ارتباط موفق بهره جویند. برای برخی از زنان و مردان‌‌این سوال پیش می‌آید که «چه زمانی باید به مشاور مراجعه کنند؟» بدیهی‌است هر زمانی که زن و مردی نسبت به ازدواج‌شان احساس ناراحتی کنند و یا اگر لحظه‌‌ای به ذهنشان ‌‌این فکر بگذرد که‌‌ آیا انتخاب درستی داشته‌اند یا خیر؟ و یا حتی در برخورد با بسیاری از رفتارها و عادات ریز که سبب سردرگمی‌‌ و ناراحتی یکی از طرفین می‌‌شود بهتر است از مشاوره ازدواج کمک گیرند. حل به موقع تعارض‌ها و تضادها مانع برهم ریختگی و گسستگی رابطه خواهد شد. ازدواج تعهد و التزامی‌‌ دشوار است و با قبول‌‌ این تعهد زن و مرد باید خود را آماده رویارویی با مشکلات و مسائل متفاوتی کنند، ازدواج تنها گذراندن لحظات عشقانه نیست. تاهل پذیرفتن تعهداتی است در نظر گرفتن مسائلی از قبیل مراقبت و حمایت از فرزندان، تهیه امکانات رفاهی برای خود و خانواده و از همه مهمتر ‌‌ایجاد محیطی امن و سرشار از عشق.
برای داشتن هر چیزی باید بهایی پرداخت برای رسیدن به خوشبختی نیز باید زمانی را جهت افزایش ‌اطلاعات و آموختن ترفندهای جهت محکم سازی و بهبود روابط اختصاص داد.
 

راهکارهای سنجش زمان مراجعه به مشاور

 

1-  زمانی که زن و مرد در کنار هم قرار می‌‌گیرند باید لحظات شاد و آرام بخشی را تجربه نمایند در صورتی كه زن و مردی این احساس را زمانی كه در كنار هم هستند تجربه نكنند بهتر است مدتی در روابط‌شان دقیق شوند و محاسبه کنند‌‌ آیا از کنار هم بودن و هم‌صحبتی با یکدیگر لذت  می‌‌برند؟ ‌‌آیا زمانی که دچار بحران روحی می‌‌شوند زوج‌شان می‌‌تواند آرامشان کند؟ به ‌‌این نکته فکر کنند که آیا برای دیدار همسر لحظه شماری می‌‌کنند؟

2-  به روابط شان با همکاران، والدین و افراد خانواده دقیق شوند نسبت به آنان چه حسی دارند مسلماً در صورتی که زندگی زناشویی در خطر باشد آثارش را  می‌‌توان بر روی تمامی‌‌جنبه‌های زندگی مشاهده کرد مشکلات در روابط زوجین سبب تاثیر منفی بر روی روابط اجتماعی و کاری می‌‌شود  و هر روز ناخواسته زن و یا مرد افسرده و نگران‌تر خواهد شد. بسیاری از افرادی که در روابط کاری و اجتماعی شان دچار مشکل می‌‌شوند به احتمال زیاد، آن احساس امنیت و عشقی که نیاز دارند را از شریک زندگی دریافت نمی‌‌کنند همین مسئله سبب بروز رفتارهای بیمارگونه، خشن و پر استرس در محیط خانواده و کار می‌‌شود.

3-  در صورتی که در کنار همسرتان زمان کمی‌‌ را خوشحال و شاد هستید بهتر است سریعاً به مشاوره مراجعه کنید همیشه پیشگیری بهتر از درمان است بسنجید نسبت زمان خوشحالی با وی را به زمان ناراحتی. چه رفتارهایی سبب ناراحتی و نگرانی شما می‌‌شود؟ آیا قابل حل است؟

4- زمانی مشاوره ضروری به نظر می‌‌رسد که زوجین در نحوه ارتباط برقرار کردن با یکدیگر دچار مشکل شوند. چنانچه زن و مردی در صحبت کردن با یکدیگر مشکل دارند و بعد از هر صحبت احساس می‌‌کنند شریک زندگی‌شان قادر به درک گفتار و احساس‌شان نیست و مکالمات یک سویه است بهتر است تدبیری بیندیشند. فقط صحبت کردن با شریک زندگی کافی نیست مهم ‌‌این است دو طرف  همدیگر را درک کنند با مراجعه به مشاوره و استفاده از تکنیک‌های ارائه شده نحوه برقراری ارتباط مناسب را بکار گیرند. با همه نمی‌‌توان به یک شیوه صحبت کرد. برخی زوجین تصور می‌‌کنند به دلیل ‌‌اینکه با همسر خود بحث و جدلی ندارند و پس هیچ مشکلی وجود ندارد شاید ‌‌این مسئله بحرانی‌تر باشد زوجینی که برای جلوگیری از ناراحت کردن یکدیگر با هم سر هیچ موضوعی صحبت نمی‌‌کنند و تمامی ‌‌احساسات و خشم را درون خود می‌‌ریزند و ظاهر خود را آرام نشان می‌‌دهند، ‌‌این زوجین باید منتظر روزی باشند که تمامی ‌‌این دورن ریزها فوران و روابط را نابود کند. اگر در مورد مشکلی بحث نمی‌‌شود دلیل بر آن نیست که مشکلی وجود ندارد در صورتی‌که هم‌صحبتی بین زوجین اندک باشد باید سریع‌تر به مشاور مراجعه نمایند.

5- در شرایطی یكی از زوجین تمایلی به بیرون رفتن با شریك زندگی‌اش ندارد و اگر از موفقیت‌های طرف مقابل خوشحال نمی‌شود در این حالت باید احساس نگرانی كرد حتی زمانی كه یكی از زوجین احساس حسادت نسبت به شریك‌اش داشته باشد بهتر است جهت رفع مشكل تدبیری بیاندیشد.

6- نباید فراموش كرد هر یك از احساس‌های زوجین خبرهای خوب یا بدی را برای شریك زندگی به ارمغان می‌‌آورد ازدواج مشاركت است زمانی كه یكی از زوجین احساس كند احساس خوبی نسبت به طرف مقابل ندارد مطمئناً مشكلی در كار وجود دارد.

7- استرس های ناشی از مسائل ناگهانی و مشكلات زندگی می‌تواند تاثیرات منفی بر روی روابط زوجین داشته باشد مشاوره در این موارد كمك بسزایی به زوجین جهت كنار آمدن با این استرس‌ها می‌‌نماید. مشاور همراهی است جهت تطبیق زوجین با شرایط جدید. برخلاف عقیده قشری كه احساس می‌‌كنند فقط زمانی باید به مشاور مراجعه كنند كه روابط شان تیره‌وتار شده و با هم جرو بحث می‌‌کنند  مشاوره می‌‌تواند وسیله‌ای برای بهبود بخشیدن به تمام جنبه‌های روابط زن و مرد باشد.
 منبع: دنیای زنان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha